"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Bab 2: Attaturk dan ke Barla Di Atas Sampan (bah.7)

BERSAMA MUSTAFA KAMAL


Kerana Badiuzzaman terkenal dengan permusuhannya terhadap para penjajah, maka beliau diundang ke Ankara - pusat gerakan perlawanan oleh Mustafa Kamal supaya bergabung dengan mereka. Akan tetapi beliau menolak undangan tersebut dan berkata, “Saya ingin berjihad di tempat paling membahayakan dan bukan di belakang parit. Saya berpendapat bahawa tempat saya ini adalah lebih berbahaya daripada Anatolia.” (27)

Akan tetapi undangan demi undangan selalu datang kepada beliau sehingga beliau mengutus beberapa muridnya ke Ankara, kemudian beliau sendiri datang ke sana pada 1922M menjelang Aidil Adha. Beliau di sambut dengan sangat meriah di Setasiun. Akan tetapi beliau tidak suka berada di Ankara kerana kebanyakkan wakil rakyat tidak mendirikan sembahyang dan tingkah-laku mereka serta tindakan-tindakan Mustafa Kamal yang memusuhi Islam juga membuatnya amat sedih. Oleh kerana itu beliau memutuskan untuk mencetak keterangan pada 19 Januari1923M yang mengandungi sepuluh hal yang ditujukan kepada wakil rakyat untuk menasihati dan mengingatkan mereka akan Islam. Beliau memulakannya dengan kata-kata, “Wahai para utusan, sungguh kalian akan dibangkitkan di Hari kiamat kelak.” Akibat dari keterangan yang disebarkan kepada para wakil rakyat tersebut oleh Jeneral Kadhim Karh Bakar, ketua pertama gerakan kemerdekaan, hampir enam puluh orang wakil menjadi komited kepada agama dan mereka mendirikan solat sehingga masjid di bangunan dewan rakyat tidak cukup menampung jama’ah sehingga mereka berpindah ke ruangan yang lebih besar.

Mustafa Kamal tidak rela terhadap keterangan tersebut. Dia memanggil Badiuzzaman dan terjadilah pertengkaran sengit antara keduanya. Mustafa Kamal berkata kepada beliau, antara lainnya, “Tidak syak lagi kami memang memerlukan Sheikh yang pintar seperti kamu. Kami mengundangmu ke sini untuk memanfaatkan pendapatmu yang penting. Tapi justeru hal pertama yang kamu lakukan di sini adalah berbicara mengenai solat kepada kami. Usaha pertemuan di sini hanyalah menimbulkan perpecahan di kalangan wakil rakyat.” Badiuzzaman menjawab sambil menudingnya dengan jari, “Basha… oh Basha… Hakikat tersebar setelah iman adalah sembahyang. Orang yang tidak sembahyang adalah pengkhianat dan hukum pengkhianat adalah tertolak.” (28)

Setelah itu Mustafa Kamal berfikir untuk menjauhkan Badiuzzaman dari Ankara dengan alasan beliau dilantik sebagai penasihat umum di wilayah timur dengan gaji yang tinggi. Akan tetapi beliau menolaknya. 

PENINGGALANNYA

Kita melihat bahawa Badiuzzaman selama ini iaitu setelah kedatangannya dari tawanan dan selama tinggal di Istanbul dan Ankara, telah menerbitkan risalah-risalah dan buku-buku dalam bahasa Turki dan Arab.

Yang pertama kali diterbitkannya adalah “Isyarat al-“Ijaz”, kemudian pada tahun1921M “Qazil ‘Ijaz” dalam ilmu logik. Kemudian pada tahun 1922M beliau menerbitkan “as-Sunuhat”. Pada tahun 1923M beliau telah menerbitkan risalah-risalah berikut: Rumuz. Isyarat. Thulu’at, Lama’at, Syu’a at min Ma’rifah Nabi s.a.w. dan Nuqtah min ma’rifatillah.

Di Ankara beliau menulis “Dzail adz-Dzail”, “al-Hibab” dalam bahasa Arab dan beberapa bahagian “al-Mathnawi al-Arabi an-Nuri”.

