FASAL KETIGA
AKHIR HAYATNYA
1368-1379H
1950-1960M
TAHUN 1950M
Kaum
Muslimin gembira dengan kedatangan Parti Demokrasi di dalam
pemerintahan, bukan kerana parti ini parti Islam, akan tetapi kerana dua
sebab utama:
1. Parti ini menyingkirkan musuh paling sengit Islam.
2. Parti ini memberi lebih kebebasan kepada kegiatan-kegiatan Islam dan mengembalikan adzan yang mengikut syarak.
Oleh
kerana itu Sheikh Badiuzzaman mengirim telegram untuk mengucapkan
selamat kepada presiden baru Jalal Bayar dan berharap semoga Allah
memberinya taufik untuk berkhidmat demi Islam. Presiden membalas
telegram tesebut yang berisi pernyataan rasa terima kasihnya.(54)
MAHKAMAH LAIN DI ISTANBUL
Setelah
tinggal di kota Aski Syahar, Sheikh Badiuzzaman menuju ke kota Sparte.
Di sana beliau tinggal selama tujuh puluh hari untuk menemui
murid-muridnya dan mengenang kembali tahun-tahun pengasingannya di sana.
Pada
waktu itu, beberapa muridnya di Istanbul mencetak risalah “Mursyid
asy-Syabab”37(Genclik Rehber/ Pembimbing Pemuda) dengan huruf baru. Hal
ini menyebabkan tuduhan baru terhadap beliau dengan alasan melanggar
pokok ke 163 dalam undang-undang Turki, yaitu pokok yang melarang
sebarang kegiatan yang bertujuan mendirikan negara di atas dasar-dasar
agama. Sheikh Badiuzzaman dipanggil ke Istanbul untuk menghadap ke
mahkamah tinggi. Tanggal 22 Januari 1952M ditentukan sebagai hari untuk
meneliti tuduhan ini. Selama waktu itu beliau menulis beberapa
pembahasan risalah “Miftah ila ‘Alam an-Nur”(Kunci kepada dunia an-Nur).
Badiuzzaman menuju ke Istanbul dan tinggal di hotel Aq Syahar. Ini
adalah kunjungan pertama ke kota Istanbul setelah ditinggalkannya selama
dua puluh tujuh tahun.
Istanbul............................kota
yang indah itu. Istanbul............................kota masjid dan
menara................kota yang beliau tinggali selama bertahun-tahun
yang tak dapat dilupakannya...............kota yang beliau tinggalkan di
dalamnya beratus-ratus sahabat sehidup semati sebelum bermulanya
tahun-tahun pengasingan, penjara dan kesendirian yang memakan umurnya
sebanyak seperempat abad.
Begitu beliau sampai di
Istanbul, sahabat-sahabat lamanya mengunjungi bagaikan air bah. Suatu
pertemuan yang sangat mengesankan...betapa banyak kenangan masa
lalu...kenangan jihad di jalan Allah dan di jalan RasulNya yang
tercinta.
Beliau juga dikunjungi oleh murid-murid an-Nur dan para
mahasiswa mukmin yang sangat rindu untuk melihat pembimbing utama
mereka, melihat orang yang menghabiskan seluruh umurnya untuk berjihad
di jalan Allah pada tahun-tahun paling genting, orang yang membawa di
tangannya lampu petunjuk di tengah-tengah taufan yang paling ganas,
tanpa kehilangan semangat dan diterminasi.
-----------------------------------------------
37
Risalah ini mengandungi petikan-petikan risalah-risalah an-Nur yang
berkenaan dengan kehidupan pemuda di dunia maupun di akhirat. Ia
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dengan judul “Raid asy-Syabab” dan
diterbitkan di Beirut pada tahun 1974.
MAHKAMAH
Mahkamah
diadakan pada tanggal 22 Januari 1952M. Sheikh datang dengan diiringi
ratusan murid an-Nur. Ruangan mahkamah telah dipenuhi oleh rakyat yang
datang untuk mengikuti perkara ini dan untuk melihat sheikh yang
menyibukkan Turki selama bertahun-tahun. Serambi mahkamah juga penuh
sehingga sesak sampai ke jalan raya. Sheikh duduk di tempat yang
dikhususkan untuk orang tertuduh. Jaksa lalu membacakan laporan para
ahli yang ditugaskan untuk meneliti risalah “Mursyid ash Syabab”,
kemudian Sheikh pun selesai ditanya. Laporan para ahli itu antara lain
menyatakan: “Bahawa pengarang berusaha – di dalam risalahnya ini – untuk
menyebarkan fikrah keagamaan. Dia berusaha menggambarkan jalan tertentu
untuk para pemuda melalui fikrah-fikrah ini. Dia juga menyeru kaum
wanita agar berpakaian sopan dan tidak berjalan-jalan dengan pakaian
yang menampakkan tubuh mereka kerana hal itu menyalahi fitrah dan
menyalahi Islam dan adab-adab al-Quran.
Pengarang juga menyeru
pengajaran agama. Ini berarti dia menyokong mendirikan sistem negara
berdasarkan keagamaan...dan seterusnya”.
Setelah tuduhan selesai
dibaca, Sheikh Badiuzzaman bangkit untuk menjawab tuduhan-tuduhan
tersebut. Kata beliau secara ringkas, “bahawa tiga puluh lima tahun dari
umurnya memberikan contoh baik yang tidak diragukan lagi, bahawa beliau
tidak membuat kerja-kerja politik secara mutlak. Beliau juga tidak
mempunyai hubungan dengan sebarang perkara keduniaan atau dengan arus
yang membahayakan. Apa yang penting dan menyibukkan beliau hanyalah
berkhidmat untuk al-Quran dan menerangkan hakekat-hakekat iman. Dan
beliau telah berusaha dan masih senantiasa berusaha dengan segala daya
upayanya untuk menyelamatkan iman, dan bahawa keputusan pembebasan yang
dikeluarkan oleh mahkamah-mahkamah yang berlainan memberikan bukti pasti
akan hal itu. Adapun mengenai risalah “Mursyid asy-Syabab”, maka apa
yang dilakukan oleh para pemuda dengan mencetaknya seharusnya membuat
gembira dan senang hati, kerana risalah ini berusaha untuk menyelamatkan
para pemuda dan pemudi dari berbagai arus yang berjuang untuk
menghancurkan kerangka masyarakat dan merobohkan tubuhnya”.(55)
Sidang pertama mahkamah selesai dan sidang selanjutnya adalah pada tanggal 19 Februari.
