"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Bab 3: Akhir Hayatnya dan Penutup (bah.5)

FASAL KETIGA


AKHIR HAYATNYA

1368-1379H
1950-1960M 

TAHUN 1950M

Kaum Muslimin gembira dengan kedatangan Parti Demokrasi di dalam pemerintahan, bukan kerana parti ini parti Islam, akan tetapi kerana dua sebab utama:

1. Parti ini menyingkirkan musuh paling sengit Islam.

2. Parti ini memberi lebih kebebasan kepada kegiatan-kegiatan Islam dan mengembalikan adzan yang mengikut syarak.

Oleh kerana itu Sheikh Badiuzzaman mengirim telegram untuk mengucapkan selamat kepada presiden baru Jalal Bayar dan berharap semoga Allah memberinya taufik untuk berkhidmat demi Islam. Presiden membalas telegram tesebut yang berisi pernyataan rasa terima kasihnya.(54)

MAHKAMAH LAIN DI ISTANBUL

Setelah tinggal di kota Aski Syahar, Sheikh Badiuzzaman menuju ke kota Sparte. Di sana beliau tinggal selama tujuh puluh hari untuk menemui murid-muridnya dan mengenang kembali tahun-tahun pengasingannya di sana.

Pada waktu itu, beberapa muridnya di Istanbul mencetak risalah “Mursyid asy-Syabab”37(Genclik Rehber/ Pembimbing Pemuda) dengan huruf baru. Hal ini menyebabkan tuduhan baru terhadap beliau dengan alasan melanggar pokok ke 163 dalam undang-undang Turki, yaitu pokok yang melarang sebarang kegiatan yang bertujuan mendirikan negara di atas dasar-dasar agama. Sheikh Badiuzzaman dipanggil ke Istanbul untuk menghadap ke mahkamah tinggi. Tanggal 22 Januari 1952M ditentukan sebagai hari untuk meneliti tuduhan ini. Selama waktu itu beliau menulis beberapa pembahasan risalah “Miftah ila ‘Alam an-Nur”(Kunci kepada dunia an-Nur). Badiuzzaman menuju ke Istanbul dan tinggal di hotel Aq Syahar. Ini adalah kunjungan pertama ke kota Istanbul setelah ditinggalkannya selama dua puluh tujuh tahun.

Istanbul............................kota yang indah itu. Istanbul............................kota masjid dan menara................kota yang beliau tinggali selama bertahun-tahun yang tak dapat dilupakannya...............kota yang beliau tinggalkan di dalamnya beratus-ratus sahabat sehidup semati sebelum bermulanya tahun-tahun pengasingan, penjara dan kesendirian yang memakan umurnya sebanyak seperempat abad.

Begitu beliau sampai di Istanbul, sahabat-sahabat lamanya mengunjungi bagaikan air bah. Suatu pertemuan yang sangat mengesankan...betapa banyak kenangan masa lalu...kenangan jihad di jalan Allah dan di jalan RasulNya yang tercinta.
Beliau juga dikunjungi oleh murid-murid an-Nur dan para mahasiswa mukmin yang sangat rindu untuk melihat pembimbing utama mereka, melihat orang yang menghabiskan seluruh umurnya untuk berjihad di jalan Allah pada tahun-tahun paling genting, orang yang membawa di tangannya lampu petunjuk di tengah-tengah taufan yang paling ganas, tanpa kehilangan semangat dan diterminasi.
-----------------------------------------------
37 Risalah ini mengandungi petikan-petikan risalah-risalah an-Nur yang berkenaan dengan kehidupan pemuda di dunia maupun di akhirat. Ia diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dengan judul “Raid asy-Syabab” dan diterbitkan di Beirut pada tahun 1974.

MAHKAMAH
Mahkamah diadakan pada tanggal 22 Januari 1952M. Sheikh datang dengan diiringi ratusan murid an-Nur. Ruangan mahkamah telah dipenuhi oleh rakyat yang datang untuk mengikuti perkara ini dan untuk melihat sheikh yang menyibukkan Turki selama bertahun-tahun. Serambi mahkamah juga penuh sehingga sesak sampai ke jalan raya. Sheikh duduk di tempat yang dikhususkan untuk orang tertuduh. Jaksa lalu membacakan laporan para ahli yang ditugaskan untuk meneliti risalah “Mursyid ash Syabab”, kemudian Sheikh pun selesai ditanya. Laporan para ahli itu antara lain menyatakan: “Bahawa pengarang berusaha – di dalam risalahnya ini – untuk menyebarkan fikrah keagamaan. Dia berusaha menggambarkan jalan tertentu untuk para pemuda melalui fikrah-fikrah ini. Dia juga menyeru kaum wanita agar berpakaian sopan dan tidak berjalan-jalan dengan pakaian yang menampakkan tubuh mereka kerana hal itu menyalahi fitrah dan menyalahi Islam dan adab-adab al-Quran.

Pengarang juga menyeru pengajaran agama. Ini berarti dia menyokong mendirikan sistem negara berdasarkan keagamaan...dan seterusnya”.

Setelah tuduhan selesai dibaca, Sheikh Badiuzzaman bangkit untuk menjawab tuduhan-tuduhan tersebut. Kata beliau secara ringkas, “bahawa tiga puluh lima tahun dari umurnya memberikan contoh baik yang tidak diragukan lagi, bahawa beliau tidak membuat kerja-kerja politik secara mutlak. Beliau juga tidak mempunyai hubungan dengan sebarang perkara keduniaan atau dengan arus yang membahayakan. Apa yang penting dan menyibukkan beliau hanyalah berkhidmat untuk al-Quran dan menerangkan hakekat-hakekat iman. Dan beliau telah berusaha dan masih senantiasa berusaha dengan segala daya upayanya untuk menyelamatkan iman, dan bahawa keputusan pembebasan yang dikeluarkan oleh mahkamah-mahkamah yang berlainan memberikan bukti pasti akan hal itu. Adapun mengenai risalah “Mursyid asy-Syabab”, maka apa yang dilakukan oleh para pemuda dengan mencetaknya seharusnya membuat gembira dan senang hati, kerana risalah ini berusaha untuk menyelamatkan para pemuda dan pemudi dari berbagai arus yang berjuang untuk menghancurkan kerangka masyarakat dan merobohkan tubuhnya”.(55)

