"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

IMAN, IMAN, IMAN....


"Dan ingatlah kisah Nabi Ayub ketika ia menyeru Tuhannya, "Sesungguhnya saya telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan yang lebih mengasihi daripada segala yang mengasihi." Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya dan Kami kurniakannya keluarga seimbang dengan yang hilang. Bahkan ada pula tambahannya seiringan dengan mereka sebagai rahmat dari Kami, dan peringatan teladan bagi hamba-hamba Tuhan lainnya". Al Anbiyaa: 83-84

Umat Islam perlu berusaha bersugguh-sungguh untuk memperoleh Iman. Sudah menjadi sunnatullah barang berharga yang Allah ciptakan itu amat susah untuk diperoleh. Iman dalam Islam adalah perkara yang pertama dan mengatasi segalanya. Sesiapa dapat iman dalam hidupnya maka dia berjaya dunia dan akhirat.  Ibarat kalau terpaksa dibeli dengan nyawa sekalipun maka terpaksalah kita beli dengan nyawa.

Iman itu ditempa di dalam hati. Manusia perlu berusaha menempa hati mereka dengan Iman yang tulen. Iman yang tulen ialah Iman yang diuji oleh Allah dengan kesenangan dan kepayahan hidup. Adakala diujinya dengan penyakit fizikal, penyakit batin, kemiskinan, penderitaan, kesenangan, kekayaan, keselesaan, kekuasaan dan kekuatan, Ujian Allah kepada hambaNya ibarat teguran-teguran kecil yang menunjukkan sifat KELEMBUTAN Allah kepada makhlukNya. Di sini Allah MELIHAT kesungguhan dan kekuatan pegangan hambaNya ketika diuji. Kalah dan menang manusia di dalam ujian bergantung kepada kemurnian hatinya, usaha, tawakkal dan pergantungan terhadap RAHMAT Allah.

Taarif iman yang sempurna menurut Rasulullah SAW ialah yang disebut oleh lidah, diyakini oleh hati dan dilaksanakan oleh perbuatan (mengaku, percaya, buat). Pada asasnya, orang yang telah membenarkan dengan hati ucapan dua Kalimah Syahadah perlulah membuktikannya dengan perbuatan seperti solat, puasa, zakat, berjuang dan beramal jariah.

Juga terdapat Mukmin yang sudah bulat kepercayaan dalam hatinya dengan Lailahaillallah tetapi derhaka. Mereka ini perlu banyak bertaubat dan jika Allah tidak menerima taubatnya maka nerakalah tempatnya tetapi tidak akan kekal.   Menurut Rasulullah SAW orang Islam yang banyak bertaubat kepada Allah tidak kira waktu makan, kerja, berehat, membeli-belah dan sebagainya digolongkan oleh Allah sebagai ahli taubat.

Maka ada pula orang Islam yang mengucap dua Kalimah Syahadah dan kadang–kadang imannya itu disertai sikap dan perbuatan. Tetapi hatinya pula dicelah oleh syak atau dzan atau waham, orang seperti ini disebut ‘MUNAFIK’. Golongan seperti ini akan menzahirkan Islam tetapi menyembunyikan kekufurannya. Golongan munafik ini adalah hakikatnya kafir dan akan kekal di dalam neraka bahkan tempatnya lebih dahsyat lagi daripada orang kafir. Mereka ini adalah golongan yang ada berbuat baik kepada orang Islam TETAPI berbuat lebih banyak kebaikan untuk orang kafir.

Golongan manusia yang langsung tidak mengucap syahadah, tidak menyakini denga hatinya dan tidak pula dilakukan dengan dengan perbuatanya dikatakan kafir yang hakiki.

Bagi mukmin yang bersyahadah disertai hati yang padu menyakini Allah dan Rasulnya dan dimanifestasi juga dengan perbuatan dipanggil mukmin kamil. Mukmin kamil boleh dibahagi kepada dua iaitu Mukmin muqarrabin dan mukmin soleh. Mukmin Muqarrabin adalah orang yang paling hampir dengan Allah seperti para rasul, nabi dan aulia Allah. Mukmin muqarrabin adalah yang paling cepat masuk syurga manakala mukmin soleh adalah yang kemudiannya kerana ada sedikit kecuaian dan hisabnya juga banyak.

Iman dalam Islam adalah perkara yang pertama dan mengatasi segalanya. Ia merupakan harta dunia dan akhirat. Sesiapa dapat iman dalam hidupnya maka dia berjaya dunia dan akhirat, jika sebaliknya maka nerakalah tempatnya. Perkara Iman ini seringkali disebut  di pusat-pusat pengajian mahupun ceramah umum namun untuk memperolehnya amat payah sekali.