Ketika
sidang kedua diadakan pada waktu yang telah ditentukan, di sana terjadi
kesesakan lebih hebat, sampai polis tidak dapat menguasai orang-orang
bersesakan. Dalam suasana sesak dan berhimpit-himpit ini, sidang tidak
mungkin diadakan. Oleh kerana itu ketua mahkamah berkata para hadirin:
“Jika kalian mencintai syaikh, maka lapangkanlah tempat ini sehingga
kami dapat meneruskan sidang pengadilan”.
Banyak orang yang bubar
sehingga pengadilan pun dapat dimulai. Pemilik percetakan yang mencetak
risalah dipanggil menghadap, lalu pengakuan polis pun di dengar. Setelah
itu Badiuzzaman bangkit mengemukakan sanggahannya terhadap laporan para
ahli. Ketika waktu sembahyang Asar tiba, beliau meminta izin untuk
mendirikan sembahyang. Permintaannya diluluskan, bahkan ketua mahkamah
mengumumkan sidang kedua ini selesai. Pada sidang ketiga yang diadakan
pada tanggal 5 Maret 1952M, polis mengambil langkah keselamatan yang
ketat. Ratusan polis disebarkan di depan dan di dalam mahkamah, sehingga
mereka dapat mengatur ribuan pecinta dan murid Sheikh Badiuzzaman. Pada
mulanya mahkamah mendengarkan pengakuan mahasiswa yang mencetak risalah
ini. Kemudian para pembela Badiuzzaman menyampaikan pembelaannya dan
mereka menjawab semua tuduhan yang ditujukan kepada Badiuzzaman.
Akhirnya, ketua mahkamah bertanya kepada Badiuzzaman:
- Apakah ada lagi yang ingin kamu katakan sebagai tambahan yang telah kamu katakan tadi?
- Saya harap kalian mengizinkan saya untuk menambah satu kalimat lagi.
- Silakan!
-
Sebenarnya saya tidak layak mendapat pujian dari pembela-pembelaku yang
mulia, kerana saya tiada lain hanyalah khadam al-Quran dan iman. Saya
tiada kata lain kecuali ini.
Akhirnya mahkamah mengeluarkan keputusan pembebasannya.(56)
MAHKAMAH SAMISUN 1953M
Setelah
bebas dari mahkamah Istambul, Sheikh Said Nursi pergi ke Emirdag,
disana beliau mempunyai banyak kenangan, murid dan sahabat. Pada suatu
hari di bulan Ramadhan, Sheikh Said Nursi keluar bersendirian berjalan
di ladang yang berhampiran dengan kota tanpa menyedari bahawa seorang
mata-mata polis dengan tiga orang anggotanya mengawasi beliau.
Sheikh
tidak dapat meneruskan jalan-jalannya kerana orang-orang tersebut
menemuinya dan memaksanya untuk memakai topi. Mereka menggiringnya ke
balai polis. Sheikh protes terhadap perlakuan ini. Beliau menulis surat
bantahan kepada jabatan keadilan dan jabatan dalam negeri Ankara. Di
dalamnya beliau mencela perlakuan yang biadab ini. Beliau juga
mengirimkan salinan bantahannya itu kepada salah seorang muridnya di
Ankara agar dia mengikuti perkara ini melalui sumber-sumber resmi. Dari
Ankara beberapa muridnya memutuskan untuk mengirim salinan bantahan
tersebut ke surat khabar Islam yang terbit di Samisun dengan nama “Butuk
Cihad” (Jihad Terbesar) dan dimuat di sana. Pada waktu itu terjadi
peristiwa wartawan terkenal Ahmad Amin Yalman. Seorang pemuda Muslim
berusaha membunuhnya. Pemuda tersebut menembaknya beberapa kali, akan
tetapi dia tidak meninggal. Ahmad Amin Yalman ini adalah wartawan
terkenal dari kelompok Dunmah38 Catatan amal perbuatannya dipenuhi
dengan kerja-kerja memusuhi Islam. Antara lain dia menuntut pembentukan
negara kecil Armenia di Turki. Dia juga meminta supaya Amerika Serikat
menjajah bumi Turki secara militer guna mengatur urusannya, kerana Turki
tidak dapat mencapai suatu peringkat di mana ia dapat mengatur dirinya
sendiri!!
Peristiwa ini dieksploitasi semua surat khabar
dan majalah yang menentang Islam dan juga dieksploitasi oleh semua
perhimpunan Yahudi Masuni yang membenci suasana kebebasan yang mulai
dirasakan oleh pergerakan-pergerakan Islam di Turki. Mereka ingin
menampakkan bahawa memberi sebarang kebebasan kepada
pergerakan-pergerakan seperti ini nantinya akan berakibat timbulnya
kemunduran, teorisme dan seterusnya. Dalam peristiwa ini, surat khabar
pembangkang yaitu surat khabar Parti Rakyat juga mendapat kesempatan
emas untuk membalas dendam terhadap kekalahannya dalam pemilu dan untuk
menyerang pemerintah dengan tuduhan bahawa pemerintah membiarkan orang
mundur dan jika mereka tidak segera mengatasi masalah ini dengan tegas,
maka akibat buruk akan menimpa Turki!! Propaganda surat khabar sangat
sengit, sampai para pemimpin Parti Demokrasi yang memerintah tidak dapat
menghalangnya. Ini di samping ada sayap yang memusuhi Islam di dalam
tubuh parti tersebut. Pemerintah akhirnya mengeluarkan perintah untuk
membredel semua surat khabar dan majalah Islam, menangkap semua penulis
dan pemikir Islam yang bekerja untuk surat khabar dan majalah tersebut.
