"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Sikap Kita & Kaifiyat Puasa Rasulullah SAW


Rasulullah SAW lebih banyak berlapar daripada banyak kenyang dalam seluruh kehidupannya….

Selain ibadah Solat, Rasulullah SAW juga amat mencintai ibadah PUASA. Terdapat banyak hadis dan kisah dalam Islam yang menyatakan kecintaan baginda terhadap amalan ini. Tahukah kita bahawa amalan berpuasa ini telah diamalkan sejak Nabi Adam a.s lagi? Di kalangan para rasul, amalan puasa ini sangat-sangat disukai mereka kerana perbuatan ini dapat memberikan perasaan dekat, aman, tenteram dan menambah rasa kehambaan kepada Allah SWT. Contohnya Nabi Nuh a.s berpuasa selama 12 bulan, Nabi Daud a.s pula berpuasa selang-selang hari, manakala Ruhullah, Isa Al Maseh berpuasa setiap hari ketiga. Dengan kata lain, mereka dan kaum-kaum mereka berpuasa dengan cara masing-masing dan cara Nabi kita, Muhammad SAW adalah yang terpaling istimewa.

Untuk apa kita makan?

  • Rasulullah SAW melatih dirinya supaya banyak berlapar
  • Bagaimana Allah Taala mengajar manusia itu sekadar cukup mengambil hanya untuk keperluan diri?
  • Tidakkah Rasulmu mengajar kepadamu supaya bersederhana dalam segala perbuatan?
  • Makan dan minum bagi umat Islam adalah kerana Allah agar mendapat kekuatan untuk taat dan beribadah kepadaNya.

Firman Allah SWT, “Wahai para Rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal soleh. (Surah Al Mu’minun)

“Aku tidak makan sambil bersandar, aku adalah seorang hamba maka aku makan seperti makannya hamba dan minum seperti miniumnya hamba”.

“Anak Adam tidak memenuhi bejana (tong) yang lebih buruk dari perutnya. Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap untuk menegakkan sulbinya (tenaga). Kalau tidak dapat melakukan hal ini maka sepertiga untuk makan, sepertiga untuk minum dan sepertiga lainnya untuk nafas”.

“Makanlah apa yang dekat dengan kamu (di hadapanmu dahulu).”

“Muliakanlah roti kerana Allah SWT menurunkannya dari keberkatan langit.”

“Apabila suapan kamu jatuh maka pungutlah. Buangkan kotoran yang ada padanya. Jangan tinggalkanya untuk  syaitan. Dan hendaklah dia menjilat jari-jarinya (selepas makan).

“Para malaikat sentiasa memohonkan rahmat untuk kamu selagi hidangan terletak di hadapanmu sehingga ianya diangkat.”

“Pada hari Kiamat Allah berfiman, “Wahai anak Adam, Aku lapar tetapi engkau tidak memberiKu makan.” Maka anak Adam itu bertanya, bagaimana aku hendak beri Kamu makan sedangkan Engkau adalah Tuhan Semesta Alam. “Allah SWT Menjawab’ “Saudara kamu yang Muslim merasa lapar, tapi kamu tidak berinya makan. Kalau engkau berinya makan, bererti engkau telah memberi Aku makan.”

“Sesungguhnya di dalam syurga terdapat bilik yang bahagian luarnya nampak dari dalam dan bahagian dalamnya nampak dari luar. Bilik itu disediakan bagi orang yang melembutkan perkataan, memberi makan (orang lain), menunaikan solat malam sementara orang lain sedang tidur.”

“Barangsiapa menyajikan makanan yang disukai saudaranya, maka Allah menuliskan untuknya sejuta kebaikan, dihapuskan sejuta keburukan, diangkat untuknya sejuta darjat dan Allah memberinya makan dari tiga Syurga iaitu Syurga Firdaus, Syurga ‘Adn dan Syurga Al Khuld.”