Di dalam risalah-risalah ini beliau telah memberikan bukti-bukti yang pasti akan kewujudan Allah dan keesaan-Nya. Itu dilakukannya untuk menghadapi arus keraguan, kemurtadan dan kejauhan dari agama yang telah muncul di kalangan orang-orang yang kagum dengan Barat. Beliau menggambarkan keadaan ini di dalam mukadimah risalah “ath-Thabi’ah” sebagai berikut:

Saya diundang mengunjungi Ankara 1338H / 1922M. Saya menyaksikan kegembiraan kaum Mukminin dengan kekalahan Yunani berhadapan dengan tentera Islam. Akan tetapi saya melihat selama gelombang kegembiraan ini, kefasikan yang hebat sedang merangkak dengan jahat dan penuh mekar. Ia menyelinap dengan ajaran-ajarannya yang rosak ke dalam aqidah kaum Mukminin yang taat untuk merosak dan meracuninya. Saya sedih sekali dan saya meminta tolong kepada AllahYang Maha Tinggi lagi Maha Kuasa dan berlindung dengan ayat berikut: “Rasul-rasul mereka berkata: “Apakah ada keraguan pada Allah, Pencipta langit dan bumi?” (Surah Ibrahim: 10) dari kehancuran yang mengerikan yang akan menghancurkan rukun-rukun iman dan membongkar asas-asasnya, maka saya datang membawa dalam kandungan risalah ini bukti kuat, tajam dan hebat untuk memotong kepala kefasikan tersebut dan mencabut akar-akarnya. Saya karang dalam bahasa Arab dan saya ambil maknanya dan idea-idea dari cahaya suci ayat di atas untuk membuktikan dengan jelas kewujudan Allah dan keesaan-Nya. Saya cetak di percetakan Yani Kawun di Ankara. Akan tetapi saya belum merasakan pengaruh bukti yang kuat tersebut di dalam melawan kefasikan dan menghentikan arusnya di telinga orang-orang. Sebabnya menurut perkiraan saya kerana ia terlalu ringkas dan amat global sekali. Tambahan lagi, ramai yang tidak tahu bahasa Arab di Turki dan jarang orang memperhatikannya pada waktu itu, sehingga sayangnya bahang kemurtadan itu telah tersebar di kalangan orang banyak. Hal ini membuat saya mengulangi penulisan risalah ini dengan bukti-buktinya dalam bahasa Turki dengan sedikit tambahan keterangan sehingga berbentuk seperti ini.” (29) 

PEMERGIAN KE WAN PADA 1923M

Badiuzzaman meninggalkan Ankara setelah merasakan dari dekat keadaan yang buruk pada dewan rakyat dan merasa ada niat jahat yang tersembunyi terhadap Islam pada ramai anggotanya. Beliau sangat sedih sehingga beliau memperbanyakkan tahajjud dan ibadah serta mengadu kepada Allah Ta’ala atas keadaan kaum Muslimin. Beliau banyak menghabiskan masanya di Wan, dekat dengan salah satu daerah lama yang dihancurkan dan ditinggalkan di pergunungan Ark. Beliau terus beriftikaf dan mengasingkan diri. Seolah-olah Allah mempersiapkannya untuk menghadapi situasi hebat dan taufan perosak yang hampir melanda Islam.[1] Kata salah seorang murid mengenainya, “Beliau mendirikan sembahyang tahajjud setiap malam, Saya kadang-kadang melihatnya ketika beliau sedang sembahyang sehingga saya tidak boleh tidur. Dan ketika melihat saya terjaga, beliau berkata,“Selagi kamu terjaga, maka marilah menyertai saya berdoa.” Saya tidak mampu membaca sebarang doa sehingga beliau berkata, “Saya akan berdoa dan kamu mengaminkannya.” Kadang-kadang saya mengantuk sekali ketika berdoa. Beliau memandang saya dan berkata, “Saya dahulu juga sepertimu. Nanti kamu akan terbiasa.” (30)
----------------------------
[1] Salah seorang muridnya, Mustafa Songghor meriwayatkan, “Sheikh menggunakan masa lima jam setiap malam tanpa kecuali untuk berdoa dan beribadah sehingga beliau berumur lapan puluh tahun. Akan tetapi setelah umur sekian, beliau hanya menggunakan dua jam setiap malam untuk sembahyang tahajjud dan beliau membaca doa wiridnya pada waktu siang.”