Di antara yang ditangkap adalah Sheikh Najib Fadhil dan pensiunan
Jenderal Jawad Rif’at Atelkhan, Osman Yuksel dan lain-lainnya. Semua itu
hanya kerana beberapa tetes darah orang Yahudi yang menyebarkan
kejahatan bertahun-tahun di Turki dan telah menusuk bangsa Turki yang
Muslim di punggungnya dalam banyak sikapnya. Dalam
penangkapan-penangkapan ini turut ditangkap direktur penanggung jawab
surat khabar “Buyuk Cihad” dan salah seorang murid an-Nur, yaitu Mustafa
Songghor, yang juga termasuk penanggung jawab yang giat dalam surat
khabar tersebut. Keduanya di bawa ke mahkamah kota Samsiun. Mahkamah
lalu menghukum keduanya, akan tetapi mahkamah banding membatalkan
hukuman tersebut dan bahkan membebaskan mereka berdua. Ada masalah lain
yang timbul. Di kota Samsiun Sheikh Badiuzzaman dituduh kerana
makalahnyayang disiarkan di surat khabar “Buyuk Cihad” dengan judul
“Akbar Burhan” (Bukti terbesar). Beliau diharuskan menghadap ke mahkamah
Samsiun. Pada waktu itu Sheikh sakit dan telah tua, umurnya telah
mencapai delapan puluh tahun. Dan meskipun beliau mendapat keterangan
dokter dari kota Emirdag dan juga dari kota Aski Syahar, akan tetapi
mahkamah Samisun memaksa beliau untuk hadir. Kerana desakan ini, maka
beliau menuju ke Istanbul untuk kemudian menuju ke Samisun. Akan tetapi
penyakitnya bertambah setelah beliau sampai di Istambul sehingga beliau
tidak mungkin meneruskan perjalanannya, maka beliau minta keterangan
kesihatan dari departemen kesihatan dan mengirimkannya kepada mahkamah.
Keterangan kesihatan ini menguatkan bahawa keadaan Sheikh Badiuzzaman
tidak memungkinkannya untuk melakukan perjalanan baik melalui darat,
laut maupun udara, akan tetapi meskipun ada keterangan kesihatan yang
jelas ini, jaksa umum tetap menuntutnya menghadap mahkamah.
Desakan
ini adalah sesuatu yang aneh dan luar biasa serta tidak berperi
kemanusiaan. Tetapi akhirnya, kerana ‘inayah Allah maka mahkamah tidak
mengambil pendapat jaksa umum. Mereka memutuskan – kerana bersandarkan
kepada keterangan kesihatan tersebut – supaya mahkamah Istanbul mewakili
mereka untuk menyidang Sheikh. Setelah selesai sidang, mahkamah
memutuskan bebas terhadap Sheikh, kerana tidak ada sesuatu yang dapat
dihukum dalam makalah tersebut.(57)
BADIUZZAMAN DAN BANGSAWAN ROMAWI
Sheikh
tinggal di Istambul selama kurang lebih tiga bulan. Kebanyakkannya
beliau tinggal di rumah salah seorang muridnya yang terdekat. Pada tahun
itu (1953M), Istambul sedang bersiap sedia menyambut peringatan
pembukaannya yang ke 500 tahun. Peringatan besar benar-benar diadakan.
Sheikh Badiuzzaman diundang bersama para undangan resmi lainnya. Dalam
peringatan tersebut beliau bertemu dengan bangsawan Romawi yang bernama
Ashno Cras. Dialog antara keduanya sebagai berikut:
Said Nursi:
Kalian dapat termasuk orang-orang yang selamat pada hari kiamat kelak
jika kalian meyakini agama Nasrani yang benar dengan syarat mengakui
kenabian Muhammad (s.a.w) dan mengakui al-Quran sebagai kitab suci dari
sisi Allah.
Bangsawan: Saya mengakui itu.
Said Nursi : Bagus. Apakah engkau mau mengumumkan hal itu di depan para pemimpin rohani lainnya?
Bangsawan: Ya saya mengatakan hal itu akan tetapi mereka tidak menerimanya.(58)
KEMBALI KE KOTA KENANGAN BARLA
Setelah
berada di Istambul selama hampir tiga bulan, Sheikh rindu untuk
mengunjungi kota-kota yang pernah ditempatinya selama beberapa waktu
yang tidak mungkin dilupakannya. Maka beliau mengunjungi Emirdag, lalu
Aski Syahar, kemudian menuju ke Sparte. Di sana beliau tinggal selama
delapan hari. Dari sana beliau bersama beberapa muridnya berangkat
menuju ke kota kenangan Barla. Kota yang menyaksikan tumbuhnya awal
pergerakan an-Nur dan risalah-risalah an-Nur. Kota tempat pengasingan
beliau. Allah memberkati beliau pada hari-hari pengasingan tersebut dan
menjadikannya hari yang paling berharga baginya serta menjadikan
kenangan-kenangan di kota ini kenangan yang paling dicintainya.
Hari
ini beliau kembali ke kota ini. Setelah dua puluh tahun yang dipenuhi
dengan banyak peristiwa dan ujian. Beliau kembali ke kota ini dalam
keadaan bebas dan diiringi hasil dakwahnya, yaitu murid-murid yang wajah
mereka bersinar cemerlang dan hati mereka penuh dengan cinta kepada
Allah dan RasulNya.