Sebagai contoh, seorang ahli ibadah yang banyak beribadah dan bila diuji Allah SWT dengan kemiskinan, penyakit dan dipandang hina oleh masyarakat, maka gelisah dan resahlah jiwanya. Ini menunjukkan iman seorang ahli ibadah tadi masih lemah. Jika Allah memberikan nikmat pula, jarang antara kita yang menyakini bahawa nikmat yang diberikan itu adalah dari Allah. Kita selalu merasakan nikmat yang diperoleh itu adalah dari usaha kita buktinya apabila kita mendapat sesuatu kebaikan, jarang sekali kita ungkitkan hal itu kepada Allah. Kita ini bolehlah dikatakan sebagai orang yang tidak bersyukur sekiranya kita sering berasa keluh-kesah padahal semua keperluan makan, minum, rumah, kereta, isteri, anak-anak semuanya cukup.

Cuba lihat sabda Nabi SAW,
“Barang siapa di pagi-pagi hari merasa aman di rumahnya, merasa sihat badannya dan melihat cukup makanannya untuk sehari, maka sebenarnya Allah telah mengurniakan orang itu seluruh dunia serta isinya.”

Ini menunjukkan pautan hati kita pada Allah tidak ada dan kita jarang bergantung harap kepadaNya padahal Allah itu Maha Memberi dan Maha Mengetahui. Jika seseorang itu beriman, maka apabila didatangkan ujian, hatinya tidak gusar dan jiwanya sentiasa tenteram kerana dia menganggap ujian itu sebagai hadiah dari Allah SWT dan diusahakan permasalahan tadi hingga selesai dengan penuh yakin dan Tawakkal.

Firman Allah dalam Surah At Talak ayat 2-3,
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup. Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakiNya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

Firman Allah di atas dapat memberi panduan kepada orang-orang yang sering diuji oleh Allah. Adakalanya kita marah dan kecewa apabila diuji dan ditimpa kesusahan padahal Allah SWT itu memang gemar menegur hamba-hambaNya supaya mereka dapat mengenal pasti kesilapan mereka dan kembali ingat kepadaNya. Manusia yang inginkan Tuhan pasti akan diuji dengan pelbagai cara.

Nabi Muhammad SAW adalah antara insan yang paling diuji oleh Allah. Antaranya ramai umat Islam yang berpaling darinya selepas peristiwa Isra’ dan Mikraj kerana tidak percaya dengan peristiwa ajaib itu. Diri dan umatnya dipulaukan malah mereka merancang untuk membunuhnya. Begitu juga dengan Nabi Ibrahim a.s yang dilempar ke dalam api dan disuruh berpisah dengan anak isterinya serta diperintah Allah untuk menyembelih Nabi Ismail a.s. Nabi Musa a.s yang terpaksa berdepan dengan ayah angkatnya iaitu FIRAUN beserta bala tenteranya. Baginda diuji lagi dengan perilaku pengikutnya yang keras kepala, suka menyeleweng dan berpura-pura menyembah Allah, Nabi Ayub a.s diuji dengan kesenangan, kesusahan, penghinaan dan penyakit, dibuang masyarakat sehingga terpaksa mengasingkan diri.

Begitulah fitrahnya, manusia itu tidak mengira pangkat dan kedudukan sentiasa berada dalam ujian. Dunia ini ibarat penjara yang disediakan Allah untuk menguji hambaNya. Maka ibadah pula adalah pengisian dalam menunggu tempoh dalam tahanan. Dunia adalah tempat manusia berusaha mengatasi masalah hidup sambil mencuba sedaya-upaya mengikut perintah Allah dan meninggalkan larangaNya. Imbalan kepada susah-payah di dunia adalah Akhirat yang sangat bahagia di mana manusia bersenang-senang dengan Nikmat dan Kurniaan Tuhan Yang Maha Mengasihi.

Nabi Ayyub a.s diuji Allah dengan kesenangan dan ketaqwaan sehingga dicemburui iblis dan sekutunya. Iblis yang licik itu telah mempertikaikan nikmat keimanan yang diberikan Allah kepada Nabi Ayyub a.s dengan mengaitkannya dengan nikmat kekayaan yang dikurniakn Allah kepada Nabi Ayyu a,s. Maka untuk membuktikan Kebenaran Kata-KataNya, Allah SWT telah mengizinkan iblis untuk menyakiti Nabi Ayyub dan menghasut isteri baginda serta seluruh masyarakat untuk membenci baginda.