Baginda SAW akan mendahului makan dengan berwuduk, ‘basmalah’, tidak meniup makanan atau minuman yang panas, jarang sekali menggunakan pisau (dari logam) untuk memotong, duduk dengan kemas di atas tikar, menghulur kepada sebelah yang kanan, mendahulukan orang-orang tua dan tetamu, bercakap hal kebaikan, tidak bangun sebelum hidangan diangkat dan diakhiri dengan menghirup air sebanyak 3 tegukan setiap kali minum (di sini dikatakan menghirup bukan meneguk atau menelan kerana perbuatan itu dapat menjaga kesihatan jantung), membaca ’hamdallah’, membaca surah Al Ikhlas dan Al Quraisy serta doa-doa yang disunnahkan.

Di sini terdapat gambaran ringkas cara Rasulullah SAW menilai soal makan dan minum. Sesungguhnya Rasulullah sering kali dalam hidupnya berpuasa dalam erti kata lain baginda banyak berlapar. Oleh itu nikmat makan baginya serupa dengan nikmat berlapar (berpuasa) di mana adab-adabnya dijaga agar mendatangkan keberkatan dari Allah. Adalah diketahui bahawasanya baginda menitik beratkan soal adab dalam segala urusan baik yang kecil mahupun yang besar. Rasulullah SAW sepanjang hidupnya tidak pernah makan berseorangan melainkan ditemani keluarganya atau para sahabat. Baginda juga amat suka memberi makan kepada orang miskin dan makan bersama mereka.

Betulkanlah semula persepsi umat Islam tentang makan, minum dan puasa. Bawalah bekalan yang sebanyak-banyaknya untuk kehidupan di dunia dan di Akhirat. Dalam Islam, makanan itu suatu alat untuk mendekatkan diri kepada Allah. Kalau kita tidak menjaga kedudukan halal dan haram dalam makanan, kita akan jadi semakin jauh dari Rahmat Allah.

Kaifiyat puasa Rasulullah SAW

Selain bulan Ramadhan, baginda banyak sekali melakukan puasa sunat sepanjang hidupnya. Baginda amat suka berpuasa pada hari Isnin dan Khamis. Pernah ditanyakan kepada baginda mengapa baginda suka berpuasa pada hari Isnin. Baginda menjawab, “Padanya aku dilahirkan dan padanya diturunkan (al-Quran)” (H.R Muslim).

Baginda juga berpuasa pada setiap 13,14 dan 15 haribulan (dalam bulan Islam), pada 10 Muharram (Asyura), 9 Zulhijjah (Hari Arafah), puasa tiga hari setiap bulan (selain Ayyamul Beed tadi-13,14,15 hb) dan sebagainya.

Abu Hurairah pernah dipesan oleh baginda SAW supaya berpuasa tiga hari setiap bulan, solat Dhuha dan Solat Witr sebelum tidur. Amalan ini dilakukan oleh Abu Hurairah r.a sehingga beliau meninggal dunia. (Sahih Bukhari dan Muslim)

Ibn Abbas r.a berkata, “Rasulullah SAW kadang-kadang berpuasa banyak hari dalam satu bulan sampai kami rasa baginda tidak akan berhenti berpuasa (hingga habis bulan itu). Pada bulan lain, baginda tidak berpuasa sehingga kami fikir baginda tidak akan puasa lagi. Baginda tidak puasa penuh sebulan melainkan pada bulan Ramadhan (sejak di Madinah).”

Dari Anas bin Malik r.a katanya, Rasulullah SAW berpuasa pada hari-hari tertentu. Ada ketika (bulan), baginda berpuasa berhari-hari hingga kami fikir baginda akan terus berpuasa. Di bulan lain, baginda tidak puasa hingga kami fikir baginda tidak akan berpuasa lagi. Sesiapa pun boleh melihat amalan mulia baginda mendirikan solat di malam hari dan juga boleh melihat baginda tidur di waktu malam. (Sahih Bukhari dan Muslim).