Sidang pertama mahkamah selesai dan sidang selanjutnya adalah pada tanggal 19 Februari.
Ketika sidang kedua diadakan pada waktu yang telah ditentukan, di sana terjadi kesesakan lebih hebat, sampai polis tidak dapat menguasai orang-orang bersesakan. Dalam suasana sesak dan berhimpit-himpit ini, sidang tidak mungkin diadakan. Oleh kerana itu ketua mahkamah berkata para hadirin: “Jika kalian mencintai syaikh, maka lapangkanlah tempat ini sehingga kami dapat meneruskan sidang pengadilan”.
Banyak orang yang bubar sehingga pengadilan pun dapat dimulai. Pemilik percetakan yang mencetak risalah dipanggil menghadap, lalu pengakuan polis pun di dengar. Setelah itu Badiuzzaman bangkit mengemukakan sanggahannya terhadap laporan para ahli. Ketika waktu sembahyang Asar tiba, beliau meminta izin untuk mendirikan sembahyang. Permintaannya diluluskan, bahkan ketua mahkamah mengumumkan sidang kedua ini selesai. Pada sidang ketiga yang diadakan pada tanggal 5 Maret 1952M, polis mengambil langkah keselamatan yang ketat. Ratusan polis disebarkan di depan dan di dalam mahkamah, sehingga mereka dapat mengatur ribuan pecinta dan murid Sheikh Badiuzzaman. Pada mulanya mahkamah mendengarkan pengakuan mahasiswa yang mencetak risalah ini. Kemudian para pembela Badiuzzaman menyampaikan pembelaannya dan mereka menjawab semua tuduhan yang ditujukan kepada Badiuzzaman.

Akhirnya, ketua mahkamah bertanya kepada Badiuzzaman:
- Apakah ada lagi yang ingin kamu katakan sebagai tambahan yang telah kamu katakan tadi?
- Saya harap kalian mengizinkan saya untuk menambah satu kalimat lagi.
- Silakan!
- Sebenarnya saya tidak layak mendapat pujian dari pembela-pembelaku yang mulia, kerana saya tiada lain hanyalah khadam al-Quran dan iman. Saya tiada kata lain kecuali ini.

Akhirnya mahkamah mengeluarkan keputusan pembebasannya.(56)

MAHKAMAH SAMISUN 1953M

Setelah bebas dari mahkamah Istambul, Sheikh Said Nursi pergi ke Emirdag, disana beliau mempunyai banyak kenangan, murid dan sahabat. Pada suatu hari di bulan Ramadhan, Sheikh Said Nursi keluar bersendirian berjalan di ladang yang berhampiran dengan kota tanpa menyedari bahawa seorang mata-mata polis dengan tiga orang anggotanya mengawasi beliau.

Sheikh tidak dapat meneruskan jalan-jalannya kerana orang-orang tersebut menemuinya dan memaksanya untuk memakai topi. Mereka menggiringnya ke balai polis. Sheikh protes terhadap perlakuan ini. Beliau menulis surat bantahan kepada jabatan keadilan dan jabatan dalam negeri Ankara. Di dalamnya beliau mencela perlakuan yang biadab ini. Beliau juga mengirimkan salinan bantahannya itu kepada salah seorang muridnya di Ankara agar dia mengikuti perkara ini melalui sumber-sumber resmi. Dari Ankara beberapa muridnya memutuskan untuk mengirim salinan bantahan tersebut ke surat khabar Islam yang terbit di Samisun dengan nama “Butuk Cihad” (Jihad Terbesar) dan dimuat di sana. Pada waktu itu terjadi peristiwa wartawan terkenal Ahmad Amin Yalman. Seorang pemuda Muslim berusaha membunuhnya. Pemuda tersebut menembaknya beberapa kali, akan tetapi dia tidak meninggal. Ahmad Amin Yalman ini adalah wartawan terkenal dari kelompok Dunmah38 Catatan amal perbuatannya dipenuhi dengan kerja-kerja memusuhi Islam. Antara lain dia menuntut pembentukan negara kecil Armenia di Turki. Dia juga meminta supaya Amerika Serikat menjajah bumi Turki secara militer guna mengatur urusannya, kerana Turki tidak dapat mencapai suatu peringkat di mana ia dapat mengatur dirinya sendiri!!