Masyarakat mendengar kedatangan
Sheikh. Mereka semua keluar. Laki-laki, perempuan, anak-anak dan
muda-mudi ingin melihatnya. Anak-anak melompat-lompat kegirangan sambil
berteriak: “Syaikh datang...Syaikh datang...!”. Mereka belum pernah
melihat Syaikh yang berwibawa ini, akan tetapi mereka mendengarnya dari
orang tua mereka. Ketika Sheikh menuju ke rumah yang dahulu ditempatinya
selama delapan tahun, yaitu rumah yang merupakan sekolah an-Nur, beliau
melewati rumah seorang murid lamanya, Mustafa Jawish. Dia adalah tukang
kayu yang membuatkan kamar tak beratap di antara dahan-dahan pohon
tempat beliau beribadah dan bertafakkur. Beliau melewati rumah muridnya
itu dan melihat gembok besar di depan pintu. Murid lama yang setia itu
telah meninggal pada tahun 1937M ketika Sheikh hidup dalam
pengasingannya di Kastsmonu. Orang itu telah meninggal sehingga beliau
tidak dapat menemuinya setelah beliau keluar dari Barla. Tidak terasa
air matanya keluar dari kedua matanya dan membasahi pipinya. Akhirnya
Sheikh sampai di rumahnya yang dahulu. Beliau sampai di sekolahnya yang
pertama, di mana pohon yang dicintainya itu masih berdiri tegak di
depannya, seakan-akan ia juga menyambut kedatangannya. Perasaannya
bercampur baur. Beliau meminta murid-murid dan para penduduk
membiarkannya seorang diri. Pohon ini adalah sebahagian dari kehidupan
dan kenangannya. Berapa malam beliau lalui di antara dahan-dahannya
untuk bertahajjud dan berdzikir kepada Allah. Berapa jam beliau lalui
untuk mengarang risalah-risalah an-Nur sambil mendengar bunyi dahan dan
daunnya serta kicauan burung di atasnya. Berapa malam pada musim dingin
yang panjang lagi gelap membuat beliau tidak dapat tidur di kamarnya
itu. Beliau tidak mempunyai penghibur dalam kesunyian itu selain bunyi
pohon ini yang ditiup angin atau bunyi tetesan hujan dari dedaunan. Itu
semua adalah penghibur dalam kesunyiannya, selingan dalam kesendiriannya
dan kawan dalam keterasingannya. Sekarang beliau kembali kepadanya
untuk membelainya setelah dua puluh tahun meninggalkannya. Ingin rasanya
beliau mendekapnya kedadanya. Beliau tidak kuasa untuk menahan air mata
ketika menemuinya. Setelah itu beliau naik ke kamarnya dan berkhalwat
di dalamnya selama lebih kurang dua jam. Beliau menangis mengenang
kembali hari-hari panjang yang dilaluinya disini. Para penduduk dan
murid-murid yang berada di sekeliling rumah mendengar isakan tangis
Syaikh mereka sehingga merekapun turut menangis pula.(59)
MAHKAMAH AFIYUN MEMBEBASKAN RISALAH-RISALAH AN-NUR TAHUN 1956M
Pada
tahun 1948M mahkamah Afiyun telah membentuk panitia yang terdiri dari
para pakar untuk meneliti risalah-risalah an-Nur dan mengeluarkan
pendapat mengenainya serta melihat apakah ada isinya yang melanggar
undang-undang Turki atau tidak. Mahkamah ini berlangsung selama lapan
tahun. Akhirnya pada tanggal 25 Mei 1956 mahkamah mengeluarkan
keputusannya bersandarkan kepada laporan yang diajukan oleh panitia
bahawa risalah-risalah ini bebas dari sebarang unsur yang menyalahi
undang-undang. Keputusan ini berarti bahawa risalah-risalah an-Nur boleh
dicetak dan disebarkan secara terang-terangan. Dan memang murid-murid
an-Nur segera menyingsingkan lengan baju untuk mencetak risalah-risalah
an-Nur di percetakan-percetakanIstanbul, Ankara dan Samisun. Sebelum
dicetak, naskah aslinya diteliti dahulu oleh Sheikh.
Sheikh sangat
gembira dengan percetakan risalah-risalah an-Nur. Kata beliau: “ini
adalah hari raya risalah-risalah an-Nur. Saya menunggu-nunggu hari
seperti ini. Selesai sudah tugasku dan saya akan segera pergi sebentar
lagi”.(60)
Jika beliau keluar untuk suatu urusan, beliau akan
segera pulang dan berkata kepada murid-muridnya: “Naskah-naskah asli
pasti sudah datang. Kita tidak boleh membiarkannya menunggu. Kita harus
pulang segera”.
SHEIKH PADA PILIHAN RAYA UMUM TAHUN1957M
Pada
tahun 1957M berlangsunglah pemilihan umum di Turki. Ada dua parti utama
yang berlomba-lomba merebutkan pemerintahan yaitu: Parti Demokrasi yang
sedang memerintah dan Parti Rakyat sebagai pembangkang. Ada juga
beberapa parti kecil yang tidak banyak pengaruhnya dalam pemilihan umum
tersebut. Meskipun Parta Demokrasi bukan parti Islam, akan tetapi
suasana kebebasan di Turki setelah mereka memegang kendali pemerintahan
dan lenyapnya gelombang permusuhan yang keji terhadap Islam, semua itu
memberi cukup alasan bagi pergerakan-pergerakan Islam untuk memilih
Parti Demokrasi. Dan walaupun Sheikh Said Nursi tidak masuk ke kancah
politik dan tidak membentuk parti politik serta tidak menyertai sebarang
kegiatan politik, akan tetapi beliau memutuskan untuk memberikan
suaranya untuk Parti Demokrasi pada waktu itu. Beliau pergi ke tempat
pemilihan umum dan memilih Parti Demokrasi.(61)
AKHIR HAYATNYA
Sheikh
Said Nursi menghabiskan tahun-tahun akhirnya bersama murid-muridnya di
Sparte. Kadang-kadang beliau mengunjungi Barla dan Emirdag. Dan kerana
telah lanjut usia, beliau banyak berbaring di atas kasur. Beliau tidak
banyak menemui orang-orang dan beliau tidak mampu menerima kunjungan
ratusan orang.
Kata beliau: “Membaca risalah-risalah an-Nur seratus kali lebih baik daripada bercakap-cakap denganku”.