Ibn `Abbas r.a berkata bahawasanya Rasulullah SAW tidak akan meninggalkan ‘Puasa Putih’ samada baginda berada di rumah atau dalam perjalanan. (H.R An Nasa’i)

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Amalan disembah ke hadrat Allah setiap hari Isnin dan Khamis. Aku ingin amalanku dipersembahkan ketika aku sedang berpuasa.” (Sunan Tirmidzi) 

Abdullah bin Amr bin Al-As r.a mengatakan bahawa Rasulullah SAW pernah berkata bahawasanya puasa pada tiga hari setiap bulan itu bersamaan dengan puasa sebulan penuh. (Sahih Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Dharr r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Sekiranya kamu hendak berpuasa tiga hari dalam sebulan, lakukanlah pada 13,14 dan 15 haribulan pada bulan itu.” (H.R Tirmidzi)

Mengikut ahli Hadis, amalan manusia dipersembahkan secara terperinci sekali di waktu siang dan sekali di waktu malam. Pada hari Isnin dan Khamis pula, amalan ditunjukkan secara ringkas. Amalan yang dibuat selama setahun pula dibentangkan kepada Allah SWT dalam bulan Sya’ban dan Lailatul Qadr.

Saidatina Aishah r.a mengatakan bahawasanya Nabi SAW tidak berpuasa pada mana-mana bulan sebanyak pada bulan Sya’ban (selain Ramadhan). (Sunan Tirmidzi)  

Puasa pada bulan Sya’ban ini agak unik kerana Rasulullah SAW banyak sekali melakukan puasa pada bulan ini. Apakah ada rahsia di sebalik perbuatan mulia Nabi pada bulan Sya’ban?

Sabda Rasulullah SAW, “Dalam bulan ini (Sya’ban), terdapat satu hari di mana semua amalan pada tahun itu dipersembahkan ke hadrat Allah SWT. Aku ingin amalanku ditunjukkan di kala aku sedang berpuasa.”

Rasulullah SAW mengharungi bulan Sya’ban dengan banyak berpuasa kerana pada satu hari yang cukup istimewa, amalan manusia dihadapkan kepada Allah. Oleh itu Nabi SAW, banyak mengumpulkan puasa-puasa sunat yang terpaksa ditinggalkannya pada bulan-bulan lalu dan dikerjakan pada bulan Sya’ban. Oleh sebab itu puasa Nabi pada bulan Sya’ban menjadi lebih banyak dari bulan-bulan lain (kecuali Ramadhan). Memang beginilah yang Nabi SAW mahukan iaitu mengisi hari-harinya di bulan Sya’ban dengan banyak berpuasa.

Saidatina Aishah r.a mengatakan bahawa pada zaman jahiliyah kaum Quraish melakukan puasa Asyura. Rasulullah SAW juga mengerjakan puasa ini. Baginda menunaikannya di Madinah (selepas hijrah) dan menyuruh sahabat juga melakukannya. Apabila berpuasa di bulan Ramadhan difardhukan, puasa Asyura menjadi amalan Sunat. Sesiapa yang mahu boleh melakukanyya dan sesiapa yang tidak mahu, boleh meninggalkannya. (Sunan Tirmidzi)

Terdapat satu kisah ketika Rasulullah SAW berada di Madinah, baginda mendapati Ahli Kitab Yahudi juga mengamalkan puasa Asyura. Baginda bertanya kepada mereka mengapa mereka melakukan puasa itu. Lalu mereka mengatakan bahawasanya Musa a.s telah diselamatkan Allah pada hari ini dan Firaun ditenggelamkan juga pada hari ini (10 Muharram). Sebagai kesyukuran, mereka berpuasa pada hari Asyura. Rasulullah SAW kemudian bersabda, ”Kami lebih berhak (lebih patut) mencontohi Musa a.s daripada anda.” Maka baginda berpuasa dan menganjurkan seluruh sahabat juga berpuasa. (Sahih Muslim)