Peristiwa ini dieksploitasi semua surat khabar dan majalah yang menentang Islam dan juga dieksploitasi oleh semua perhimpunan Yahudi Masuni yang membenci suasana kebebasan yang mulai dirasakan oleh pergerakan-pergerakan Islam di Turki. Mereka ingin menampakkan bahawa memberi sebarang kebebasan kepada pergerakan-pergerakan seperti ini nantinya akan berakibat timbulnya kemunduran, teorisme dan seterusnya. Dalam peristiwa ini, surat khabar pembangkang yaitu surat khabar Parti Rakyat juga mendapat kesempatan emas untuk membalas dendam terhadap kekalahannya dalam pemilu dan untuk menyerang pemerintah dengan tuduhan bahawa pemerintah membiarkan orang mundur dan jika mereka tidak segera mengatasi masalah ini dengan tegas, maka akibat buruk akan menimpa Turki!! Propaganda surat khabar sangat sengit, sampai para pemimpin Parti Demokrasi yang memerintah tidak dapat menghalangnya. Ini di samping ada sayap yang memusuhi Islam di dalam tubuh parti tersebut. Pemerintah akhirnya mengeluarkan perintah untuk membredel semua surat khabar dan majalah Islam, menangkap semua penulis dan pemikir Islam yang bekerja untuk surat khabar dan majalah tersebut. Di antara yang ditangkap adalah Sheikh Najib Fadhil dan pensiunan Jenderal Jawad Rif’at Atelkhan, Osman Yuksel dan lain-lainnya. Semua itu hanya kerana beberapa tetes darah orang Yahudi yang menyebarkan kejahatan bertahun-tahun di Turki dan telah menusuk bangsa Turki yang Muslim di punggungnya dalam banyak sikapnya. Dalam penangkapan-penangkapan ini turut ditangkap direktur penanggung jawab surat khabar “Buyuk Cihad” dan salah seorang murid an-Nur, yaitu Mustafa Songghor, yang juga termasuk penanggung jawab yang giat dalam surat khabar tersebut. Keduanya di bawa ke mahkamah kota Samsiun. Mahkamah lalu menghukum keduanya, akan tetapi mahkamah banding membatalkan hukuman tersebut dan bahkan membebaskan mereka berdua. Ada masalah lain yang timbul. Di kota Samsiun Sheikh Badiuzzaman dituduh kerana makalahnyayang disiarkan di surat khabar “Buyuk Cihad” dengan judul “Akbar Burhan” (Bukti terbesar). Beliau diharuskan menghadap ke mahkamah Samsiun. Pada waktu itu Sheikh sakit dan telah tua, umurnya telah mencapai delapan puluh tahun. Dan meskipun beliau mendapat keterangan dokter dari kota Emirdag dan juga dari kota Aski Syahar, akan tetapi mahkamah Samisun memaksa beliau untuk hadir. Kerana desakan ini, maka beliau menuju ke Istanbul untuk kemudian menuju ke Samisun. Akan tetapi penyakitnya bertambah setelah beliau sampai di Istambul sehingga beliau tidak mungkin meneruskan perjalanannya, maka beliau minta keterangan kesihatan dari departemen kesihatan dan mengirimkannya kepada mahkamah. Keterangan kesihatan ini menguatkan bahawa keadaan Sheikh Badiuzzaman tidak memungkinkannya untuk melakukan perjalanan baik melalui darat, laut maupun udara, akan tetapi meskipun ada keterangan kesihatan yang jelas ini, jaksa umum tetap menuntutnya menghadap mahkamah.

Desakan ini adalah sesuatu yang aneh dan luar biasa serta tidak berperi kemanusiaan. Tetapi akhirnya, kerana ‘inayah Allah maka mahkamah tidak mengambil pendapat jaksa umum. Mereka memutuskan – kerana bersandarkan kepada keterangan kesihatan tersebut – supaya mahkamah Istanbul mewakili mereka untuk menyidang Sheikh. Setelah selesai sidang, mahkamah memutuskan bebas terhadap Sheikh, kerana tidak ada sesuatu yang dapat dihukum dalam makalah tersebut.(57)

BADIUZZAMAN DAN BANGSAWAN ROMAWI

Sheikh tinggal di Istambul selama kurang lebih tiga bulan. Kebanyakkannya beliau tinggal di rumah salah seorang muridnya yang terdekat. Pada tahun itu (1953M), Istambul sedang bersiap sedia menyambut peringatan pembukaannya yang ke 500 tahun. Peringatan besar benar-benar diadakan. Sheikh Badiuzzaman diundang bersama para undangan resmi lainnya. Dalam peringatan tersebut beliau bertemu dengan bangsawan Romawi yang bernama Ashno Cras. Dialog antara keduanya sebagai berikut:
Said Nursi: Kalian dapat termasuk orang-orang yang selamat pada hari kiamat kelak jika kalian meyakini agama Nasrani yang benar dengan syarat mengakui kenabian Muhammad (s.a.w) dan mengakui al-Quran sebagai kitab suci dari sisi Allah.
Bangsawan: Saya mengakui itu.
Said Nursi : Bagus. Apakah engkau mau mengumumkan hal itu di depan para pemimpin rohani lainnya?
Bangsawan: Ya saya mengatakan hal itu akan tetapi mereka tidak menerimanya.(58)

KEMBALI KE KOTA KENANGAN BARLA

Setelah berada di Istambul selama hampir tiga bulan, Sheikh rindu untuk mengunjungi kota-kota yang pernah ditempatinya selama beberapa waktu yang tidak mungkin dilupakannya. Maka beliau mengunjungi Emirdag, lalu Aski Syahar, kemudian menuju ke Sparte. Di sana beliau tinggal selama delapan hari. Dari sana beliau bersama beberapa muridnya berangkat menuju ke kota kenangan Barla. Kota yang menyaksikan tumbuhnya awal pergerakan an-Nur dan risalah-risalah an-Nur. Kota tempat pengasingan beliau. Allah memberkati beliau pada hari-hari pengasingan tersebut dan menjadikannya hari yang paling berharga baginya serta menjadikan kenangan-kenangan di kota ini kenangan yang paling dicintainya.

Hari ini beliau kembali ke kota ini. Setelah dua puluh tahun yang dipenuhi dengan banyak peristiwa dan ujian. Beliau kembali ke kota ini dalam keadaan bebas dan diiringi hasil dakwahnya, yaitu murid-murid yang wajah mereka bersinar cemerlang dan hati mereka penuh dengan cinta kepada Allah dan RasulNya.

