Apabila dicabutnya keberkatan
Berkat
atau barakah mempunyai maksud bertambah atau berkembang. Perkataan ini
digunakan untuk menunjukkan ‘kebaikan yang banyak’ seperti dalam firman
Allah SWT yang bermaksud “Kitab penuh berkat”, “Malam penuh berkat”
yakni dipenuhi dengan kebaikan yang banyak. Baginda SAW, sentiasa
mendoakan para sahabatnya agar Allah ‘memberkati’ mereka. Seperti halnya
doa baginda untuk Abi Qatadah yang berbunyi, “Ya Allah, berkatilah
kulit dan rambutnya”. Sejak itu kulit dan rambut Abi Qatadah tidak
pernah beruban sehinggakn mengikut Al Hafiz Ibn Asakir, kulit kepalanya
itu sperti kulit kepala remaja berumur 17 tahun walaupun usianya sudah
menjangkau 70 tahun.
Benarlah sabda baginda SAW bahawa
salah satu tanda kecil hampirnya Kiamat ialah apabila waktu dirasai
semakin singkat. Hadis mengenai perkara ini cukup banyak, seperti yang
diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tirmidzi daripada Abu Hurairah r.a
katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak akan tiba Hari
Kiamat hingga waktu semakin singkat. Setahun bagaikan sebulan, sebulan
bagaikan seminggu, seminggu bagaikan sehari, sehari bagaikan satu jam.
Dan satu jam bagaikan api yang membakar daun kurma”.
Dalam
hadis Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW
pernah bersabda maksudnya, “Waktu akan jadi semakin singkat, harta
melimpah ruah, fitnah akan menyebar dan banyak terjadi pembunuhan”.
Hadis ini banyak ditafsirkan ulama masa kini dengan tafsiran yang
merujuk hal ehwal semasa dan kaitannya dengan teknologi yang ada kini.
Namun di sini ingin kita ambil tafsiran rohaniah hadis-hadis ini
terutamanya daripada Qadi’iyat, Al Nawawi dan Ibn Abi Jamrah. Menurut
mereka ‘singkatnya waktu’ itu berkaitan rapat dengan HILANGNYA BERKAT.
Misalnya masa satu hari tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya, melainkan
cuma beberapa jam sahaja.
Pendapat ini dikuatkan oleh
Ibnu Hajar dalam kitab ‘Fath Al Bari’ dengan mengatakan bahawa hadis ini
bermaksud Allah SWT mencabut semua KEBERKATAN dari segala sesuatu, ia
termasuklah KEBERKATAN WAKTU. Dan ini merupakan salah satu tanda
dekatnya Kiamat.
Bolehlah dikatakan bahwasanya keberkatan
dalam sesuatu itu adalah suatu kualiti yang berkembang melampaui
kuantitinya. Jika sebelum makan kita berdoa agar Allah memberkati
sesuatu makanan itu bermakna manfaat yang akan diperoleh dari makan itu
tadi akan bertambah selain memberi tenaga kepada tubuh badan. Atas
berkat tadi itulah manusia jadi sihat, terhindar dari penyakit,
bersemangat untuk beribadah dan berjuang, terbit rasa bersyukur dalam
hatinya dan diberi rahmat. Dari segi fizikalnya makanan itu tidaklah
bertambah saiz atau kandungannya cuba penambahan yang berlaku adalah di
sekitar ‘batinnya’. Tetapi dalam sejarah, sering terjadi perkara-perkara
luar biasa atas berkat doa para Nabi dan aulia Allah di mana orang
yang hendak makan itu jumlahnya ramai tetapi makanannya sedikit. Namun
apabila mula makan, makanan tadi dapat mengenyangkan seluruh tetamu
tanpa disedari. Bagi Nabi dan Rasul ia adalah mukjizat dan bagi para
aulia Allah ia adalah karamah. Perkara ini melibatkan keberkatan dari
Allah atas sebab doa hamba-hambanya yang diCintaiNya dan juga sebagai
tanda KebesaranNya.
