"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

SIKAP BAHAYA DALAM DIRI KITA


SIKAP-SIKAP HALUS YANG BERADA DALAM DIRI MANUSIA BIJAKSANA

Kumpulan manusia yang bijak itu memiliki ilmu dunia, ilmu agama, ilmu kehidupan atau pun ketiga-tiganya. Ilmu sangat penting dalam Islam. Pelbagai jenis ilmu wujud dalam Islam sehinggakan kalau dipecahkan mengikut kategori tertentu akan lahirlah beribu-ribu macam ilmu baru. Ibu segala ilmu ialah Dua Kalimah Syahadah yang diucap oleh seluruh penghuni langit dan bumi sejak dari awal penciptaan. Para Nabi dan Rasul menguasai manusia dengan bantuan wahyu, ilmu, akhlak dan ketaqwaan. Begitu juga manusia biasa yang ingin menurut jejak langkah para nabi dan rasul serta orang soleh, sekurang-kurangnya perlu memiliki keempat-empat ciri asas berkenaan. Manusia bijak tanpa bimbingan wahyu akan jadi seperti Stephen Hawking atau Noam Chomsky. Mereka tidak percaya kepada tuhan atau percaya kepada tuhan selain Allah. Manusia bijak itu terdapat dalam golongan ilmuan dunia, para pemimpin, ulama, pendakwah, pejuang agama, pejuang kemanusiaan, orang kenamaan atau orang kebanyakan. Tidak kira mereka berada di kedudukan mana sekali pun, kebijaksanaan hanyalah suatu alat untuk membezakan ketinggian akal masing-masing.

BAHAYA GOLONGAN PEMIMPIN

Golongan pemimpin yang bijak jadi bahaya apabila mereka terlebih banyak memiliki ilmu dunia. Mereka yang bijak ini pandai memanipulasi keadaan sehinggakan manusia tertipu dengan kepalsuan mereka. Agama hanya jadi alat untuk mencapai matlamat dengan cara menjerat manusia-manusia cetek pengetahuan supaya mempercayai perjuangan mereka. Begitu juga sekiranya mereka ini berjuang untuk menegakkan demokrasi atau sosialisme atau zionisme, konsep yang sama diterap supaya perjuangan nampak bersesuaian dengan keadaan semasa. Kebijaksanaan begini dipakai oleh kebanyakan pemimpin yang gila kuasa atau mahu berkuasa dalam tempoh yang lama. Cita-cita mereka sama seperti Firaun dan Haman yang beriya-iya mahu menipu tuhan sehingga akhirnya terjerat dengan kesombonagn diri. Salah satu penyakit jiwa yang dihadapi manusia selain gila harta ialah gila kuasa, pangkat, jawatan dan kedudukan. Mereka berebut ingin menjadi pemimpin sungguh pun antara mereka mempunyai kapasiti akal yang cukup terhad.

Ada apa dengan kuasa?

Mereka yang mencari peluang untuk menjadi pemimpin akan menggunakan segala aset kurniaan Allah yang ada pada dirinya untuk menarik sokongan orang ramai terhadapnya. Pemimpin yang sebegini masih kurang bahayanya jika dibandingkan dengan individu yang bercita-cita merebut kerusi kepimpinan dengan cara menjatuhkan individu yang lain. Orang yang tergila-gila mahu jadi pemimpin juga akan berusaha sekeras-kerasnya supaya setiap kesalahan orang yang di atasnya itu dapat didedahkan kepada umum supaya rosak segala reputasi pemimpinnya itu di mata masyarakat. Namun pemimpin yang sedia ada juga bekerja habis-habisan untuk mempertahankan kerusi kepimpinan sehingga berlakulah pertarungan demi pertarungan untuk merebut kerusi yang paling atas.