PEMBERONTAKAN SYEIKH SAID BIRAN
Sebuah pemberontakan meletus di wilayah timur Turki di bawah pimpinan SyeikhSaid Biran, seorang pemimpin yang menonjol di kalangan kaum Kurdis. Pemberontakan ini ditujukan untuk melawan politik Mustafa Kamal yang membangkitkan kemarahan rakyat kerana sikapnya yang memusuhi Islam.

Menjelang terjadinya pemberontakan, Syeikh Said Biran mengirim beberapa surat kepada Said Nursi memintanya bergabung dengannya dalam pemberontakan menentang pemerintahan Ankara. Akan tetapi beliau menolak kerana beliau tidak mahu menumpahkan darah kaum Muslimim yang bebas di dalam pergerakan yang tidak ada harapannya.

Berikut ini catatan dialog antara beliau dan Husein Basha salah seorang pemimpin kaum Kurdis:
Husein Basah: Saya ingin minta pendapatmu dalam satu perkara. Tenteraku telah siap sedia dan kuda-kuda pun ada. Demikian pula senjata dan harta benda. Saya menunggu perintahmu.

Said Nursi: Apa yang kamu katakan? Apa niatmu? Siapa yang akan engkau perangi?

Husein Basha: Kami akan memerangi Mustafa Kamal.

Said Nursi: Siapa tentera Mustafa Kamal?

Husein Basha: Apa katamu.. mereka ada tentera?!

Said Nursi: Tenteranya adalah penduduk kerajaan ini. Mereka adalah kaum kerabatmu dan kerabatku. Jadi siapa yang engkau bunuh? Dan siapa pula yang akan mereka bunuh? Befikirlah… dan fahamilah! Kamu hendak seorang saudara membunuh saudaranya!

Husein Basha: Mati adalah lebih baik daripada kehidupan seperti ini.

Said Nursi: Apa dosa kehidupan ini? Jika engkau bosan dengan kehidupanmu maka apakah dosa kaum Muslimin yang lemah ini?

Husein Basha: (Bingung) Engkau telah memusnahkan himmah dan keinginanku. Saya tidak tahu bagaimana saya akan menemui kaumku yang tengah menunggu kepulanganku. Mereka akan menyangka saya adalah pengecut. Saya telah mensia-siakan harga diriku di antara kaumku.

Said Nursi: Bagaimana jika harga dirimu kosong di kalangan manusia tetapi engkau diterima di sisi Allah Ta’ala?

Ketika Husein Basha mengatakan kepada beliau bahawa dia ingin menerapkan syari’at Islam dengan pemberontakannya itu. Said Nursi berkata, “Apakah engkau ingin menerapkan syari’at Islam? Menerapkan syari’at itu bukan dengan jalan ini. Jika saya mengatakan kepadamu, “Hai Husein, kemarilah bersama tenteramu yang berjumlah tiga ratus orang itu untuk menerapkan syari’at, maka tenteramu ketika menuju ke sini akan merompak dan merampas serta membunuh orang-orang yang mereka lewati di jalan. Ini menyalahi syariat.” (31)

Hal ini menunjukkan bahawa Sheikh Said Nursi di samping tidak mahu mengalirkan darah kaum Muslimin, tidak percaya kepada orang-orang tersebut dan setakat mana kesedaran mereka terhadap Islam serta di tahap mana kemampuan mereka menerapkan Islam.

Akan tetapi sikapnya yang demikian itu tidak menyelamatkannya dari kemarahan pemerintah Ankara kerana setelah memadamkan gerakan Syaikh Said Biran, pemerintah mula menangkap ketua-ketua kabilah Kurdis dan mengasingkan mereka kekota-kota lain serta mengawasi mereka. Dan meskipun Sheikh Said Nursi beribadah sepenuh masa di puing-puing rumah yang telah ditinggalkan di puncak sebuah gunung, akan tetapi pemerintah mengutus tentera untuk menangkapnya, padahal kabilah-kabilah di kota Wan iaitu di tempat tinggal Sheikh Said – juga tidak turut serta dalam pergerakan ini kerana pengaruhnya. 

