"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

BERHATI-HATILAH JANGAN SAMPAI BERKARAT


“Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (Nabi Muhammad SAW) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung olehmu, yang sangat inginkan kebaikan bagimu, ia pula menumpahkan perasaaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman. Kemudian jika mereka berpaling & engkar, maka katakanlah (wahai Muhammad), Cukuplah bagiku ALLAH (yang menolong & memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan DIA, kepada DIA lah aku berserah diri, dan DIA lah yang mempunyai Arash yang Agung.”  
(At Taubah: 128-129)

Zaman kini manusia yang banyak ilmu agama diangkat setinggi-tingginya. Nama mereka meniti di bibir setiap masyarakat yang mengenali mereka. Ada yang dipanggil ustaz, ustazah, al hafiz dan pelbagai gelaran lagi. Mereka adalah pemikul amanah agama antaranya mentarbiah dan melaksanakan tuntutan-tuntutan Islam dalam masyarakat.

Di sebalik kesibukan mereka berdakwah dan membetulkan keadaan masyarakat, diri mereka itu juga diuji oleh Allah di beberapa sudut yang sesuai dengan taraf mereka sebagai ulama dan guru agama. Antara yang diuji adalah IMAN dan TAQWA. Tahap keimanan dan ketaqwaan seseorang guru atau 'orang-orang agama' dilihat oleh Allah dengan cara meletakkan rintangan-rintangan berupa hasutan dunia dan nafsu Ammarah dalam perjalanan mereka. Ibarat jika diberikan DUNIA apakah dia masih mahu meneruskan kerjanya atau apabila sudah dapat DUNIA, adakah dia mudah menjual prinsipnya.

Persoalan yang sebegini akan ditempuh oleh setiap guru agama dan orang-orang agama. Mereka akan ditekan dengan perasaan yang bercelaru dan sukar untuk membuat pilihan. Ujian IMAN yang sebegini amat rumit kerana dalam pemikiran mereka timbul suatu perasaan yang mereka ingin menggunakan kesempatan dunia untuk lebih banyak melakukan kerja-kerja dakwah dan pentarbiahan. Orang agama yang diberikan pangkat pada mulanya akan berjanji dan bernazar ingin bekerja bersungguh-sungguh demi agama. Pada dirinya dirasakan hasrat yang sebegini nampak murni dan boleh diteruskan. Mereka dinaikkan ke tahap yang lebih baik dan peningkatan ini dirasakan mereka hasil daripada ilmu agama yang dipelajari selama ini. Diri mereka semakin gah di kalangan manusia, mereka menjadi lebih popular dan lebih ’selesa’ berada di kedudukan ini. Jadi pada bahasa ringkasnya, orang agama pada permulaan, akan diuji Imannya dengan pangkat dan kedudukan. Begitulah seterusnya mereka diuji dan diuji lagi sehingga mereka melalui seluruh ujian KEIMANAN yang disediakan Allah. Oleh sebab guru agama atau orang agama ini tunjang kepada pembangunan Islam, mereka ini mestilah mempunyai KARISMA yang tinggi dan  AKHLAK yang boleh dicontohi.

Seorang guru yang baik mampu meyakinkan masyarakat kepada dakwah yang disampaikannya. Seorang anak murid yang yakin kepada gurunya akan berani menyeberangi titian gantung yang usang jika diarah berbuat demikian. Namun ujian KETAQWAAN adalah ukuran sebenar kepada tahap keimanan seseorang guru agama atau orang-orang agama. Adakah dia benar-benar percaya dengan apa yang disampaikannya? Adakah keimanannya terhadap ilmu Allah sama seperti keimanan golongan masyarakat yang ditarbiahnya atau lebih baik atau kurang dari mereka?

Jadi UJIAN TAQWA itu sebenarnya suatu ujian keimanan terbesar lebih dari ujian pangkat dan kekayaan dunia. TAQWA adalah sumber kekayaan yang sukar diperoleh. Hanya dengan latihan dan ujian kerohanian, seseorang manusia itu dapat memperoleh TAQWA. Jika seseorang manusia itu merasa TAQWA itu dapat sampai kepada mereka tanpa usaha maka mereka sebenarnya tertipu. TAQWA akan datang dengan amal kebaikan, dengan pengorbanan, dengan hati yang ikhlas, dengan tawakkal dan dengan meminta-minta kepada ALLAH.