Masyarakat mendengar kedatangan Sheikh. Mereka semua keluar. Laki-laki, perempuan, anak-anak dan muda-mudi ingin melihatnya. Anak-anak melompat-lompat kegirangan sambil berteriak: “Syaikh datang...Syaikh datang...!”. Mereka belum pernah melihat Syaikh yang berwibawa ini, akan tetapi mereka mendengarnya dari orang tua mereka. Ketika Sheikh menuju ke rumah yang dahulu ditempatinya selama delapan tahun, yaitu rumah yang merupakan sekolah an-Nur, beliau melewati rumah seorang murid lamanya, Mustafa Jawish. Dia adalah tukang kayu yang membuatkan kamar tak beratap di antara dahan-dahan pohon tempat beliau beribadah dan bertafakkur. Beliau melewati rumah muridnya itu dan melihat gembok besar di depan pintu. Murid lama yang setia itu telah meninggal pada tahun 1937M ketika Sheikh hidup dalam pengasingannya di Kastsmonu. Orang itu telah meninggal sehingga beliau tidak dapat menemuinya setelah beliau keluar dari Barla. Tidak terasa air matanya keluar dari kedua matanya dan membasahi pipinya. Akhirnya Sheikh sampai di rumahnya yang dahulu. Beliau sampai di sekolahnya yang pertama, di mana pohon yang dicintainya itu masih berdiri tegak di depannya, seakan-akan ia juga menyambut kedatangannya. Perasaannya bercampur baur. Beliau meminta murid-murid dan para penduduk membiarkannya seorang diri. Pohon ini adalah sebahagian dari kehidupan dan kenangannya. Berapa malam beliau lalui di antara dahan-dahannya untuk bertahajjud dan berdzikir kepada Allah. Berapa jam beliau lalui untuk mengarang risalah-risalah an-Nur sambil mendengar bunyi dahan dan daunnya serta kicauan burung di atasnya. Berapa malam pada musim dingin yang panjang lagi gelap membuat beliau tidak dapat tidur di kamarnya itu. Beliau tidak mempunyai penghibur dalam kesunyian itu selain bunyi pohon ini yang ditiup angin atau bunyi tetesan hujan dari dedaunan. Itu semua adalah penghibur dalam kesunyiannya, selingan dalam kesendiriannya dan kawan dalam keterasingannya. Sekarang beliau kembali kepadanya untuk membelainya setelah dua puluh tahun meninggalkannya. Ingin rasanya beliau mendekapnya kedadanya. Beliau tidak kuasa untuk menahan air mata ketika menemuinya. Setelah itu beliau naik ke kamarnya dan berkhalwat di dalamnya selama lebih kurang dua jam. Beliau menangis mengenang kembali hari-hari panjang yang dilaluinya disini. Para penduduk dan murid-murid yang berada di sekeliling rumah mendengar isakan tangis Syaikh mereka sehingga merekapun turut menangis pula.(59)

MAHKAMAH AFIYUN MEMBEBASKAN RISALAH-RISALAH AN-NUR TAHUN 1956M

Pada tahun 1948M mahkamah Afiyun telah membentuk panitia yang terdiri dari para pakar untuk meneliti risalah-risalah an-Nur dan mengeluarkan pendapat mengenainya serta melihat apakah ada isinya yang melanggar undang-undang Turki atau tidak. Mahkamah ini berlangsung selama lapan tahun. Akhirnya pada tanggal 25 Mei 1956 mahkamah mengeluarkan keputusannya bersandarkan kepada laporan yang diajukan oleh panitia bahawa risalah-risalah ini bebas dari sebarang unsur yang menyalahi undang-undang. Keputusan ini berarti bahawa risalah-risalah an-Nur boleh dicetak dan disebarkan secara terang-terangan. Dan memang murid-murid an-Nur segera menyingsingkan lengan baju untuk mencetak risalah-risalah an-Nur di percetakan-percetakanIstanbul, Ankara dan Samisun. Sebelum dicetak, naskah aslinya diteliti dahulu oleh Sheikh.
Sheikh sangat gembira dengan percetakan risalah-risalah an-Nur. Kata beliau: “ini adalah hari raya risalah-risalah an-Nur. Saya menunggu-nunggu hari seperti ini. Selesai sudah tugasku dan saya akan segera pergi sebentar lagi”.(60)
Jika beliau keluar untuk suatu urusan, beliau akan segera pulang dan berkata kepada murid-muridnya: “Naskah-naskah asli pasti sudah datang. Kita tidak boleh membiarkannya menunggu. Kita harus pulang segera”.

SHEIKH PADA PILIHAN RAYA UMUM TAHUN1957M

Pada tahun 1957M berlangsunglah pemilihan umum di Turki. Ada dua parti utama yang berlomba-lomba merebutkan pemerintahan yaitu: Parti Demokrasi yang sedang memerintah dan Parti Rakyat sebagai pembangkang. Ada juga beberapa parti kecil yang tidak banyak pengaruhnya dalam pemilihan umum tersebut. Meskipun Parta Demokrasi bukan parti Islam, akan tetapi suasana kebebasan di Turki setelah mereka memegang kendali pemerintahan dan lenyapnya gelombang permusuhan yang keji terhadap Islam, semua itu memberi cukup alasan bagi pergerakan-pergerakan Islam untuk memilih Parti Demokrasi. Dan walaupun Sheikh Said Nursi tidak masuk ke kancah politik dan tidak membentuk parti politik serta tidak menyertai sebarang kegiatan politik, akan tetapi beliau memutuskan untuk memberikan suaranya untuk Parti Demokrasi pada waktu itu. Beliau pergi ke tempat pemilihan umum dan memilih Parti Demokrasi.(61)