Murid-muridnya
memahami kondisi beliau. Mereka tidak mendatanginya kecuali jika beliau
meminta. Akan tetapi meskipun demikian, beliau tidak terasing dari
dunia luar sama sekali, kerana beliau masih mengikuti berita dan
menunjuk salah seorang muridnya untuk membacakan berita terpenting di
dalam surat khabar. Beliau senantiasa memperhatikan berita percetakan
risalah-risalah an-Nur dan pengadilan yang berbagai ragam terhadap
murid-muridnya. Pada tanggal 16 April 1958M, semua orang yang berhidmat
untuk Sheikh dari kalangan murid-muridnya dan orang-orang yang
menerbitkan risalah-risalahnya ditangkapi di Ankara, Istanbul dan
Sparte. Tampil untuk membela mereka adalah seorang pembela yang bernama
Bakar Baraq. Pembela ini menemui murid-murid an-Nur yang dijebloskan di
penjara Ankara dan berkata kepada mereka: “Saya ingin mengambil pendapat
kalian tentang masalah yang kalian hadapi. Apakah kalian suka jika saya
berusaha untuk membebaskan kalian dari penjara ini secepat mungkin,
ataukah kalian mau saya berusaha untuk membela dakwah kalian dan
menerangkannya tanpa memperhatikan masalah pembebasan kalian?”.
Murid-murid an-Nur menjawab serentak: “Kami mengharap engkau memfokuskan
saja segala daya dan upayamu untuk menerangkan dakwah kami yang mulia,
kerana kami tinggal di penjara bertahun-tahuan”.(62) Pembela ini paham
bahawa dia bukan berada di depan orang-orang biasa, akan tetapi dia di
depan orang-orang yang menadzarkan dirinya untuk dakwahnya. Pembela ini
berjanji kepada dirinya sendiri untuk memikul tugas membela murid-murid
an-Nur di semua mahkamah...dan itu betapa banyaknya!
PERTEMUAN TERAKHIR
Pada
akhir hayatnya Sheikh Said Nursi mengadakan rentetan perjalanan.
Seakan-akan beliau ingin mengucapkan selamat tinggal kepada
murid-muridnya. Pada tanggal 19 Desember 1959M beliau pergi keAnkara,
kemudian ke Emirdag. Dari sana beliau menuju ke Konya kemudian kembali
lagi ke Ankara. Setelah itu beliau pergi ke Istanbul pada tanggal 1
Januari 1960M. Di sana beliau tinggal selama dua hari. Kemudian beliau
kembali ke Ankara sekali lagi. Reporter majalah Time telah mewawancara
beliau secara panjang lebar dan dimuat pada tanggal 6 Januari 1960M.
Kemudian beliau pergi ke Konya, lalu pada hari yang sama ke Sparte.
Kunjungan yang brturut-turut ini menimbulkan ketakutan dan kemarahan
orang-orang yang memusuhi Islam, sehingga surat khabar-surat khabarnya
membuat propaganda sengit terhadap Sheikh dan menimbulkan opini umum
yang jelek terhadapnya dengan membuat-buat cerita dusta dan bohong.
Seolah-olah akan ada fitnah berdarah di dalam negara. Oleh kerana itu,
ketika Sheikh kembali ke Ankara pada tanggal 11 Januari 1960M,
pemerintah memberitahu kepadanya bahawa lebih baik beliau tinggal di
Emirdag. Dan memang Sheikh kembali ke Emirdag, akan tetapi beliau
meminta supaya pemerintah membenarkannya tinggal sebulan di Emirdag dan
sebulan di Sparte.
Pada tanggal 20 Januari 1960M Sheikh
Badiuzzaman berangkat dari Emirdag ke Sparte. Setelah beberapa waktu di
sana beliau pergi ke Afiyun. Di Afiyun beliau tinggal sehari, setelah
itu kembali ke Emirdag.
Pada bulan Maret tahun yang sama
beliau sakit kuat. Beliau sakit radang paru-paru. Dan pada tanggal 18
bulan yang sama sakitnya bertambah kuat sehingga beliau pengsan beberapa
kali. Kemudian beliau tertidur, dan baru terjaga menjelang sembahyang
Subuh. Beliau berwuduk dan menukar pakaiannya, seakan-akan telah sembuh
dari penyakitnya. Beliau sembahyang Subuh kemudian memanggil
murid-muridnya satu persatu. Beliau mengucapkan selamat tinggal dan
berkata kepada mereka dengan berlinangan air mata: “Saya titipkan kamu
sekalian kepada Allah... saya akan pergi”.
Dan setelah
mengucapkan selamat tinggal kepada kawan-kawannya yang lain beliau
menuju ke Sparte dengan kenderaan. Beliau tinggal di sana beberapa lama.
Beliau mengimami murid-muridnya waktu sembahyang Isyak. Sembahyang
Tarawih – kerana waktu itu adalah awal bulan Ramadhan – diimami oleh
muridnya yang bernama Tahiri Mutlu39
Kesihatan Sheikh
semakin Baik sehinggalah masuk 10 Ramadhan. Setelah itu penyakitnya
kambuh lagi dan panasnya bertambah naik. Pada suatu hari beliau membuka
kedua matanya dan berkata kepada murid-muridnya yang bergantian merawat
beliau: “Kita akan pergi!!” ketika salah seorang muridnya bertanya:
“Wahai Sheikh hendak kemana kita pergi?” “Ke Urfa. Bersiap-siaplah
kalian!!”
Beberapa murid yakin bahawa Sheikh berbicara
dalam keadaan sadar, kerana tidak masuk akal beliau akan berpergian
dalam kondisi yang demikian. Tambahan lagi kenderaan mereka sedang rusak
dan perlu waktu untuk mereparasinya.
Mereka menanyakan
hal itu sekali lagi kepada Sheikh dengan harapan Sheikh merubah
pikirannya, akan tetapi Sheikh menjawab: “Siapkan kenderaan lain. Tidak
dapatkah kita membayarnya sebanyak dua lira? Saya siap menjual jubahku
jika perlu”.
Kerana Sheikh sudah bertekad hati, maka
murid-muridnya segera menyewa kenderaan lain. Sheikh masuk kenderaan
dengan diboyong oleh murid-muridnya. Kenderaan pun berjalan menuju ke
Urfa membawa Sheikh dan tiga orang muridnya.
