"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Bab 2: Kesedaran (bah.6)

PERINGATAN KESEDARAN


Ketika musibah dan kekalahan teruk terus-menerus menimpa kerajaan Uthmaniah dan tentera penjajah memasuki Turki serta Perjanjian Cifer diadakan, Said Nursi merasakan luka ini seolah-olah ditujukan kepada hatinya. “Saya merasakan pukulan-pukulan yang ditujukan kepada dunia Islam itu seolah-olah ditujukan kepada hatiku yang paling dalam.” (21)

Dan beliau menulis tentang kehidupannya pada masa itu, “Setelah pulang dari tawanan saya tinggal bersama anak saudaraku, Abdurrahman, di sebuah rumah mewah di atas puncak Jamlijah di Istanbul. Boleh dikatakan bahawa kehidupan saya pada masa itu dari segi keduniaan adalah kehidupan yang ideal. Kerana demikian saya telah terselamat dari tawanan, alat-alat penerbitan terbuka bagiku di Darul-Hikmah al-Islamiyyah sesuai dengan tugas ilmiahku dan populariti yang telah kumiliki padahal saya tidak layak memilikinya. Saya tinggal di daerah yang paling indah di Istanbul iaitu Jamlijah dan segala sesuatu yang ku kehendaki, kerana anak saudaraku Abdurrahman – semoga Allah merahmatinya, tinggal bersamaku. Dia adalah seorang yang sangat cerdik dan pintar. Dia adalah seorang murid yang sedia berkorban, seorang pembantu sekaligus seorang penulis sehingga saya menganggapnya sebagai anak sendiri secara maknawi. Ketika saya merasa bahawa saya adalah orang yang paling bahagia di dunia ini, saya melihat ke cermin. Saya melihat beberapa uban putih di kepala dan di janggutku. Tiba-tiba kesedaran jiwa yang pernah saya rasakan ketika dalam tawanan di masjid Quatarma dahulu mulai timbul kembali. Saya lalu berfikir dan merenungi keadaan-keadaan yang berkaitan denganku dahulu. Saya menduga bahawa itulah sebenarnya proses kebahagiaan dunia. Tiada satu keadaan atau sebab yang ku renungi melainkan saya lihat bahawa itu hanyalah sebab yang remeh dan palsu, tidak layak untuk dipegangi dan dihubungi. Tambahan pula saya mendapati pada masa itu kurangnya kesetiaan malah tiada kesetiaan, dari seorang kawan akrab dengan tidak disangka-sangka.. Semua itu membuat saya lari menjauhkan diri dari kehidupan dunia. Saya berkata kepada hati saya sendiri, “Tahukah kamu apakah saya telah terpedaya sama sekali, sehingga saya melihat orang-orang yang melihat kehidupan kita yang sebenarnya, perlu diratapi dengan penglihatan iri dan dengki? Apakah semua orang itu sudah gila? Ataukah saya sendiri yang hampir gila kerana saya melihat mereka yang tertipu dengan dunia sebagai orang-orang gila dan bodoh? Apapun keadaannya kesedaran yang menyelinap ke dalam diriku kerana melihat uban itu telah membuatku melihat kefanaan segala sesuatu yang berhubung dengan yang mampu fana dan musnah.”

Kemudian saya menoleh kepada diri sendiri. Saya dapati ia sangat lemah! Ketika itu menjeritlah jiwaku yang mendambakan kekekalan dan malah bergantung kepada benda-benda yang fana kerana beranggapan ia akan kekal. Dia menjerit dari lubuk yang paling dalam, “Selama saya fana secara jasmani, maka faedah apakah yang saya harapkan dari benda-benda yang fana ini? Selagi saya lemah maka apakah yang saya nantikan dari orang-orang lemah?.. Tidak ada ubat pada penyakitku selain pada Yang Maha Kekal Abadi dan selain pada Yang Maha Kuasa lagi Azali. Saya lalu segera mencari.” (22)

Ketika Inggeris telah menawan Istanbul pada 16 Mac 1920M, Badiuzzaman mengarang bukunya “al-Khuthuwat as-Sittu” dan menerbitkannya secara bersembunyi dengan bantuan murid-murid dan kawan-kawannya. Di dalam buku tersebut Badiuzzaman menyerang Inggeris dengan nada yang lantang dan menjawab semua keraguan yang timbul pada waktu itu dengan bukti-bukti yang kuat. Beliau juga menarik perhatian kaum Muslimin terhadap ketamakan para penjajah dan memerangi sifat putus asa yang banyak menguasai orang serta membangkitkan semangat mereka. (23)

Dan di antara rangkaian komplot terhadap Islam ialah bahawa Inggeris melalui gereja Anglikan mengajukan enam pertanyaan kepada tokoh-tokoh Islam supaya mereka menjawab dengan enam ratus perkataan. Tokoh-tokoh Islam itu menyebarkan pertanyaan-pertanyaan tersebut kepada Badiuzzaman. Jawapan beliau adalah, “Pertanyaan-pertanyaan ini tidak dijawab dengan enam ratus perkataan atau enam perkataan atau satu perkataan akan tetapi dengan satu ludah di wajah lancang Inggeris yang terkutuk.” (24) Setelah kerajaan Uthmaniah runtuh dan porak-peranda, timbul keinginan pada sebahagian orang-orang terpelajar Kurdis untuk mendirikan kerajaan Kurdis di wilayah-wilayah timur Turki. Dan kerana Said berketurunan Kurdis dan mempunyai kedudukan tinggi di kalangan para penduduk wilayah timur, maka salah seorang wartawan menulis surat kepadanya memintanya supaya bergabung dengan orang-orang yang menyeru pembentukan kerajaan tersebut. Said Nursi menjawabnya dengan surat panjang yang isinya antara lain: “Wahai Rif’at Bik, saya akan bersama engkau jika engkau berusaha menghidupkan kerajaan Uthmaniah. Saya bersedia mengorbankan diri saya untuknya. Tapi kalau hanya untuk mendirikan kerajaan Kurdis, saya tidak mahu!”

Beliau juga mendapat usul dan permintaan yang sama dari Abdul Kadir, pemimpin organisasi Ta’ala al-akrad akan tetapi jawapan beliau sama iaitu menolaknya.(25) 

FATWA

Gerakan menentang penjajah asing bermula di Anatolia. Di bawah tekanan penjajah Inggeris, Syaikh Islam Abdullah Affandi mengeluarkan fatwa menentang gerakan ini dan orang-orang yang melakukannya. Tetapi dengan pantas, bangkitlah tujuh puluh enam mufti bersama tiga puluh enam ulama’ serta sebelas wakil rakyat memberi fatwa yang berlawanan. Justeru, mereka mendukung gerakan tersebut dan mengobarkan semangat untuk memerangi penjajah. Badiuzzaman adalah salah seorang ulama tersebut. Beliau berkata, “Fatwa yang dikeluarkan majlis adalah di bawah tekanan Inggeris dan kehendak mereka. Ia sama sekali tidak benar dan tidak boleh ditaati. Yang demikian itu kerana orang-orang yang melawan penaklukan musuh tidak boleh dikatakan orang-orang yang tidak taat. Oleh kerana itu fatwa tersebut haruslah ditarik semula.” (26)

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...