Antara hal penting yang melibatkan
keberkatan ialah keberkatan hidup dan keberkatan waktu. Waktu jadi
penting keranan ianya adalah MODAL untuk manusia yang hidupnya di bumi
ini dipertanggungjawabkan tugas yang tertentu. Tanpa keberkatan dan
pengurusan waktu yang betul, seseorang manusia tidak akan mampu
menyempurnakan tugasnya dengan efisyen. Oleh sebab inilah timbul dalam
pemikiran mujahid Islam dan hamba Allah yang bertaqwa, masa itu lebih
berharga daripada harta dan wang ringgit yang ada di dunia ini.
Dari
mana datangnya keberkatan waktu ini? Ianya datang dari iman dan taqwa
kepada Allah. Firman Allah dalam surah Al A’Raaf” 96,
“Dan
(Tuhan berfirman lagi), Kalau sekiranya penduduk negeri itu, beriman
serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu
pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.
Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan
azab yang mereka telah usahakan”.
Manusia akhir
zaman juga suka berkeluh-kesah jika kehilangan harta benda dan hal-hal
duniawi. Amat sedikit sekali orang yang mengeluh keerana satu hari telah
berlalu tanpa melakukan perkara yang bermanfaat. Antara manusia yang
menghargai masa ialah Abu Bakar Al Khattib Al Baghdadi yang sentiasa
rasa menyesal dengan berlalunya waktu.Beliau sentiasa dilihat membawa
kitabnya semasa berjalan atau di lautan. Begitu juga dengan Imam Ibn
Rusyhd, seorang ahli Fiqh dan filasuf menghabiskan waktu dengan membaca
dan mengajar di seluruh kehidupan dewasanya sehingga tua kecuali pada
dua malam . Iaitu di masa harinya menikah dan di waktu bapanya meninggal
dunia.
Imam Abdul Wahhab As Sya’rani menceritakan
tentang gurunya Sheikh Zakaria Al Asha’ari, “Selama dua puluh tahun aku
melayaninya, tidak pernah sekali pun aku melihat dia dalam kelalaian
atau melakukan perkara yang tidak berfaedah, baik di siang hari atau pun
di malamnya. Kalau ada yang berbicara dengan agak panjang, beliau akan
menegur, janganlah membuang waktu saya”.
Para sahabat
Rasulullah SAW telah menggunakan waktu dengan sebaiknya. Islam itu juga
terbangun sepantas 23 tahun akibat keberkatan masa yang dikurniakan
Allah ketika itu. Pada zaman itu, keberkatan melimpah-ruah sehinggakan
peristiwa-peristiwa yang berlaku amat luar biasa dan sudah terpahat di
dalam lembaran sejarah. Antaranya, Zaid bin Thabit r.a diarahkan oleh
Nabi SAW untuk menguasai bahasa dan tulisan Yahudi. Beliau berjaya
melakukannya dalam masa 17 hari sahaja.
Selepas zaman
Rasulullah, keluar pula Al Hafiz bin Syahin seorang ahli hadis yang
berjaya menulis 330 judul buku, sebuah kitab tafsir Quran setebal 1000
halaman.
Syeikh Abdul Ghaffar Al Qushi, menulis kitab Fiqh mazhab Syafii setebal 1000 jilid di Kota Akhmim.
Imam Ibn Al Arabi seorang ahli hadis berjaya menulis kitab tafsir Quran setebal 80 ribu halaman.
Pemimpin
Ahli Sunnah Wal Jamaah, Imam Abu Hasan Al Asy’ari berjaya menulis
sebuah tafsir Quran 600 jilid dan ianya masih tersimpan di Perpustakaan
Nizamiyah di Baghdad, Iraq.
Pada masa-masa yang
serba sulit ini, mampukah lagi manusia terutama umat Islam melahirkan
insan-insan yang tajam akal serta bertaqwa kepada Allah? Ketajaman
fikiran para salafus soleh dan ilmuan Islam disulam dengan sifat taqwa
kepada Allah telah menyebabkan mereka mendapat berkat serta dikurniakan
Allah ilmu-ilmu yang sangat hebat kegunaannya. Jadi di zaman apakah kita
berada sekarang ini? Di manakah kedudukan kita di kalangan manusia
kini? Adakah kita ini umat yang memberi manfaat kepada alam sejagat atau
kita hanya menumpang kepada kemajuan orang yang lain?
0 comments:
Post a Comment