39 Biram
Yuksel menyebutkan di dalam kenang-kenangannya: “Sheikh menyebut saudara
Tahiri Mutlu sebagai saudar tua dan pemimpin murid-murid an-Nur. Dan
memang beliau mempunyai sifat-sufat yang jarang ada pada orang lain
seperti; beliau berpuasa tiga bulan yang penuh sepanjang tiga puluh
tahun, dan tidak pernah terlihat beliau solat witir setelah Isyak,
kerana beliau bangun malam, bertahajjud lalu baru berwitir. Beliau
adalah perbendaharaan berharga bagi dakwah menurut murid-murid an-Nur.
Beliau sangat patuh terhadap perintah Sheikh. Oleh kerana itu, saya
belum pernah mendengar Sheikh mengatakan sesuatu seperti yang
dikatakannya kepada saudara Tahiri Mutlu. Sheikh berkata mengenainya:
“Saudara Tahiri Mutlu adalah salah seorang wali Allah yang saleh. Ia
tidak menganggap dirinya berada di dunia”. Dia pulang ke rahmatullah
pada tahun 1977M dalam usia tujuh puluh tahun yang penuh dengan
ketakwaan”. (Dari Son Sahitler Jilid 1 hal. 439)
PEMBURUAN SAMPAI MATI
Ketika
polis yang ditugasi mengawasi Sheikh menyaksikan keberangkatannya, dia
segera memberitahu balai polis pusat. Para petugas keamanan sangat geram
dengan hal itu. Mereka memanggil salah seorang murid Sheikh dan
menghujaninya dengan pertanyaan yang bertubi-tubi: “Kenapa Sheikh kalian
pergi? Dan hendak kemana? Kenapa kalian tidak memberitahu kami?”
Murid tersebut mengaku tidak tahu arah tujuan Sheikh. Katanya mungkin beliau menuju ke Igridir.
Telegram,
telefon dan sistem perhubungan lain di antara pelbagai pusat keamanan
di kota-kota Turki mulai digunakan untuk saling mengontak. Seakan-akan
seseorang yang membahayakan telah lolos dari penjara. Ciri-ciri
kenderaan dan nomernya diberikan kepada seluruh pos-pos polis dan
tempat-tempat pemeriksaan. Cuaca waktu itu hujan. Murid-murid Sheikh
sengaja menutupi nomer kenderaan dengan tanah liat supaya tidak
ketahuan. Kenderaan meluncur cepat menuju ke Urfa. Dan setelah
perjalanan jauh yang meletihkan di dalam cuaca ribut, akhirnya mereka
sampai di Urfa pada tanggal 21 Maret. Mereka tinggal di hotel Apac
Palace. Setelah ketahuan, polis segera mengepung hotel dan salah seorang
daripada mereka masuk dan memberitahu Sheikh – yang sedang sakit di
atas kasur – bahawa beliau harus segera meninggalkan kota ini dan
kembali ke Sparte. Perintah tersebut datang dari menteri dalam negeri
sendiri. Dialog berlangsung seperti berikut:
Polis: ini ada perintah dari menteri dalam negeri yang mewajibkan kamu pergi ke Sparte.
Badiuzzaman:
Kamu aneh. Saya datang ke sini bukan untuk meninggalkannya lagi.
Barangkali saya nanti mati. Tidakkah kamu melihat kondisiku? Beliau
menoleh kepada murid-muridnya dan berkata: Terangkan kondisiku.
Ketiga-tiga murid tersebut lalu digiring ke pos polis dan mereka disiasat:
-Mengapa kalian datang ke sini? Siapa yang memberi kalian izin?
-Kami adalah pengikut Sheikh. Kami melaksanakan apa yang disuruhnya tanpa bicara.
-Katakan
kepada Sheikh kalian bahawa di sana ada perintah ketat dari penguasa
tertinggi. Kalian harus meninggalkan Urfa segera dan kembali ke Sparte.
Jika kalian tidak dapat pergi dengan kenderaan kalian, kami akan
menyiapkan kenderaan ambulans.
-Beliau sedang sakit tenat. Beliau tidak sanggup berpergian sejauh dua puluh empat jam lagi.
-Kalian harus tetap pulang. Kami ada perintah dari menteri dalam negeri. Kalian harus meninggalkan Urfa sekarang juga.
-Kami
tidak dapat mencampuri urusan Sheikh kami. Jika kalian mau maka
katakanlah kepada beliau sendiri. Jika beliau menyuruh kami pergi, maka
kami akan pergi.
Ketua polis semakin berang:
-Apa maksud kalian?! Tidakkah kalian dapat menyuruhnya sedikitpun?
-Ya, kami tidak dapat.
Ketua polis berteriak:
-Jika kalian terikat dengan Sheikh kalian maka saya pun terikat dengan ketua-ketua saya.
Saya beri kalian waktu dua jam untuk meninggalkan kota ini dan kembali ke Sparte.
Berita
pengusiran Sheikh Badiuzzaman dari kota Urfa tersebar di kalangan
penduduk. Hal ini membuat gelojak massa di antara para penduduk.
Beribu-ribu penduduk berkumpul di sekitar hotel. Berita tersebut sampai
kepada ketua cabang Parti Demokrasi di Urfa. Dia segera menemui ketua
polis dan berkata kepadanya:
-Jika kalian mengusir Sheikh
Badiuzzaman dari sini maka kalian akan berhadapan denganku. Kalian tidak
akan dapat menyentuhnya sedikitpun dan tidak dapat memindahnya
selangkah pun kerana beliau tamu kami.
-Saudara, perintah ini datang langsung dari atasan... dari kementerian sendiri. Oleh kerana itu ia harus dirujukkan kembali.
-Bagaimana
beliau dapat kembali? Tidakkah kalian melihat beliau dalam kondisi
sakit tenat dan tidak dapat bergerak? Beliau datang ke sini sebagai
tamu. Tindakan keras tidak perlu.