SEBAGAI UMAT ISLAM yang beriman kepada Hari Kiamat, kita terpaksa menempuh akhir zaman ini dengan pelbagai jenis kekeliruan. Hanya Iman (foundation) yang kukuh dan murni sahaja dapat menyelamatkan diri kita dari kecundang di dunia dan di Akhirat.

TAQWA itu ibarat roh kepada Iman, iaitu apa yang kita percayai dan kita buat mengikut apa yang dipercayai. Tanpa taqwa, iman jadi tidak bermaya, jadi pegun tidak berubah, tahap iman tetap sama bertahun-tahun kerana tiada peningkatan yang berupa kesedaran. Kita hanya jadi Islam pada kulit namun di dalam jiwa masih kososng dan tercari-cari tujuan belajar agama. Ilmu pengetahuan bertambah sepanjang masa, namun diri sebenarnya semakin jauh dari Tuhan. Lebih malang lagi sekiranya wujud rasa dalam hati yang diri sudah selesa dan dekat kepada Allah. Mereka yang ada rasa begini sebenarnya masih lagi terawang-awang di kayangan.

AMALAN ZAHIRIYAH
Islam ialah amalan zahiriyah manakala Iman ialah amalan batiniyah (hati). Dengan kata lain jika Iman kuat, Islam pasti kuat. Tetapi kalau Islam (zahirnya) yang kuat belum tentu imannya kuat. Kuat di sini bermaksud ada TAQWA. Jangan kita jadi orang yang kuat beramal tetapi lemah Imannya. Matlamat kita ‘KUAT BERIMAN DAN KUAT BERAMAL.

Firman Allah dalam Surah Al Asr:1-3,
“Demi masa, sesungguhnya manusia itu semuanya berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang BERIMAN dan BERAMAL SOLEH.”

MAKSUD TAQWA
TAQWA ada pelbagai maksud. Ada yang dikatakan takut, ada yang mengatakan menyerah diri kepada Allah. Sebenarnya apabila kita mula rasa (dalam hati) BERCITA-CITA HENDAK BAWA ALLAH dalam kehidupan kita, itulah langkah pertama dalam proses menjadi orang yang ada TAQWA.

KUNCI
Kuncinya ialah RASA INGIN BERTUHAN, TAKUT dan GEMENTAR dengan Tuhan yang diselang-selikan dengan RASA SEDAP, LAZAT dan TENANG apabila kita menyebut atau mendengar NamaNya. Ianya ibarat seseorang yang rindukan Rasulullah SAW, sebak di dadanya apabila melihat nama Nabi atau membaca kisahnya. Pendek kata apa jua yang didengarnya, dilihatnya atau dibacanya mengenai Allah membuatkan dia rasa sebak di dada dan wujud rasa Allah itu Maha Ada di sanubarinya.

IMAN BERKARAT
Sebahagian manusia dan orang agama yang Imannya belum teruji atau pun dia tertewas dalam ujian KEIMANAN masih boleh membaiki kelemahan ini. Sebenarnya mereka belum mampu mengesan penyakit-penyakit yang menghijab hati mereka. Iman mereka masih lagi ‘berkarat’ dan sebenarnya perlu digilap agar cahaya kesedaran dan kasih sayang Allah dapat masuk ke dalamnya. Ciri-ciri orang yang mempunyai IMAN BERKARAT antaranya mereka cepat marah, mudah tertekan, keluh-kesah jika diuji, cepat juga bangganya bila dipuji. Ibadahnya banyak, ilmunya juga bukan kepalang. Dirinya megah dengan kedudukan yang dimilikinya. Pakaiannya seperti alim ulama, akhlak zahirnya cukup terserlah, cakapnya tentang agama lantang dan serius, namun sering saja dia mendahulukan dirinya dalam hal yang menguntungkannya. Orang lain sering ditinggalkan di belakang malah adakalanya mereka menjadi cerewet tentang hal duniawi. Hati-hati mereka ada sifat yang tidak disukai Allah antaranya bakhil, riya’, ‘cakap tidak serupa bikin’, gila popular, bergaduh dengan jiran tetangga, takut-takut menegur orang atasan dan yang paling parah lagi, sikap tidak ikhlas.