Yang lebih parah lagi ialah apabila pemimpin yang sudah terlalu lama duduk di atas kerusi kepimpinan tidak mempunyai hasrat untuk berundur. Adakalanya, jawatan ketua itu mahu disandang mereka sampai mati. Orang-orang bawah yang sudah terlalu meluat melihat gelagat pemimpin, akhirnya menjauhkan diri kerana mereka tahu peluang untuk jadi pemimpin telah tertutup.Manusia yang sebegini menjadi duri dalam daging bagi sesuatu organisasi kerana mereka sebenarnya gunting dalam lipatan yang hanya menunggu peluang untuk menghancurkan individu yang berada di atas. Manusia lapisan kedua ini, jika diberi kuasa pastinya akan mengulangi perbuatan mentor-mentor mereka kerana mana lagi mahu tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi? Putaran yang sebegini akan terus-menerus berlaku di sepanjang zaman di kalangan manusia-manusia rakus dunia dan gila pangkat.

Jadi tidak hairanlah pemimpin selalu panas punggung dan sakit jantung. Sekiranya cepat mati, pasti ada orang yang bergembira. Oleh itu apa ada pada kuasa kalau kuasa yang ada tidak digunakan untuk mencetak orang bertaqwa, mendekatkan diri dan masyarakat kepada Allah atau digunakan untuk menegakkan hukum-hakam Allah?

Menjadi pemimpin dan menjadi orang yang mengejar-ngejar kerusi kepimpinan adalah dua karakter yang sama. Mereka ini mahu duduk di sana untuk menunaikan kepentingan peribadi lebih dari kepentingan orang bawahan. Manusia yang sebegini sebenarnya tidak takut Tuhan. Apatah lagi mahu meninggikan syiar Islam. Lebih baik orang-orang begini tidak memperjuangkan agama Allah kerana agama pun boleh tergadai di tangan mereka. Inilah yang dikatakan pada awal tadi bahawa mereka yang gila kuasa sebenarnya mempunyai kapasiti akal yang terhad.

Pemimpin Islam masa kini harus mencontohi kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w. Baginda tidak terburu-buru mengejar kemahsyuran atau pun tersua-sua muka mencari pengikut. Sewaktu baginda diangkat menjadi pemimpin Madinah baginda sebenarnya dijemput datang ke sana untuk menyatukan suku kaum Aus dan Khazraj. Bagaimana pula baginda boleh terkenal di madinah sedangkan baginda tidak bebas bergerak selama 13 tahun tinggal di Makkah? Apakah yang menyebabkan orang Madinah yakin dengan kepimpimpinan baginda?

Sebenarnya yang menjadi ukuran kepimpinan Rasulullah s.a.w ialah kebijaksaan, keadilan dan ketinggian akal baginda di samping mempunyai personaliti yang luar biasa. Baginda rasulullah terkenal dengan sifat rendah diri dan baik hati. Sewaktu ‘Fathah Makkah’ baginda masuk ke kota kelahirannya itu dengan menundukkan kepala, lalu memaafkan seluruh orang-orang Makkah yang pernah menyakiti orang Islam. Pemimpin yang berhikmah seperti rasulullah amat sedikit di kalangan umat Islam. Kalau ada pemimpin Islam yang bijaksana pun, mereka kebanyakannya berkepentingan diri dan penuh dengan muslihat jahat yang membelit kehidupan umat Islam.

