Rasa Bersalah Dengan Dosa, Rasa Biasa Bila Berdosa, Ammarah Yang Mengajak Engkar Kepada Allah
Rasulullah SAW bersabda,
“Allah tidak Melihat pada rupamu dan hartamu (gambaran lahirmu) tetapi Dia Melihat HATI kamu dan amalan kamu”.
(H.R Bukhari & Muslim)
“Sesungguhnya
dalam diri manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah seluruh
badan. Apabila ia rosak,rosaklah seluruh badan. Ketahuilah olehmu
itulah hati.”
(H.R Bukhari & Muslim)
Hati
orang Mukmin ialah hati yang sihat, ceria dan tenang. Manakal hati
orang yang berdosa ialah hati yang sakit dan resah. Sesungguhnya dosa
itu mengundang gelisah di hati manusia. Dosa juga menyebabkan hati
manusia itu menjadi sakit dan hati yang sakit mudah dikuasai nafsu
Ammarah yang ditunggangi oleh Syaitan. Apabila hati (raja) sudah sakit
maka turunlah ia dari ‘takhtanya’ dan bermaharajalelalah nafsu Ammarah.
Ia kini menaiki ‘takhta’ dan mulalah ia mengajak kepada kejahatan.
Firman Allah dalam Surah Yusuf: 12,
“Sesungguhnyahawa nafsu itu akan sentiasa mengajak kepada kejahatan”.
Rasulullah
SAW juga pernah dicuci hatinya oleh para malaikat dan ia berlaku 2 atau
3 kali dalam hidup baginda. Begitulah tingginya nilai rohaniah hati
kepada seseorang manusia.
Seperti penyakit lahir, penyakit
hati ini berlaku bukan secara kebetulan, tetapi ia berlaku secara
perlahan-lahan. Ada 4 tahap kerosakan yang berlaku dalam hati manusia
sehingga ia benar-benar dikatakan sakit dan akhirnya menjadi ’buta’.
Apabila rasa bersalah dengan dosa
Apabila
pertama kali membuat dosa, hati akan diburu rasa takut dan bersalah.
Jiwa jadi resah tidak menentu kerana diri jadi berlawanan dengan fitrah
semulajadi. Fitrah manusia itu sentiasa inginkan kebaikan, jadi apabila
fitrah itu mula dikotori oleh dosa, manusia itu telah menentang hati
kecilnya sendiri (fitrahnya). Oleh itu setiap kali dia melakukan dosa,
wujud rasa bersalah dalam batinnya yang menyeksakan. Dirasakan
seolah-olah dia sedang berperang dengan dirinya sendiri.
Apabila rasa biasa bila berdosa
Rasa
begini tidak akanbertahan lama jika dosa yang dibuat itu dilakukan
berulang-ulang. Rasa berdosadan bersalah akan semakin menghilang
sehingga dosa yang dilakukan itu tidakdirasakan salah kerana sudah
terbiasa. Sudah tiada lagi rasa kesal kerana telahdigantikan dengan rasa
‘tidak mengapa’, lega dan rela untuk terus berdosa.
Rasa seronok dengan dosa
Dosa
itu sebenarnya ‘racun’ yang dibalut dengan kemanisan dan keenakan. Dosa
yang dilazimkan tidak akan terhenti kesannya pada hati. Bila sudah
terbiasa akan dosa itu dirasakan kecil sampai sehinggakan berdosa dan
tidak berdosa itu sama sahaja. Ini menandakansakit pada hati itu sudah
parah. Pada tahap ini, manusia itu akan mengintai peluang untuk berbuat
dosa. Rasa ketagih dengan maksiat sudah menghantui fikirannya. Dosa yang
sebenarnya racun, telah bertukar menjadi nikmat.
Menjadi pembela kepada dosa
Nafsu
Ammarah itu sifatnya tidak pernah puas. Kehendaknya tidak ada batas.