PENANGKAPAN DAN PENGASINGAN 1925M

Pasukan itu naik ke gunung dan menangkap ulama’ yang sedang mengkhususkan diri untuk beribadah itu. Beliau dibawa ke Istanbul melalui Erzurum lalu di Trabozan. Perjalanan itu ditempuhi dengan gerabak yang ditarik oleh kuda-kuda di atas salji yang menyelimuti pergunungan pada musim dingin beku itu.

Beliau tinggal di Istanbul dalam pengawasan selama dua puluh hari. Kemudian keluarlah perintah untuk memindahkannya ke kota Bourdur. Beliau tinggal di sana selama tujuh bulan. Selama di sana beliau menggunakan untuk beribadah dan mengarang risalah “al-Madkhal ila an-Nur” iaitu pelajaran Al-Qur’an yang ditulis dengan tangan dan dibahagi-bahagikan kepada murid-murid dan pencintanya. Dan dari sana beliau dipindahkan sekali lagi ke Sparta untuk beberapa bulan.

KE BARLA DI ATAS SAMPAN

Mereka tidak membiarkannya lama di sana kerana perintah pengasingannya keluar lagi. Kali ini ke Barla yang jauh.

Syaukat Demirayi tentera yang ditugaskan untuk memindahkan Sheikh Said Nursi ke Barla, menceritakan kenangannya sebagai berikut, “Saya berada di kota Igridir ketika mereka menyuruhku datang ke pejabat polis pusat pada pagi hari minggu. Saya datang ke sana. Di sana ada komandan dan ketua polis serta para anggota majlis daerah dan juga seorang yang berserban berumur sekitar empat puluhan memakai jubah dan nampak berwibawa.

Ketua polis berkata padaku, “Dengar sini. Kamu harus membawa Syaikh kita yang terkenal dengan gelaran Badiuzzaman ini ke Barla. Tugasmu ini sangat penting. Jika kamu telah menyerahkannya kepada pegawai di sana, suruhlah mereka menandatangani surat rasmi ini dan memberitahu kami.” Saya mengatakan, “Baik tuan.”

Saya keluar bersama Syaikh. Di jalan saya berkata padanya, “Wahai Syaikhku, engkau saya anggap seperti orang tuaku. Dan ini adalah tugas yang dibebankan kepadaku oleh itu saya harap engkau tidak marah kepadaku.”

Syaukat meneruskan ceritanya mengenai perjalanannya dengan sampan. Katanya,“Cuaca pada waktu malam dingin. Musimnya memang dingin. Air danau membeku di sana sini. Salah seorang pengawal sampan di bahagian depanku memecahkan salji dengan tongkat panjang di tangannya sehingga membuka jalan bagi sampan.”

Syaikh Badiuzzaman membahagi-bahagikan kismis basah dan manisan kepada kami. Saya memperhatikan beliau dan saya dapati beliau sangat tenang kerana sentiasa bertafakkur di danau dan pergunungan di sekitar kami.

Kerana siang hari pendek, maka waktu sembahyang asar pun tiba dengan cepat. Beliau ingin bersembahyang dengan berdiri, maka sampan itu kami putarkan ke arah kiblat. Kemudian saya mendengar suara takbir “Allahu Akbar”. Selama hidup saya belum pernah mendengar suara takbir dengan nada yang kusyuk dan berwibawa seperti itu. Saya merasakan bulu remang ditubuhku berdiri. Pergerakan Syaikh tidak seperti pergerakan orang-orang tua yang kami kenal. Kami berusaha supaya sampan tetap mengadap ke arah kiblat. Dan ketika Syaikh selesai sembahyang, beliau menoleh kapada kami seraya berkata, “Terima kasih wahai saudara-saudaraku. Saya telah melaporkan kalian!” Beliau adalah orang yang rendah hati dan berakhlak mulia.” (32)  

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...