BAHAYA GOLONGAN ULAMA

Ulama yang dimaksudkan di sini ialah ulama yang tidak dapat memberi faedah kepada masyarakat. Mungkin kebanyakan ahli Al Quran itu digelar Al Hafiz, namun tidak semestinya mereka hidup cara Al Quran. Lebih parah lagi apabila seseorang ulama itu bijak menggunakan kesempatan untuk menonjolkan dirinya ke tengah masyarakat, bermegah-megah dengan ijazah atau kesarjanaan, gila-gila mengejar populariti, bertungkus-lumus mendapat tempat di hati pemerintah yang korup, menjadi penjilat punggung-punggung mereka (bukan dengan niat untuk membetulkan) dan menjadikan agama sebagai alat untuk meraih keuntungan dunia. Terdapat dua jenis ahli agama iaitu ulama yang bertungkus-lumus membetulkan pemerintah dan masyarakat atau sejenis lagi yang membodek-bodek pemerintah, merosak masyarakat dan yang makan gaji. Rosaknya masyarakat kerana rosaknya para ulama. Kejamnya pemerintah kerana kejamnya para ulama. Ulama bijak juga terbahagi dua iaitu ulama bijak yang bertaqwa atau ulama bijak yang buta, tuli, pekak dan bisu. Ulama kategori kedua ini perlu dijauhi selaras dengan hadis rasulullah s.a.w , antara maksudnya “… jangan kamu duduk bersama ulama melainkan ulama yang membawa lima perkara daripada lima perkara iaitu ulama yang membawa dari keraguan kepada keyakinan, dari riya’ kepada ikhlas, dari cinta dunia kepada zuhud, dari bongkak kepada tawadhuk dan dari perkelahian kepada nasihat (kedamaian)…”

BAHAYA PEJUANG AGAMA DAN PEJUANG KEMANUSIAAN

Kebijaksanaan dalam berjuang sangat diperlukan dalam perjuangan. Tetapi kebijaksanaan pejuang agama dan pejuang kemanusiaan terbatas kepada objektif mencapai matlamat perjuangan masing-masing. Banyak manusia mahu turut sama berjuang demi membaiki keadaan dunia namun akhirnya tertipu dengan perjuangan yang rupa-rupanya mempunyai cita-cita politik dunia. Perjuangan sebegini sangat merbahaya kerana pengorbanan boleh jadi sia-sia. Jadi kebijaksanaan tidak digunakan untuk membangun Islam sebaliknya agama itu hanya menjadi alat untuk mencapai matlamat dunia. Fenomena ini terjadi di mana-mana. Akibatnya, perjuangan itu juga akan turut gulung tikar sepertimana pejuang-pejuang lain sebelum mereka. Mereka mempunyai semangat perjuanagn yang tinggi namun tiada keteguhan hati untuk menempuh tipu daya dunia. Akhirnya perjuangan entah ke mana, kehidupan pula semakin jauh dari landasan taqwa.

BAHAYA MANUSIA BIASA YANG BIJAK DALAM AGAMA

Manusia kelompok ini menyangka agama itu boleh diambil sebahagian dan yang sebahagian lagi boleh ditinggalkan. Mereka ini adalah sebahagian kelompok manusia yang berpegang kepada fahaman sekular dan sosialis. Orang sebegini merasakan Islam tidak relevan secara keseluruhan tetapi tidak pula menolak sebahagian undang-undang yang ada di dalamnya. Begitu juga manusia yang belajar ilmu Syariat merasa mereka sudah cukup ilmu agama dan menolak tasawauf dan kerohanian. Orang belajar tasawuf tapi menolak syariat dan akhlak Rasulullah SAW. Mahu hidup cara Islam tapi tidak suka berpandukan mazhab. Orang ikut Al Quran tetapi meninggalkan Sunnah. Memiliki ilmu kerohanian tetapi tidak mempraktikkan akhlak mulia. Segelintir dari manusia memikirkan logika terbaik untuk fahaman-fahaman yang dianutinya sedangkan Islam itu telah sempurna ditangan Rasulullah SAW. Maksud sempurna di sini ialah Islam itu terlalu luas. Luas yang bagaimana? Wujud bermacam-macam hal FURUIYAH atau cabang yang timbul dalam agama dimana jika dikumpulkan semuanya akan kembali kepada tunjang yang satu, akidah yang satu, syariat yang satu dan akhlak yang satu. Menolak salah satunya akan mengakibatkan Islam yang ada pada kita jadi cacat. Manusia itu bijak dalam mengambil bahagian-bahagian agama sehinggakan mereka berani berhujah mempertahankan kepercayaan masing-masing. Golongan manusia yang sebegini wujud dalam setiap agama. Sebagai contoh, di dalam agama Kristian terdapat perpecahan perkara pokok yang sangat ketara sehingga tahap kafir-mengkafiri antara mereka. Di kalangan penganutnya lahir pelbagai mazhab yang melibatkan konsep ketuhanan dalam agama itu sendiri. Akhirnya agama kristian hanya menjadi gagah di sudut fizikalnya sahaja, namun maruahnya sudah lama hancur dek kerana berkonflik terlalu lama. Inilah yang terjadi kepada agama yang tidak sempurna, sehinggakan mahu bercerita tentang keesaan Allah pun belum tentu ada jawapannya.