AKHIR HAYATNYA

Sheikh Said Nursi menghabiskan tahun-tahun akhirnya bersama murid-muridnya di Sparte. Kadang-kadang beliau mengunjungi Barla dan Emirdag. Dan kerana telah lanjut usia, beliau banyak berbaring di atas kasur. Beliau tidak banyak menemui orang-orang dan beliau tidak mampu menerima kunjungan ratusan orang.
Kata beliau: “Membaca risalah-risalah an-Nur seratus kali lebih baik daripada bercakap-cakap denganku”.
Murid-muridnya memahami kondisi beliau. Mereka tidak mendatanginya kecuali jika beliau meminta. Akan tetapi meskipun demikian, beliau tidak terasing dari dunia luar sama sekali, kerana beliau masih mengikuti berita dan menunjuk salah seorang muridnya untuk membacakan berita terpenting di dalam surat khabar. Beliau senantiasa memperhatikan berita percetakan risalah-risalah an-Nur dan pengadilan yang berbagai ragam terhadap murid-muridnya. Pada tanggal 16 April 1958M, semua orang yang berhidmat untuk Sheikh dari kalangan murid-muridnya dan orang-orang yang menerbitkan risalah-risalahnya ditangkapi di Ankara, Istanbul dan Sparte. Tampil untuk membela mereka adalah seorang pembela yang bernama Bakar Baraq. Pembela ini menemui murid-murid an-Nur yang dijebloskan di penjara Ankara dan berkata kepada mereka: “Saya ingin mengambil pendapat kalian tentang masalah yang kalian hadapi. Apakah kalian suka jika saya berusaha untuk membebaskan kalian dari penjara ini secepat mungkin, ataukah kalian mau saya berusaha untuk membela dakwah kalian dan menerangkannya tanpa memperhatikan masalah pembebasan kalian?”. Murid-murid an-Nur menjawab serentak: “Kami mengharap engkau memfokuskan saja segala daya dan upayamu untuk menerangkan dakwah kami yang mulia, kerana kami tinggal di penjara bertahun-tahuan”.(62) Pembela ini paham bahawa dia bukan berada di depan orang-orang biasa, akan tetapi dia di depan orang-orang yang menadzarkan dirinya untuk dakwahnya. Pembela ini berjanji kepada dirinya sendiri untuk memikul tugas membela murid-murid an-Nur di semua mahkamah...dan itu betapa banyaknya!

PERTEMUAN TERAKHIR

Pada akhir hayatnya Sheikh Said Nursi mengadakan rentetan perjalanan. Seakan-akan beliau ingin mengucapkan selamat tinggal kepada murid-muridnya. Pada tanggal 19 Desember 1959M beliau pergi keAnkara, kemudian ke Emirdag. Dari sana beliau menuju ke Konya kemudian kembali lagi ke Ankara. Setelah itu beliau pergi ke Istanbul pada tanggal 1 Januari 1960M. Di sana beliau tinggal selama dua hari. Kemudian beliau kembali ke Ankara sekali lagi. Reporter majalah Time telah mewawancara beliau secara panjang lebar dan dimuat pada tanggal 6 Januari 1960M. Kemudian beliau pergi ke Konya, lalu pada hari yang sama ke Sparte. Kunjungan yang brturut-turut ini menimbulkan ketakutan dan kemarahan orang-orang yang memusuhi Islam, sehingga surat khabar-surat khabarnya membuat propaganda sengit terhadap Sheikh dan menimbulkan opini umum yang jelek terhadapnya dengan membuat-buat cerita dusta dan bohong. Seolah-olah akan ada fitnah berdarah di dalam negara. Oleh kerana itu, ketika Sheikh kembali ke Ankara pada tanggal 11 Januari 1960M, pemerintah memberitahu kepadanya bahawa lebih baik beliau tinggal di Emirdag. Dan memang Sheikh kembali ke Emirdag, akan tetapi beliau meminta supaya pemerintah membenarkannya tinggal sebulan di Emirdag dan sebulan di Sparte.

Pada tanggal 20 Januari 1960M Sheikh Badiuzzaman berangkat dari Emirdag ke Sparte. Setelah beberapa waktu di sana beliau pergi ke Afiyun. Di Afiyun beliau tinggal sehari, setelah itu kembali ke Emirdag.

Pada bulan Maret tahun yang sama beliau sakit kuat. Beliau sakit radang paru-paru. Dan pada tanggal 18 bulan yang sama sakitnya bertambah kuat sehingga beliau pengsan beberapa kali. Kemudian beliau tertidur, dan baru terjaga menjelang sembahyang Subuh. Beliau berwuduk dan menukar pakaiannya, seakan-akan telah sembuh dari penyakitnya. Beliau sembahyang Subuh kemudian memanggil murid-muridnya satu persatu. Beliau mengucapkan selamat tinggal dan berkata kepada mereka dengan berlinangan air mata: “Saya titipkan kamu sekalian kepada Allah... saya akan pergi”.

Dan setelah mengucapkan selamat tinggal kepada kawan-kawannya yang lain beliau menuju ke Sparte dengan kenderaan. Beliau tinggal di sana beberapa lama. Beliau mengimami murid-muridnya waktu sembahyang Isyak. Sembahyang Tarawih – kerana waktu itu adalah awal bulan Ramadhan – diimami oleh muridnya yang bernama Tahiri Mutlu39

Kesihatan Sheikh semakin Baik sehinggalah masuk 10 Ramadhan. Setelah itu penyakitnya kambuh lagi dan panasnya bertambah naik. Pada suatu hari beliau membuka kedua matanya dan berkata kepada murid-muridnya yang bergantian merawat beliau: “Kita akan pergi!!” ketika salah seorang muridnya bertanya: “Wahai Sheikh hendak kemana kita pergi?” “Ke Urfa. Bersiap-siaplah kalian!!”

Beberapa murid yakin bahawa Sheikh berbicara dalam keadaan sadar, kerana tidak masuk akal beliau akan berpergian dalam kondisi yang demikian. Tambahan lagi kenderaan mereka sedang rusak dan perlu waktu untuk mereparasinya.

Mereka menanyakan hal itu sekali lagi kepada Sheikh dengan harapan Sheikh merubah pikirannya, akan tetapi Sheikh menjawab: “Siapkan kenderaan lain. Tidak dapatkah kita membayarnya sebanyak dua lira? Saya siap menjual jubahku jika perlu”.

Kerana Sheikh sudah bertekad hati, maka murid-muridnya segera menyewa kenderaan lain. Sheikh masuk kenderaan dengan diboyong oleh murid-muridnya. Kenderaan pun berjalan menuju ke Urfa membawa Sheikh dan tiga orang muridnya.