Selain itu Nabi SAW menganjurkan berpuasa pada satu hari sebelum dan satu hari selepas Hari Asyura (antara satu, mana-mana boleh dikerjakan). Ini kerana berlaku satu peristiwa dimana Ahli Kitab kebanyakannya sudah menyeleweng dari Wahyu sebenar dan Rasulullah SAW bersabda, “Andainya aku masih hidup tahun depan, nescaya aku akan berpuasa pada hari ke-9.” Ada juga hadis yang berbunyi, “Jangan ikut cara Yahudi, puasalah pada hari ke-9 atau ke-11.”

Adakalanya Nabi SAW berpuasa pada hari Sabtu, Ahad, Isnin dan ada pula Nabi SAW berpuasa pada hari Selasa, Rabu, Khamis. Kadang-kadang dibuatnya pada awal bulan dan adakalanya pada akhir bulan. Menurut Saidatina Aishah r.a, kadang-kadang Nabi SAW tidak menetapkan hari-hari tertentu dalam amalan baginda. Namun adakalanya, baginda menetapkan pula amalan baginda untuk hari-hari tertentu dan bulan-bulan tertentu.

Begitulah caranya Rasulullah SAW berpuasa sepanjang hayatnya. Banyak sekali hadis-hadis yang menjadi rujukan tentang puasa Nabi SAW yang disaksikan sendiri oleh orang-orang di sekeliling baginda. Sesungguhnya amalan puasa tidaklah terhad pada bulan Ramadhan sahaja, malahan seorang Nabi yang darjatnya paling tinggi di sisi Allah pun amat menitik beratkan ibadah puasa dalam seluruh hidupnya. Nabi SAW mengerjakan puasa untuk menunjukkan rasa kasih dan cintanya kepada Allah SWT dan untuk mengajar umat Islam cara mendekatkan diri kepada Allah serta menanam rasa kehambaan kepadaNya.

Dari Abu Hurairah r.a katanya, bersabda Rasulullah SAW, “Tiga orang yang doanya tidak akan ditolak iaitu pemerintah yang adil, orang yang puasa sampai dia berbuka, dan orang yang teraniaya." (Sunan Tirmidzi)

Seorang guru pernah berpesan kepada anak muridnya, “Sekiranya kamu ditimpa masalah dan usaha kamu untuk menyelesaikan masalah itu tidak berhasil, maka berpuasalah dengan banyak supaya kamu merasa dekat dan diPandang oleh Allah. Kerana masalah kamu itu datang dariNya dan Dialah jua yang menghilangkannya. Berpuasalah sehingga kamu rasa tawadhuk dan hati kamu tunduk menjadi hamba kepada Tuhan Semesta Alam.”

Sesungguhnya salah satu sifat mulia baginda ialah apabila melakukan sesuatu yang baik, baginda akan melakukannya secara berterusan (istiqamah), dibuatnya selalu, diulang-ulang dan dipraktikkan sehingga sebati dengan dirinya. Oleh itu didiklah dan latihlah diri kita secara berhemah dan berperingkat-peringkat dalam mengikut Sunnah Rasulullah SAW. Walaupun Nabi tidak menyuruh kita membuat amalan-amalan yang memberati diri kita, sekurang-kurangnya tanamlah keazaman dalam diri kita semoga suatu hari nanti kita mampu menjadikan puasa Rasulullah SAW antara amalan yang kita amalkan dalam hidup dan dibuat kerana Allah semata-mata. Marilah kita mengambil sedikit sebanyak ilmu berpuasa dari Rasulullah SAW, yang perbuatannya itu dapat membaiki hati dan mengubat rohani serta mendalamkan rasa takut, taqwa dan cinta kita kepada Allah SWT.

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...