PANDANGAN ALLAH
Hati mereka tidak terlatih walaupun diri zahir banyak melakukan solat, zikir, puasa, haji dan dakwah. Orang begini walau berapa banyak pun dakwahnya pada masyarakat, tidaklah ia dapat mengubati penyakit masyarakat kerana kesan dakwahnya pada hati pendengar tidak ketara. Masalah tidak dapat diselesaikan dan keruntuhan moral orang yang dibimbingnya tidak dapat diatasi. Penyakit (hati) begini perlu diberi perhatian agar tidak memakan diri. Sebagai manusia, kita dilihat oleh Allah mengikut darjat ketaqwaan. Taqwa itu pula tidak boleh dimiliki dengan ilmu-ilmu yang dipelajari. Ia datang melalui latihan, amalan, ujian, kesedaran, hidayah dan petunjuk dari Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Jika sudah ada taqwa, manusia yang banyak ilmu tadi akan jadi pendakwah yang berjasa kepada orang ramai, memiliki akhlak yang tinggi serta semakin kenal kepada dirinya dan Allah SWT. Jika orang yang bertaqwa tadi adalah orang kebanyakan, dia tetap dapat menyumbang kepada masyarakat dengan menjadi orang baik-baik dan disukai Allah. Dari sinilah UMMAH YANG DIPANDANG ALLAH akan lahir.

UMMAH YANG DIPANDANG ALLAH
Rahsia kejayaan para nabi dan orang soleh ialah menjaga hubungan baik dengan Allah. Mereka berhati-hati dalam hal batin (hati). Nafsu mereka ditundukkan terlebih dahulu sebelum mereka memulakan dakwah sebab itulah para sahabat itu digelar RADIALLAHU ANHU yang bermaksud ‘yang redha dan diredhai’. Ketaqwaan yang semacam inilah yang cuba diperjuangkan oleh orang-orang soleh antaranya Salahuddin Al Ayubi, Sultan Muhammad Al Fateh dan angkatan Wali Songo. Usaha mereka dalam membawa agama Allah ke kedudukan yang tinggi bermula dari RASA TAKUT dan CINTA kepada Allah. Mereka akhirnya bangkit di kalangan umat Islam yang lain dengan membawa pejuangan yang lebih berani dan suci. Mereka adalah insan-insan yang berusaha mendapatkan RESTU  ILAHI, agar Islam dapat ditegakkan dan masyarakat dapat kembali dekat kepada Allah. Perjuangan yang mendapat RESTU ALLAH akan jadi lebih mudah walaupun tentangan datang dari segenap penjuru.

Firman Allah dalam Surah Al Luqman ayat ke 8,
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh akan memperoleh Syurga yang penuh kenikmatan.”

PERIKSA KUALITI IMAN
Jadi di sinilah pentingnya IMAN YANG ADA TAQWA berbanding IMAN BERKARAT tadi. Iman mendahului amalan yang baik. Orang yang mengaku beriman tetapi tidak mahu beramal adalah penipu. Orang yang beramal tetapi tidak beriman terang-terang  tertipu. Sedarlah kita betapa RUGINYA kerja yang tidak didorong oleh iman yang ada TAQWA. Periksa hati sendiri, apakah beriman atau tidak dan BAGAIMANA KUALITI IMAN KITA itu. Orang yang beriman sudah tentu akan beramal. Tetapi orang yang beramal belum tentu benar-benar beriman. Dan orang lain yang langsung tidak beramal, lagi lemahlah imannya atau langsung tiada iman.

“Allah tidak melihat kepada rupamu dan hartamu (gambaran lahir) tetapi Dia melihat hati kamu dan amalan kamu.”
(Riwayat Muslim)

IMAN YANG TIDAK DIGILAP IBARAT GERABAK KERETAPI YANG BERKARAT, TIDAK DAPAT BERGERAK, DIBIARKAN TERBENGKALAI DAN TIDAK DIBAIKI. AKHIRNYA KERETAPI ITU TIDAK AKAN MENDATANGKAN APA JUA MANFAAT KEPADA ORANG RAMAI.

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...