Syaitan pula tidak pernah lalai dengan tidur-tidur. Usahanya sentiasa
lancar lalu ia meluncur laju di lebuhraya nafsu dengan kenderaan yang
terbentuk dari sifat-sifat mazmumah. Hati yang begitu seronok dengan
dosa itu akan sentiasa dirasuk rasa sedap. Di hujung-hujung keseronokan,
manusia itu akan dikuasai habis-habisan sehingga ia menjadi pembela dan
pejuang kepada dosa. Pada tahap yang sudah KRONIK ini, dosa itu akan
dipromosikan, diperjuangkan dan akan dihiasi dengan sesuatu yang indah
serta menguntungkan. Manusia yang penyakit hatinya sudah kronik akan
menentang segala nasihat agama dan berusaha dengan sebaik-baiknya untuk
memadamkan cahaya kebenaran. Manusia yang seperti ini sudah sepenuhnya
dikuasai nafsu Ammarah dan bisikan syaitan.
Begitulah
halnya 4 tahap penyakit hati yang tidak dapat diubati dengan perubatan
biasa. Penyakit hati yang sebeginilah yang paling susah diubati dan
paling bahaya jika dihidapi. Penyakit hati tidak dapat dikesan tanpa
mujahadah dan latihan kerohanian.
Berkata seorang guru
kepada anak muridnya, “Penyakit lahir kalau tidak sempat sembuh sebelum
mati tidak akan di bawa mati. Namun penyakit hati jika tidak sempat
sembuh sebelum mati, maka rugilah manusia itu serugi-ruginya kerana
penyakit hati ini kelak akan menjadi penyebab untuk manusia masuk
neraka”.
Berpesan seorang guru kepada muridnya, “Hati
ibarat kain putih yang perlu dijaga baik-baik. Kalau terkena kotoran,
cepat-cepatlah bersihkannya. Tetapi alangkah bodohnya manusia itu kerana
mengotorkannya semula dengan terus bermain-main di dalam lumpur’.
Jadi
hati yang sudah dididik dan dijaga rapi serta selalu dibersihkan itu
kenalah sentiasa dijaga dari perbuatan yang sia-sia iaitu dengan menjaga
ia dari dosa dan maksiat.
Firman Allah dalam Surah Al Isra’: 72,
“Dan(sebaliknya)
sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta(matahatinya),
maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya.”
Maka
hendaklah kita sentiasa awasi perbuatan kita. Hati yang benar-benar
berpenyakit itu akan menjadi buta pada akhirnya. Ia jadi‘keras’ akibat
sifat mazmumah yang sudah berakar di dalamnya. Buta hati ini akan
menyebabkan manusia jadi syirik, munafik dan kufur kepada Allah SWT.
Di
sini nafsu Ammarah menjadi dalang kepada keinginan manusia untuk
berbuat dosa. Nafsu Ammarah itu adalah nafsu peringkat pertama yang juga
dikatakan nafsu ‘jahat’. Dalam diri manusia, dapat dikelaskan 7
peringkat nafsu yang perlu dilatih agar tunduk kepada Allah.
Dalam
7 peringkat ini, pada bahasa ringkasnya, terdapat satu nafsu ‘jahat’
yang apabila dilatih akan NAIK martabatnya kepada nafsu ‘nakal’ yang
kalau ditempuh mestilah melalui dua peringkat. Setelah berjaya melalui
peringkat kedua dan ketiga, sampailah manusia itu kepada peringkat yang
keempat hingga ke tujuh. Peringkat keempat dan seterusnya inilah yang
dikatakan nafsu ‘baik’ yang diperoleh setelah manusia dapat menundukkan
nafsu-nafsu ‘jahat’ dan ‘nakal’ tadi.
Oleh itu empat
peringkat nafsu baik inilah yang menjadi sasaran orang mukmin supaya ia
dapat kembali kepada Tuhannya dengan membawa hati yang tenang,
sejahtera, aman dan damai. HATI MANUSIA ialah alat penghubung rohaniah
manusia dan Allah. Hati inilah yang jadi tempat jatuhnya Pandangan Allah
ke atas hambaNya. Inilah yang dimaksudkan dengan setinggi manapun ilmu
di dada, kalau tidak dijaga dan dilatih hatinya, akhirnya manusia tetap
tidak akan merasa puas dengan nikmat Allah ke atas diri mereka.
0 comments:
Post a Comment