"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Bersama Mencari Kebenaran & Ketaqwaan


"Pada hari itu tidak berguna harta dan anak kecuali mereka yang pergi membawa hati yang selamat sejahtera”. (As Syuara’: 88-89)

Sekiranya kita kategorikan seluruh manusia yang hidup di dunia ini, tidak kiralah apa bangsa dan agamanya, mereka itu dapat dipecahkan kepada beberapa golongan. Terdapat 6 kumpulan manusia yang paling utama iaitu:

  1. Pemimpin dan orang politik.
  2. Ulama’ dan para cerdik pandai.
  3. Orang kaya dan ahli ekonomi.
  4. Orang miskin.
  5. Golongan muda-mudi (suami-isteri).
  6. Kaum ibu dan kanak-kanak.

Mereka hidup dan berjuang dalam bidang masing-masing dengan cara dan matlamat yang pelbagai. Oleh sebab hala tuju jalan-jalan yang penuh berliku dan bersimpang-siur, maka berlakulah pergeseran, pertembungan dan perlanggaran yang akhirnya melahirkan kacau-bilau dan kelam-kabut, suasana tidak terkawal yang hujung-hujungnya mencetuskan pergaduhan dan membawa kepada pembunuhan, peperangan dan kekacauan.

Pemimpin tidak adil, kuasa disalah gunakan, menindas, kepentingan peribadi diutamakan, korup dan akhirnya rakyat serta masyarakat terbiar. Kebajikan dan peluang kehidupan yang baik tertutup malahan jurang antara miskin dan kaya menjadi terlalu ketara.

Pada siapa hendak mengadu?
Segelintir ulama’ akhir zaman pula tidak mampu dan tidak mahu mendidik atau mentarbiyah pemimipin dan masyarakat. Ilmu agama yang diperoleh dipergunakan antaranya untuk mencari makan dan mengejar kemasyuran. Agama Islam terbiar dan umatnya terus jahil serta dipermainkan. Mereka lebih takut pada kutukan-kutukan penguasa dan manusia daripada takut teguran Allah SWT.

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia, (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.
Ar Rum: 41

Orang-orang kaya pula pemberi rasuah dan penghisap darah. Harta yang ada pemberian Allah dikumpulkan hanya untuk kepentingan sendiri. Hiduplah mereka dengan rumah-rumah bak mahligai dan istana, dikelilingi sahabat handai yang setaraf, orang-orang gajian yang ramai, kenderaan-kenderaan yang memenuhi ruang, kelab-kelab bola sepak, kapal-kapal mewah dan wanita-wanita simpanan. Maka beramal jariahlah mereka dengan hasil-hasil yang bercampur halal haram dan bermegah-megahlah mereka dengan usaha-usaha mereka itu semata-mata ingin meninggikan status mereka pada mata manusia padahal pada hakikatnya merekalah yang ’merompak’ hak-hak orang miskin tanpa sedikit pun rasa bersalah.

Orang-orang miskin pula tidak sabar apatah lagi untuk redha dengan kemiskinan. Si miskin  berhempas pulas untuk memenuhi keperluan hidup. Namun seperti orang kaya, mereka juga tidak mengira soal halal dan haram demi memenuhkan keinginan nafsu serakah. Hasad dengki dan dendam kesumat bermaharaja lela dalam hati-hati  orang miskin dan orang kaya.

Suami tidak bertanggung jawab, isteri pula tidak taat, anak-anak menderhaka, ibu bapa tidak mampu mengajar dan mendidik, wanita dan gadis hilang maruah, perempuan ramai yang tidak menjaga batas-batas sebagai seorang perempuan. Muda-mudi bergaul bebas dan penzinaan mereka telah mengakibatkan lahirnya anak di luar nikah. Lebih menyedihkan apabila ketelanjuran mereka mendorong kepada perbuatan buang bayi. Jadi nyawa manusia itu menjadi semakin tidak berharga. Jelaslah, manusia tidak kira dari kategori mana sekali pun pasti melakukan kejahatan yang sama buruknya. Hanya diri mereka sahajalah yang mereka pentingkan.

Ini semua adalah kerana masing-masing degil dan tidak mahu kembali kepada Allah. Peranan yang sepatutnya dilaksanakan dengan sebaik mungkin telah disia-siakan. Manusia mengira bahawa mereka akan hidup selama-lamanya. Kekayaan telah  mejadikan mereka sombong dan kemiskinan pula telah menyebabkan mereka marah kepada Tuhan. Kebabasan dan kedamaiaan tidak dihargai malah manusia tidak pernah merasa cukup walau apa jua keadaan hidup mereka.

Oleh itu ajaran Islam telah memberi panduan yang jelas dalam usaha untuk membawa masyarakat yang rosak ini ke arah masyarakat Islam yang hidup berlandaskan kasih sayang kepada Allah, hidup dalam keadaan bersederhana, tolong-menolong, kembali kepada taqwa, kembali kepada fitrah semulajadi mereka, masyarakat yang mendapat keampunan dari Allah, masyarakat yang baik, prihatin dan diberi hidayah dari Allah.  Inilah jalan yang ditunjuki Allah dan rasulNya Muhammad SAW. 