Ketika dialog ini
berlangsung di balai polis, murid-murid an-Nur pergi ke rumah sakit dan
membawa dokter kerajaan ke hotel untuk memeriksa Sheikh dan mendapatkan
keterangan kesihatan darinya yang menyatakan bahawa beliau tidak mampu
untuk berpergian. Dokter kerajaan datang ke hotel dan memeriksa Sheikh
Badiuzzaman. Dia mendapatinya bahawa panas badannya sudah naik sampai 40
derajat. Maka beliau menulis keterangan kesihatannya yang menerangkan
bahawa beliau harus beristirahat dan tidak dipindah kemana-mana.
Akantetapi ketua polis berkeras dengan sikapnya. Beliau harus
meninggalkan kota ini. Dia mengambil keputusan untuk menemui Sheikh
sendiri. Sheikh mengizinkan ketua polis masuk. Ketua polis itu lalu
menyampaikan bahawa perintah itu tegas dan bahawa beliau harus
meninggalkan kota ini menuju ke Sparte. Badiuzzaman berkata: Saya
sekarang pada saat-saat terakhir dari kehidupanku. Saya tidak dapat
kembali. Mungkin saya akan mati di sini. Tugasmu sekarang adalah
menyiapkan air untuk memandikanku setelah saya mati. Ketua polis dan
anggota-anggotanya keluar dari kamar dengan menundukkan kepala. Para
penduduk Urfa dan pelbagai organisasi dan perhimpunan menghujani Ankara
dengan telegram yang berisi kutukan mereka terhadap sikap yang jauh dari
nilai-nilai kemanusiaan tersebut. Orang-orang membanjiri hotel.
Semuanya ingin melihat dan memandang Sheikh untuk kali terakhir kali.
Meskipun sebelum ini Sheikh tidak menerima kunjungan seperti ini –
kerana kesihatannya yang tidak memungkinkan – akan tetapi kali ini
beliau tidak menolak seorang pun. Beliau bahkan menemui ratusan dan
ratusan orang dan mendoakan bagi mereka satu persatu.
SAAT-SAAT TERAKHIR
Pada
sore hari, panas badan beliau naik. Mulut beliau tidak dapat
berkata-kata, akan tetapi bibir beliau komat-kamit mengucapkan doa. Pada
jam setengah tiga pagi, salah seorang muridnya memeriksa panas badan
beliau. Dia mendapati telah menurun sedikit, maka dia selimuti beliau
dan menyalakan lampu kamar sambil bersyukur kepada Allah kerana
kesihatan Sheikh semakin baik. Akan tetapi subuh sudah hampir tiba
sedang Sheikh belum bangun juga. Salah seorang murid memandang wajah
beliau dan diapun lalu tahu keadaan yang sebenarnya. Sheikh telah
kembali ke rahmatullah.
Kalender di dinding menunjukkan hari Rabu tanggal 25 Ramadhan 1379M bertepatan dengan tanggal 23 Maret 1960M.
Berita
ini kemudian tersebar di hotel. Direktur hotel naik bilik Sheikh. Dia
bertemu dengan ketua polis yang juga hendak pergi ke kamar beliau; Ketua
polis bertanya kepadanya:
-Ada berita apa?
-Beliau telah meninggal dunia
-Apakah benar-benar telah meninggal dunia?
-Ya!
Berita
ini lalu tersebar di Urfa, sehingga ribuan orang berkerumun di sekitar
hotel. Selanjutnya berita ini tersebar di seluruh kota Turki yang lain
sehingga orang-orang membanjiri Urfa. Jenazah Sheikh dipikul oleh
murid-murid dan pecinta-pecintanya. Puluhan ribu orang melawatnya. Hujan
turun rintik-rintik ketika jenazah Sheikh yang mulia ini dikebumikan di
kuburan Ulu Cami.(63)
REVOLUSI TAHUN 1960M DAN MASALAH JENAZAH SHEIKH
Pada
tanggal 27 Maret 1960M terjadilah revolusi tentara yang menggulingkan
Parti Demokrasi. Para penguasa diseret ke pengadilan yang dijuluki
“Mahkamah Undang-undang”. Mahkamah akhirnya memutuskan hukuman sampai
mati atas perdana menteri Adnan Mandras dan dua orang menterinya yang
lain serta menghukum penjara dalam masa yang berbeda-beda atas
menteri-menteri dan penguasa-penguasa lainnya dalam pemerintahan Parti
Demokrasi. Pemerintah yang baru juga menunjukkan permusuhan kepada semua
arus dan pergerakan-pergerakan Islam di Turki, termasuk di dalamnya
pergerakan murid an-Nur. Seakan-akan kedengkian dan kemarahan
musuh-musuh Islam terhadap Sheikh Said Nursi tidak berakhir dengan
kematiannya. Mereka ingin membalas dendam terhadapnya sedang beliau
sudah berada di dalam kuburan. Mereka membuat suatu perkara yang tidak
pernah terjadi seumpama di dalam sejarah kecuali sangat jarang sekali.
Mereka memindahkan jenazah Sheikh yang mulia ke suatu tempat yang tak
diketahui. Perinciannya sebagai berikut:
Pada tanggal 11
Julai 1960M, datuk bandar Urfa bersama komandan tentara bagian daerah
utara terbang menuju kota Konya di mana saudara kandung Sheikh Said
Nursi yaitu Syaikh Abdul Majid40 tinggal. Beliau dipanggil ke istana
datuk bandar dan dikatakan kepada beliau:
-Kami akan
memindah jenazah saudaramu Syaikh Said Nursi dari Urfa. Pemindahan ini
berdasarkan permintaanmu. Jadi tanda tangani kertas ini.
-Saya tidak memintanya.
-Jangan banyak cakap, tanda tangani saja kertas ini!
Demikianlah
Syaikh yang lemah ini dipaksa dengan berbagai ancaman untuk melakukan
kehendak mereka. Berikut ini kami nukilkan catatan almarhum Syaikh Abdul
Majid meneganai pemindahan jenazah saudara kandungnya itu:(64)
“Pada
awal bulan Julai yaitu setelah lima bulan kemeninggal duniaan saudara
kandungku, seseorang mandatangiku pada suatu siang hari. Saya
mengenalnya kemudian bahawa nama orang tersebut adalah Ibrahim Yuksel
dan bahawa dia adalah ketua bagian keamanan. Dia berkata bahawa datuk
bandar mengundangku. Maka saya pergi bersamanya ke bangunan datuk
bandar. Di sana saya melihat tiga jenderal sedang bersama datuk bandar.