39 Biram Yuksel menyebutkan di dalam kenang-kenangannya: “Sheikh menyebut saudara Tahiri Mutlu sebagai saudar tua dan pemimpin murid-murid an-Nur. Dan memang beliau mempunyai sifat-sufat yang jarang ada pada orang lain seperti; beliau berpuasa tiga bulan yang penuh sepanjang tiga puluh tahun, dan tidak pernah terlihat beliau solat witir setelah Isyak, kerana beliau bangun malam, bertahajjud lalu baru berwitir. Beliau adalah perbendaharaan berharga bagi dakwah menurut murid-murid an-Nur. Beliau sangat patuh terhadap perintah Sheikh. Oleh kerana itu, saya belum pernah mendengar Sheikh mengatakan sesuatu seperti yang dikatakannya kepada saudara Tahiri Mutlu. Sheikh berkata mengenainya: “Saudara Tahiri Mutlu adalah salah seorang wali Allah yang saleh. Ia tidak menganggap dirinya berada di dunia”. Dia pulang ke rahmatullah pada tahun 1977M dalam usia tujuh puluh tahun yang penuh dengan ketakwaan”. (Dari Son Sahitler Jilid 1 hal. 439)

PEMBURUAN SAMPAI MATI

Ketika polis yang ditugasi mengawasi Sheikh menyaksikan keberangkatannya, dia segera memberitahu balai polis pusat. Para petugas keamanan sangat geram dengan hal itu. Mereka memanggil salah seorang murid Sheikh dan menghujaninya dengan pertanyaan yang bertubi-tubi: “Kenapa Sheikh kalian pergi? Dan hendak kemana? Kenapa kalian tidak memberitahu kami?”

Murid tersebut mengaku tidak tahu arah tujuan Sheikh. Katanya mungkin beliau menuju ke Igridir.
Telegram, telefon dan sistem perhubungan lain di antara pelbagai pusat keamanan di kota-kota Turki mulai digunakan untuk saling mengontak. Seakan-akan seseorang yang membahayakan telah lolos dari penjara. Ciri-ciri kenderaan dan nomernya diberikan kepada seluruh pos-pos polis dan tempat-tempat pemeriksaan. Cuaca waktu itu hujan. Murid-murid Sheikh sengaja menutupi nomer kenderaan dengan tanah liat supaya tidak ketahuan. Kenderaan meluncur cepat menuju ke Urfa. Dan setelah perjalanan jauh yang meletihkan di dalam cuaca ribut, akhirnya mereka sampai di Urfa pada tanggal 21 Maret. Mereka tinggal di hotel Apac Palace. Setelah ketahuan, polis segera mengepung hotel dan salah seorang daripada mereka masuk dan memberitahu Sheikh – yang sedang sakit di atas kasur – bahawa beliau harus segera meninggalkan kota ini dan kembali ke Sparte. Perintah tersebut datang dari menteri dalam negeri sendiri. Dialog berlangsung seperti berikut:

Polis: ini ada perintah dari menteri dalam negeri yang mewajibkan kamu pergi ke Sparte.
Badiuzzaman: Kamu aneh. Saya datang ke sini bukan untuk meninggalkannya lagi. Barangkali saya nanti mati. Tidakkah kamu melihat kondisiku? Beliau menoleh kepada murid-muridnya dan berkata: Terangkan kondisiku.
Ketiga-tiga murid tersebut lalu digiring ke pos polis dan mereka disiasat:
-Mengapa kalian datang ke sini? Siapa yang memberi kalian izin?
-Kami adalah pengikut Sheikh. Kami melaksanakan apa yang disuruhnya tanpa bicara.
-Katakan kepada Sheikh kalian bahawa di sana ada perintah ketat dari penguasa tertinggi. Kalian harus meninggalkan Urfa segera dan kembali ke Sparte. Jika kalian tidak dapat pergi dengan kenderaan kalian, kami akan menyiapkan kenderaan ambulans.
-Beliau sedang sakit tenat. Beliau tidak sanggup berpergian sejauh dua puluh empat jam lagi.
-Kalian harus tetap pulang. Kami ada perintah dari menteri dalam negeri. Kalian harus meninggalkan Urfa sekarang juga.
-Kami tidak dapat mencampuri urusan Sheikh kami. Jika kalian mau maka katakanlah kepada beliau sendiri. Jika beliau menyuruh kami pergi, maka kami akan pergi.
Ketua polis semakin berang:
-Apa maksud kalian?! Tidakkah kalian dapat menyuruhnya sedikitpun?
-Ya, kami tidak dapat.
Ketua polis berteriak:
-Jika kalian terikat dengan Sheikh kalian maka saya pun terikat dengan ketua-ketua saya.
Saya beri kalian waktu dua jam untuk meninggalkan kota ini dan kembali ke Sparte.
Berita pengusiran Sheikh Badiuzzaman dari kota Urfa tersebar di kalangan penduduk. Hal ini membuat gelojak massa di antara para penduduk. Beribu-ribu penduduk berkumpul di sekitar hotel. Berita tersebut sampai kepada ketua cabang Parti Demokrasi di Urfa. Dia segera menemui ketua polis dan berkata kepadanya:
-Jika kalian mengusir Sheikh Badiuzzaman dari sini maka kalian akan berhadapan denganku. Kalian tidak akan dapat menyentuhnya sedikitpun dan tidak dapat memindahnya selangkah pun kerana beliau tamu kami.
-Saudara, perintah ini datang langsung dari atasan... dari kementerian sendiri. Oleh kerana itu ia harus dirujukkan kembali.
-Bagaimana beliau dapat kembali? Tidakkah kalian melihat beliau dalam kondisi sakit tenat dan tidak dapat bergerak? Beliau datang ke sini sebagai tamu. Tindakan keras tidak perlu.