BAHAYA ORANG YANG BIJAK DAN PENTINGKAN DIRI SENDIRI

Sikap yang sebegini wujud di dalam setiap golongan masyarakat. Baik dalam kepimpinan, keagamaan sehinggalah kepada orang kebanyakan, penyakit inilah yang sering menghantui perjuangan dan kehidupan manusia. Pemimpin yang ada kepentingan akan melupakan pengorbanan dan keadilan. Ulama yang ada kepentingan akan menggadai nabi dan tuhan. Manusia bijak pandai yang berkepentingan hanya memikirkan keuntungan. Orang kebanyakan yang ada kepentingan tidak rela dirinya ketinggalan. Jadi manusia yang ada kepentingan hanya akan bekerja untuk dirinya sendiri walau apa pun jenis pakaian kehidupan yang dipakainya. Usahanya hanya untuk kepentingan diri atau keluarga supaya dipandang tinggi manusia dunia. Kadang-kadang personaliti mereka nampak elok, di mata masyarakat mereka bertata susila. Seperti perwatakan Presiden Amerika, pemimpin Eropah dan orang-orang politik, mereka memakai imej-imej mulia sehinggakan tidak terlihat pada diri mereka perbuatan-perbuatan jahat yang mereka lakukan.

BAHAYA UMAT ISLAM YANG TIDAK YAKIN, TIDAK FAHAM ATAU MERASA SUDAH FAHAM ISLAM

Golongan yang bersikap begini dapatlah diistilahkan sebagai golongan yang berpura-pura. Islam itu diambil di beberapa sudut sahaja. Contohnya, sebuah syarikat menjual produk Islam, namun praktis pengurusannya lebih kurang sama dengan bukan Islam. Umat Islam berurusan tentang agama, tetapi apabila berjanji sentiasa berunsur khianat, apabila berniaga sentiasa berunsur muslihat. Begitu juga yang terjadi kepada manusia beragama Islam yang luarannya nampak Islam tapi di hatinya masih keji, hitam dan berhasad dengki. Golongan yang sebegini juga sebenarnya duri dalam daging Islam kerana orang bijak yang sebegini susah untuk diperbetulkan kerana mereka sudah merasa cukup dengan apa yang mereka ada.

TAQWA SEBAGAI PENGUKUR DIRI, PENAWAR RACUN DUNIA, AKHLAK TERCELA DAN MASALAH HATI

Wahyu adalah panduan umat Islam dalam menempuh segala macam hal dunia dan akhirat. Untuk faham wahyu kenalah ada ilmu supaya apa yang kita faham bertepatan dengan apa yang Allah mahu. Selepas ada ilmu baikilah diri sehingga wujud akhlak terpuji supaya terubat personaliti. Semuanya itu untuk satu tujuan agar dapat melatih diri sehingga dapat taqwa kerana hanya dengan ketaqwaan sahaja diri menjadi mulia di sisi Allah SWT. Taqwa itu akan dimiliki oleh semua orang tidak kira bijak, atau kurang bijak. Di kedudukan mana sekali pun manusia itu, taqwa akan tetap menjadi habuan bagi sesiapa yang berusaha mendapatkannya.

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...