Salah seorang di antara mereka bernama Jamal tural dan yang lain bernama
Rafiq Tulka. Jamal Tural berkata kepadaku:
- Banyak orang
dari daerah utara dan selatan datang menziarahi kubur saudara
kandungmu. Dan sebagaimana engkau ketahui bahawa kita sekarang dalam
keadaan genting. Oleh kerana itu kami ingin memindahkan jenazah saudara
kandungmu itu – dengan bantuanmu juga – ke tengah-tengah Anatoli. Harap
turunkan tanda tanganmu di kertas ini.
- Dia menghulurkan kertas tersebut kepadaku. Saya membacanya lalu saya berkata:
- Saya tidak meminta ini. Saya harap kalian membiarkannya beristirahat di kuburannya itu.
Akan tetapi mereka terus mendesak dan mereka mengatakan bahawa saya tidak
boleh tidak harus menandatanganinya juga.
Setelah ditanda tangani, kami pergi ke lapangan terbang. Dari sana kapal terbang tentara membawa kami ke Urfa.
Kemudian
kami menuju ke bangunan tentara. Mereka memberi saya makan akan tetapi
saya menolaknya kerana saya tertekan dan dalam kondisi yang sangat
jelek. Pada jam tiga malam kami pergi ke kuburan.
------------------------------------
40
Beliau adalah seorang ulama yang utama. Beliau adalah guru bahasa arab,
kemudian menjadi Mufti, lalu menjadi tenaga pengajar di Institut Imam
dan Khatib serta Institut Islam Tinggi di Konya. Beliau menterjemahkan
karangan bahasa arab saudaranya, Sheikh Said Nursi, ke dalam bahasa
Turki (Yaitu buku al-Mathnawi al-Arabi an-Nuri dan Isyarat al-I’jaz).
Beliau juga menterjemahkan beberapa risalah an-Nur ke dalam bahasa Arab.
Meninggal dunia pada tahun 1967M dalam usia tujuh puluh tujuh tahun.
Semoga Allah meliputinya dengan rahmatNya.
Di sana ada
peti mati di serambi dan beberapa tentara. Seorang dokter tentara
mendekatiku lali berkata: “Jangan gelisah dan jangan sedih. Kami akan
memindah Sheikh ke Anatoli”.
Justeru kerana kata-kata dokter itu
jiwaku bergetar dan saya menangis terisak-isak. Dokter itu memanggil
para tentara dan berkata kepada mereka: “Kita pindahkan Sheikh dari peti
matinya ke peti mati yang itu”. Para tentara ragu-ragu dan takut. Kata
mereka: “Kami tak dapat. Kami takut Allah memurkai kami”.
Dokter berkata: “Saudara-saudara kita ini diperintah orang. Tidak boleh tidak kita harus melaksanankannya juga”.
Para
tentara lalu menggali kuburan dan mengeluarkan peti mati. Mereka
membuka peti mati tersebut. Dan saya berkata kepada diri sendiri: “Pasti
tulang belulang saudara kandungke sudah hancur”. Akan tetapi ketika
saya menyentuh kain kafannya, rasanya beliau baru saja meninggal dunia
kelmarin. Kain kafan itu masih baik. Hanya ada sedikit warna kuning di
bagian kepala dan ada satu lobang sekecil tetesan air. Dan ketika dokter
membuka kafan tersebut untuk melihat wajahnya, saya melihat senyuman
diwajahnya itu. Sheikh mulia yang dizalimi itu kami angkat dan kami
letakkan di peti mati lain yang lebih besar yang telah disiapkan oleh
para tentara. Lalu bekas kuburan tersebut kain tutup semula dengan
rerumputan.
Setelah beres semuanya, kami pergi kelapangan terbang.
Jalan raya sunyi dari penduduk dan dipenuhi oleh para tentara yang
bersenjata lengkap. Waktu itu memang ada larangan keluar rumah.
Kapal
terbang tidak cukup untuk memuat peti mati tersebut. Maka kapal terbang
lain disiapkan. Peti mati diletakkan di dalamnya dan saya pun duduk di
sebelahnya. Hati saya sedih bukan main. Mata saya berlinangan air mata.
Kapal terbang itu menuju ke Afiyun. Dari sana peti mati dibawa ke kota
Sparte dengan kenderaan ambulan. Dan di sana jenazah Sheikh Said Nursi
dikebumikan semula, di suatu tempat yang sampai sekarang tidak diketahui
umum”.41
PENUTUP
Inilah sejarah seorang
yang hidup berjihad di jalan Allah dn menghabiskan umurnya selama dua
puluh delapan tahun dalam pengasingan, penjara dan tekanan yang tiada
habis-habisnya. Akan tetapi beliau dapat – dengan kurnia Allah –
menggoncangkan Turki dari ujungnya dan menimbulkan ketakutan di hati
musuh-musuh Islam. Ketakutan itu tidak habis dengan kemeninggal
duniaannya, bahkan tetap menghantui mereka padahal beliau telah berada
di pembaringannya yang terakhir!
Mereka memindahkan jenazah ke tempat yang tak diketahui. Apakah dengan demikian ketakutan dan kekhawatiran mereka turut hilang?
Sama sekali tidak!
Kerana
orang-orang yang berguru kepada beliau, dan orang-orang yang membawa
cahaya Islam di tangannya akan senantiasa menjadi sumber ketakutan dan
kekhawatiran mereka.
Maha Benar Allah Yang Berfirman:
“Allah telah menetapkan: Aku dan RasulKu pasti menang” (Surat al-Mujadilah)
---------------------------------
41
Barangkali ini adalah sebagai pengkabulan takdir terhadap keinginan
beliau di dalam wasiatnya kepada murid-muridnya supaya kuburannya tidak
diketahui kecuali oleh beberapa orang muridnya saja.(Mulhaq Emir Dag
jilid 2 hal. 173).
0 comments:
Post a Comment