Ketika dialog ini berlangsung di balai polis, murid-murid an-Nur pergi ke rumah sakit dan membawa dokter kerajaan ke hotel untuk memeriksa Sheikh dan mendapatkan keterangan kesihatan darinya yang menyatakan bahawa beliau tidak mampu untuk berpergian. Dokter kerajaan datang ke hotel dan memeriksa Sheikh Badiuzzaman. Dia mendapatinya bahawa panas badannya sudah naik sampai 40 derajat. Maka beliau menulis keterangan kesihatannya yang menerangkan bahawa beliau harus beristirahat dan tidak dipindah kemana-mana. Akantetapi ketua polis berkeras dengan sikapnya. Beliau harus meninggalkan kota ini. Dia mengambil keputusan untuk menemui Sheikh sendiri. Sheikh mengizinkan ketua polis masuk. Ketua polis itu lalu menyampaikan bahawa perintah itu tegas dan bahawa beliau harus meninggalkan kota ini menuju ke Sparte. Badiuzzaman berkata: Saya sekarang pada saat-saat terakhir dari kehidupanku. Saya tidak dapat kembali. Mungkin saya akan mati di sini. Tugasmu sekarang adalah menyiapkan air untuk memandikanku setelah saya mati. Ketua polis dan anggota-anggotanya keluar dari kamar dengan menundukkan kepala. Para penduduk Urfa dan pelbagai organisasi dan perhimpunan menghujani Ankara dengan telegram yang berisi kutukan mereka terhadap sikap yang jauh dari nilai-nilai kemanusiaan tersebut. Orang-orang membanjiri hotel. Semuanya ingin melihat dan memandang Sheikh untuk kali terakhir kali. Meskipun sebelum ini Sheikh tidak menerima kunjungan seperti ini – kerana kesihatannya yang tidak memungkinkan – akan tetapi kali ini beliau tidak menolak seorang pun. Beliau bahkan menemui ratusan dan ratusan orang dan mendoakan bagi mereka satu persatu.

SAAT-SAAT TERAKHIR

Pada sore hari, panas badan beliau naik. Mulut beliau tidak dapat berkata-kata, akan tetapi bibir beliau komat-kamit mengucapkan doa. Pada jam setengah tiga pagi, salah seorang muridnya memeriksa panas badan beliau. Dia mendapati telah menurun sedikit, maka dia selimuti beliau dan menyalakan lampu kamar sambil bersyukur kepada Allah kerana kesihatan Sheikh semakin baik. Akan tetapi subuh sudah hampir tiba sedang Sheikh belum bangun juga. Salah seorang murid memandang wajah beliau dan diapun lalu tahu keadaan yang sebenarnya. Sheikh telah kembali ke rahmatullah.
Kalender di dinding menunjukkan hari Rabu tanggal 25 Ramadhan 1379M bertepatan dengan tanggal 23 Maret 1960M.
Berita ini kemudian tersebar di hotel. Direktur hotel naik bilik Sheikh. Dia bertemu dengan ketua polis yang juga hendak pergi ke kamar beliau; Ketua polis bertanya kepadanya:
-Ada berita apa?
-Beliau telah meninggal dunia
-Apakah benar-benar telah meninggal dunia?
-Ya!

Berita ini lalu tersebar di Urfa, sehingga ribuan orang berkerumun di sekitar hotel. Selanjutnya berita ini tersebar di seluruh kota Turki yang lain sehingga orang-orang membanjiri Urfa. Jenazah Sheikh dipikul oleh murid-murid dan pecinta-pecintanya. Puluhan ribu orang melawatnya. Hujan turun rintik-rintik ketika jenazah Sheikh yang mulia ini dikebumikan di kuburan Ulu Cami.(63)

REVOLUSI TAHUN 1960M DAN MASALAH JENAZAH SHEIKH

Pada tanggal 27 Maret 1960M terjadilah revolusi tentara yang menggulingkan Parti Demokrasi. Para penguasa diseret ke pengadilan yang dijuluki “Mahkamah Undang-undang”. Mahkamah akhirnya memutuskan hukuman sampai mati atas perdana menteri Adnan Mandras dan dua orang menterinya yang lain serta menghukum penjara dalam masa yang berbeda-beda atas menteri-menteri dan penguasa-penguasa lainnya dalam pemerintahan Parti Demokrasi. Pemerintah yang baru juga menunjukkan permusuhan kepada semua arus dan pergerakan-pergerakan Islam di Turki, termasuk di dalamnya pergerakan murid an-Nur. Seakan-akan kedengkian dan kemarahan musuh-musuh Islam terhadap Sheikh Said Nursi tidak berakhir dengan kematiannya. Mereka ingin membalas dendam terhadapnya sedang beliau sudah berada di dalam kuburan. Mereka membuat suatu perkara yang tidak pernah terjadi seumpama di dalam sejarah kecuali sangat jarang sekali. Mereka memindahkan jenazah Sheikh yang mulia ke suatu tempat yang tak diketahui. Perinciannya sebagai berikut:

Pada tanggal 11 Julai 1960M, datuk bandar Urfa bersama komandan tentara bagian daerah utara terbang menuju kota Konya di mana saudara kandung Sheikh Said Nursi yaitu Syaikh Abdul Majid40 tinggal. Beliau dipanggil ke istana datuk bandar dan dikatakan kepada beliau:

-Kami akan memindah jenazah saudaramu Syaikh Said Nursi dari Urfa. Pemindahan ini berdasarkan permintaanmu. Jadi tanda tangani kertas ini.

-Saya tidak memintanya.

-Jangan banyak cakap, tanda tangani saja kertas ini!