Perbuatan Iblis tadi dengan izin Allah telah menyebabkan Nabi Ayyub a.s kehilangan segala-galanya. Baginda diuji dengan kematian anak-anaknya, perniagaannya muflis, baginda jadi miskin papa kedana, dipandang hina, dijangkiti penyakit yang sangat dahsyat, ditinggalkan isteri dan dipulaukan masyarakat. Baginda telah dihalau dari rumahnya dan terpaksa bersembunyi di dalam gua. Maka terganggulah urusan dakwah baginda secara sedikit demi sedikit. Dikatakan baginda menghidap penyakit ganjil ini ketika berusia 70 tahun.

Keadaan Nabi Ayyub ini telah menggembirakan iblis dan tenteranya lalu mereka mula berasa yang usaha mereka telah berhasil. Mereka menyangka Nabi Ayyub akan marah dan meninggalkan Allah. Namun kekuatan iman Nabi Ayyub a.s tidak sedikit pun goyah malah bertambah kuat pengharapan dan keimanannya terhadap Allah SWT. Lihatlah bagaimana CARA FIKIR Nabi Ayyub a.s dan sifat baik sangkanya terhadap Allah! Iblis meminta lagi kepada Allah supaya menguatkan penyakit yang menimpa Nabi Ayyub sehingga akhirnya Nabi Ayyub meminta kepada Allah supaya penyakitnya itu tidak menjangkiti hati dan lidahnya. Nabi Ayyub a.s ialah seorang hamba Allah yang sangat suka berzikir, sepanjang hidupnya membasahi lidahnya dengan zikrullah dan hatinya sentiasa mengingati Allah. Jadi lidah dan hati baginda itu telah dipelihara Allah dari kerosakan supaya hambaNya ini sentiasa dapat mengingatiNya.

Apabila kesusahan yang ditimpa baginda itu ditarik semula, seluruh kehidupan Nabi Ayyub bertambah baik malah digandakan segala apa yang baginda hilang semasa diuji Allah. Keimanan dan ketaqwaan baginda juga bertambah-tambahlah hebatnya sehingga iblis tidak lagi dapat mempertikaikan keikhlasan baginda kepada Allah SWT sampai bila-bila. Sesungguhnya Nabi Ayyub sangat kasih dan kenal kepada Tuhannya sehingga baginda tidak pernah berkeluh-kesah semasa ditimpa ujian yang paling dahsyat dalam hidupnya. Baginda sentiasa bersangka baik dengan Allah, mengharapkan pertolonganNya serta bertawakal sepenuhnya kepada Allah.

Baginda yang ditinggalkan oleh isterinya (kerana diperdaya iblis dengan izin Allah), tidak meminta kepada yang lain selain kepada Allah. Siapakah yang menjaga hambanya ketika seluruh manusia meninggalkannya dan tidak mempedulikannya? Dialah Allah yang sangat mengasihi hambaNya yang taat kepadaNya dalam apa jua keadaan. Dialah yang terlebih baik PenjagaanNya dan maha Pengasih dari kalangan mereka yang mengasihi.

Firman Allah dalam Surah Az Zumar: 38,
“Jika engkau tanyakan kepada mereka, "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Pasti mereka menjawab, "Allah!" Katakanlah, "Kalau demikian, tahukah kalian bagaimana halnya dengan pujaan-pujaanmu selain dari Allah itu, seandainya Allah hendak mencelakakan aku, apakah mereka sanggup melenyapkan bencana itu? Atau Allah hendak menganugerahkan rahmat kepadaku, apakah mereka dapat mencegahnya?" Katakanlah, "Cukuplah bagiku Allah! Kepada Dialah orang yang bertawakal menyandarkan harapan dirinya!"

Ujian dari Allah banyak berlaku kepada orang-orang yang membina perhubungan dengan Allah. Hamba Allah yang ikhlas beramal keranaNya akan sentiasa diperhatikan Allah supaya mereka terselamat dari kesesatan. Mereka mendapat teguran, petunjuk dan hidayah dari Allah sehingga seluruh perbuatan mereka terpelihara dari kesalahan dan kesilapan. Hamba Allah yang disebutkan di atas ialah para nabi dan rasul yang sangat mulia. Manusia biasa juga ada yang diuji oleh Allah dengan kesilapan atau ketelanjuran dan orang yang semacam ini amat ramai sekali di muka bumi. Mereka kemudiannya terselamat dari kesilapan lalu ditunjukkan kebenaran sehingga dapat mendekatkan diri dengan Allah SWT.

“Kemudian dia termasuk dalam golongan orang yang beriman dan berwasiat antara satu sama lain supaya berhati teguh dan berkasih sayang. Mereka itulah golongan kanan. Dan orang-orang yang menyangkal keterangan-keterangan Kami mereka itulah golongan kiri. Mereka dikurung dalam neraka yang ditutup rapat.”
(Al Balad: 17-20)

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...