Secara fitrah, samada ditanya atau tidak, disoal atau tidak, tidak akan ada seorang manusia pun yang mahu hidup dalam derita dan susah -payah. Samada di dunia lebih-lebih lagi di Akhirat. Sebab itulah semua orang akan memburu kesenangan, keselesaan dan kebahagiaan hidup. Masing-masing dengan cara yang tersendiri. Ada yang mencari dengan kuasa, ada pula dengan jawatan, yang lain pula dengan wang ringgit, dengan ilmu, dengan populariti, kecantikan dan pelbagai lagi. Terlalu sedikit orang yang mencari keselamatan dan kebahagiaan hidup dengan jalan menjadi orang yang BERTAQWA.

Sedangkan taqwa itu adalah satu-satunya syarat yang dijamin oleh Allah. Taqwa boleh membawa manusia untuk bahagia di dunia dan di akhirat. Sebab itu berapa banyak orang yang tidak memiliki taqwa hidup di dunia sudah berada dalam bimbang, keluh-kesah, sunyi, tidak puas, gelisah walaupun wang, harta, kekayaan, kuasa semuanya cukup, namun jiwa tetap gundah-gulana. Benarlah Firman Allah SWT,
“Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati jadi tenang”.
Al Rad’: 28.

“Pada hari tu tidak berguna harta dan anak, kecuali mereka yang pergi membawa hati yang selamat sejahtera”.
As Syuara: 88-89


Rukun Iman, rukun Islam dan Ihsan adalah benih taqwa. Kalau kita tidak pandai menanam benih taqwa ini, bagaimana kita hendak dapat pokok dan buahnya? Untuk ia memberi manfaat dan kebaikan, benih taqwa itu mesti ditanam hingga ia tumbuh menjadi pokok yang ada batangnya, dahan, ranting, daun, bunga dan akhir sekali buahnya. Buah taqwa itulah hasil yang boleh dinikmati di dunia dan di Akhirat. Kalau benih taqwa itu disimpan dan tidak ditanam maka ia tidak akan tumbuh. Maka tidak akan ada hasil atau buahnya untuk dinikmati.

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup. Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
At Thalaaq:2-3
 
Dengan memiliki sifat taqwa, si miskin boleh bahagia, apatah lagi kalau kaya. Dengan taqwa, manusia boleh tenang dengan pelbagai masalah apatah lagi kalau tidak ada masalah. Dengan taqwa orang sakit boleh tenang dan berasa sihat. Dengan taqwa manusia boleh jadi berkasih sayang, berkorban, berjuang untuk mendaulatkan Islam, tanah air dan ummah. Maka betul-betul beruntung orang yang dalam hidupnya mempunyai sifat taqwa.

Taqwa itu diperoleh dari dua asas iaitu yang pertama, sesungguhnya manusia dan jin itu dijadikan oleh Allah adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah semata-mata. Manakala yang kedua, manusia itu dipertanggungjawabkan menjadi khalifah Allah di muka bumi. Kedua-du fungsi ini harus dipikul dan dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Agar apabila kembali ke Akhirat mereka akan diisyhtiharkan sebagai orang-orang yang selamat dan sejahtera. Kembali dengan membawa amal yang banyak sebab sepanjang berada di dunia mereka menggunakan apa sahaja yang ada semuanya untuk berbakti kepada Allah dan mencari Redha Allah.

Pergunakanlah waktu dan kesempatan di dunia untuk mencapai sasaran sebagai orang yang bertaqwa. Itulah pangkat atau darjat yang membolehkan kita selamat di dunia dan di akhirat. Jalan-jalan menuju yang telah ditempuh oleh orang-orang terdahulu dari kita yang telah mendapat ujian dari Allah. Ingatlah bahawasanya kehidupan kita di dunia ini antaranya untuk bersusah-payah, untuk diuji, digagalkan dan diberi kejayaan.

Fitrah manusia itu menjurus kepada kebaikan. Kalau kita mempunyai anak, mestilah kita mahu berikan yang terbaik untuknya. Begitulah juga dalam hal taqwa, kerana yang terbaik untuk kita itu adalah TAQWA kepada Allah. Iman tanpa taqwa adalah kerugian bagi seseorang manusia. Amal tanpa taqwa juga boleh menyebabkan seseorang manusia itu ‘muflis’ di akhirat. Sebahagian dari taqwa itu adalah kita buat segala sesuatu untuk Allah, demi Allah, bagi mendapatkan restu dan keredhaan serta pengampunan dari Allah semata-mata.

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh seorang sahabat tentang malam Lailatul Qadr. Sekiranya sang sahabat ditakdir berjumpa dengan malam yang berkat itu apakah doa yang terbaik yang harus dipohonkan. Jawab Rasulullah SAW, pintalah keampunan dari Allah. Maka di sini jelaslah, pada seluruh kehidupan manusia, kita ini sebenarnya mesti memburu sifat TAQWA kerana hanya dengan TAQWA sahajalah seseorang itu akan diPandang Allah. Apabila sudah diPandang Tuhan maka apa jua hal kehidupan pasti kita dapat tempuhi dengan sabar dan redha.

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...