Demikianlah Syaikh yang lemah ini dipaksa dengan berbagai ancaman untuk melakukan kehendak mereka. Berikut ini kami nukilkan catatan almarhum Syaikh Abdul Majid meneganai pemindahan jenazah saudara kandungnya itu:(64)

“Pada awal bulan Julai yaitu setelah lima bulan kemeninggal duniaan saudara kandungku, seseorang mandatangiku pada suatu siang hari. Saya mengenalnya kemudian bahawa nama orang tersebut adalah Ibrahim Yuksel dan bahawa dia adalah ketua bagian keamanan. Dia berkata bahawa datuk bandar mengundangku. Maka saya pergi bersamanya ke bangunan datuk bandar. Di sana saya melihat tiga jenderal sedang bersama datuk bandar. Salah seorang di antara mereka bernama Jamal tural dan yang lain bernama Rafiq Tulka. Jamal Tural berkata kepadaku:

- Banyak orang dari daerah utara dan selatan datang menziarahi kubur saudara kandungmu. Dan sebagaimana engkau ketahui bahawa kita sekarang dalam keadaan genting. Oleh kerana itu kami ingin memindahkan jenazah saudara kandungmu itu – dengan bantuanmu juga – ke tengah-tengah Anatoli. Harap turunkan tanda tanganmu di kertas ini.

- Dia menghulurkan kertas tersebut kepadaku. Saya membacanya lalu saya berkata:

- Saya tidak meminta ini. Saya harap kalian membiarkannya beristirahat di kuburannya itu.

Akan tetapi mereka terus mendesak dan mereka mengatakan bahawa saya tidak

boleh tidak harus menandatanganinya juga.

Setelah ditanda tangani, kami pergi ke lapangan terbang. Dari sana kapal terbang tentara membawa kami ke Urfa.

Kemudian kami menuju ke bangunan tentara. Mereka memberi saya makan akan tetapi saya menolaknya kerana saya tertekan dan dalam kondisi yang sangat jelek. Pada jam tiga malam kami pergi ke kuburan.
------------------------------------
40 Beliau adalah seorang ulama yang utama. Beliau adalah guru bahasa arab, kemudian menjadi Mufti, lalu menjadi tenaga pengajar di Institut Imam dan Khatib serta Institut Islam Tinggi di Konya. Beliau menterjemahkan karangan bahasa arab saudaranya, Sheikh Said Nursi, ke dalam bahasa Turki (Yaitu buku al-Mathnawi al-Arabi an-Nuri dan Isyarat al-I’jaz). Beliau juga menterjemahkan beberapa risalah an-Nur ke dalam bahasa Arab. Meninggal dunia pada tahun 1967M dalam usia tujuh puluh tujuh tahun. Semoga Allah meliputinya dengan rahmatNya.

Di sana ada peti mati di serambi dan beberapa tentara. Seorang dokter tentara mendekatiku lali berkata: “Jangan gelisah dan jangan sedih. Kami akan memindah Sheikh ke Anatoli”.
Justeru kerana kata-kata dokter itu jiwaku bergetar dan saya menangis terisak-isak. Dokter itu memanggil para tentara dan berkata kepada mereka: “Kita pindahkan Sheikh dari peti matinya ke peti mati yang itu”. Para tentara ragu-ragu dan takut. Kata mereka: “Kami tak dapat. Kami takut Allah memurkai kami”.
Dokter berkata: “Saudara-saudara kita ini diperintah orang. Tidak boleh tidak kita harus melaksanankannya juga”.

Para tentara lalu menggali kuburan dan mengeluarkan peti mati. Mereka membuka peti mati tersebut. Dan saya berkata kepada diri sendiri: “Pasti tulang belulang saudara kandungke sudah hancur”. Akan tetapi ketika saya menyentuh kain kafannya, rasanya beliau baru saja meninggal dunia kelmarin. Kain kafan itu masih baik. Hanya ada sedikit warna kuning di bagian kepala dan ada satu lobang sekecil tetesan air. Dan ketika dokter membuka kafan tersebut untuk melihat wajahnya, saya melihat senyuman diwajahnya itu. Sheikh mulia yang dizalimi itu kami angkat dan kami letakkan di peti mati lain yang lebih besar yang telah disiapkan oleh para tentara. Lalu bekas kuburan tersebut kain tutup semula dengan rerumputan.
Setelah beres semuanya, kami pergi kelapangan terbang. Jalan raya sunyi dari penduduk dan dipenuhi oleh para tentara yang bersenjata lengkap. Waktu itu memang ada larangan keluar rumah.

Kapal terbang tidak cukup untuk memuat peti mati tersebut. Maka kapal terbang lain disiapkan. Peti mati diletakkan di dalamnya dan saya pun duduk di sebelahnya. Hati saya sedih bukan main. Mata saya berlinangan air mata. Kapal terbang itu menuju ke Afiyun. Dari sana peti mati dibawa ke kota Sparte dengan kenderaan ambulan. Dan di sana jenazah Sheikh Said Nursi dikebumikan semula, di suatu tempat yang sampai sekarang tidak diketahui umum”.41

PENUTUP

Inilah sejarah seorang yang hidup berjihad di jalan Allah dn menghabiskan umurnya selama dua puluh delapan tahun dalam pengasingan, penjara dan tekanan yang tiada habis-habisnya. Akan tetapi beliau dapat – dengan kurnia Allah – menggoncangkan Turki dari ujungnya dan menimbulkan ketakutan di hati musuh-musuh Islam. Ketakutan itu tidak habis dengan kemeninggal duniaannya, bahkan tetap menghantui mereka padahal beliau telah berada di pembaringannya yang terakhir!
Mereka memindahkan jenazah ke tempat yang tak diketahui. Apakah dengan demikian ketakutan dan kekhawatiran mereka turut hilang?

Sama sekali tidak!
Kerana orang-orang yang berguru kepada beliau, dan orang-orang yang membawa cahaya Islam di tangannya akan senantiasa menjadi sumber ketakutan dan kekhawatiran mereka.

Maha Benar Allah Yang Berfirman:
“Allah telah menetapkan: Aku dan RasulKu pasti menang” (Surat al-Mujadilah)
---------------------------------
41 Barangkali ini adalah sebagai pengkabulan takdir terhadap keinginan beliau di dalam wasiatnya kepada murid-muridnya supaya kuburannya tidak diketahui kecuali oleh beberapa orang muridnya saja.(Mulhaq Emir Dag jilid 2 hal. 173). 

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...