"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Bab 3: Syaitan dan Politik (bah.4)

AKU BERLINDUNG KEPADA ALLAH DARI SYAITAN DAN POLITIK


Sheikh Said Nursi memberi alasan mengapa beliau mengundurkan diri dari medan politik pada waktu itu dan berpindah kepada fasa “Said Baru” sebagai berikut:

“Said lama telah memasuki kancah politik selama hampir sepuluh tahun dengan harapan dia dapat berkhidmat untuk agama dan ilmu dengan jalan tersebut. Akan tetapi usaha-usahanya hilang dibawa angin ketika dia melihat bahawa jalan itu banyak problemanya dan diragukan, dan bahawa ikut campur di dalamnya adalah sesuatu yang melampaui batas – bagi diriku, kereaa ia menghalangiku melakukan kewajiban yang lebih penting. Ia ada bahayanya, dan kebanyakkannya adalah penipuan dan pembohongan. Dan di sana ada kemungkinan bahawa seseorang itu menjadi alat bagi orang asing tanpa disedarinya. Demikian pula, orang yang masuk ke kancah politik ada dua kemungkinan, menyetujui politik negara atau menentangnya. Maka jika saya menyetujuinya, maka ikut masuk campur di dalamnya – bagi diriku – adalah sesuatu yang melampaui batas dan tidak berguna bagiku, kerana saya bukan pegawai negara dan juga bukan wakil di dalam parleminnya. Maka tidak ada ertinya – ketika itu – aku melakukan hal-hal yang berkenaan dengan politik. Dan jika saya masuk ke dalam pihak penentang atau politik yang berbeza dengan negara, maka saya harus masuk – ketika itu – dengan jalan pemikiran atau dengan jalan kekuatan. Jika masuknya dengan jalan pemikiran maka saya tidak ada hajat juga, kerana masalah-masalahnya telah jelas sekali. Semua orang mengetahui masalah-masalah tersebut seperti saya, maka tidak ada gunanya banyak bicara. Dan jika masuknya dengan kekuatan yakni dengan jalan menampakkan penentangan untuk mencapai tujuan yang diragukan dengan menimbulkan masalah-masalah, maka di sana banyak kemungkinan saya masuk ke dalam ribuan dosa dan kesalahan, kerana banyak orang akan menderita kerana kejahatan seorang manusia saja. Perasaanku tidak rela untuk masuk ke dalam dosa dan membiarkan orang-orang yang tidak bersalah di dalamnya hanya kerana satu kemungkinan atau dua kemungkinan daripada sepuluh kemungkinan. Oleh kerana semua itu, maka Said Lama meninggalkan politik dan majlis-majlis keduniaannya sebagaimana dia meninggalkan rokok dan membaca surat khabar”.(53)

FASA KETIGA: SAID KETIGA

Peringkat ini, yang Said Nursi menamakan dirinya sendiri dengan nama: “Said Ketiga” dimulai sejak keluarnya beliau dari penjara kota Afiyun sampai kewafatannya pada tahun 1960M. Keadaan di Turki pada peringkat ini berbeza dengan kembalinya kegiatan parti-parti politik setelah di sana hanya ada pemerintahan satu parti. Peringkat ini semakin jelas mulai dari tahun 1950M, iaitu tahun kemenangan parti penentang, Parti Demokrasi, dalam pemilihan umum dengan kemenangan besar. Dengan demikian Parti Rakyat Republik disingkirkan dari kerusi pemerintahan yang memerangi Islam selama seperempat abad. Di sini kita melihat “Said Ketiga” menambah kegiatan “Said Baru” dengan kegiatan lain, iaitu mengajarkan risalah-risalah an-Nur secara klasikal, di samping mengajak dan menasihati para politikus dan orang-orang yang berada di dalam pemerintahan untuk mengikuti ajaran-ajaran Islam. Beliau juga menerangkan bahawa jalan satu-satunya yang benar adalah jalan Islam. Beliau melakukan demikian itu tanpa masuk ke dalam kancah politik bahkan beliau tetap jauh daripadanya bagi menumpukan segala usahanya untuk mendidik jiwa dan memperkuat iman serta mengingatkan manusia akan Allah dan hari akhir, serta sentiasa memperingatkan murid-muridnya agar supaya mereka menjadikan pekerjaan yang positif lagi membangun sebagai simbol mereka, tanpa masuk campur dalam membela hak-hak mereka dengan kekuatan materi, atau menoleh kepada arus-arus yang memusuhi dan sibuk dengannya.

KE EMIRDAG SEKALI LAGI

Setelah keluar dari penjara Afiyun, Badiuzzaman tinggal di salah satu rumah di kota Afiyun selama dua bulan. Di depan rumahnya selalu ada dua orang polis yang mengawasi orang-orang yang mengunjunginya dan murid-muridnya. Itu ertinya adalah penjara dalam bentuk lain. Akan tetapi kita melihat beberapa perubahan pada kehidupan Sheikh Badiuzzaman setelah keluar penjara. Dahulu Sheikh tidak pernah membenarkan seorang pun untuk menginap di dalam rumahnya, sehingga pintu rumah selalu dikunci mulai maghrib sampai fajar keesokan harinya. Akan tetapi sekarang, kerana umurnya yang telah tua dan kerana perlu rawatan, maka beberapa muridnya menginap di salah satu kamar dan mereka tidak masuk ke kamarnya kecuali permintaanya.

Pada tahun itu (1949M), risalah-risalah an-Nur tersebar luas kerana setelah keputusan bebas yang dikeluarkan oleh berbagai mahkamah beliau mengizinkan untuk dicetak dengan mesin memiograf (mesin cetak). Ribuan naskah yang dicetak tersebar di desa, daerah dan kota-kota sehingga menarik banyak pengikut dan menyalakan lampu iman di dalam ribuan hati.

Demikianlah “Pergerakan an-Nur” bergerak di dalam realiti masyarakat Turki. Tidak seorang pun dapat menafikannya. Pengadilan yang silih berganti atas Sheikh Badiuzzaman dan murid-muridnya tidak dapat menjadi penghalang di depan pergerakan ini. Bahkan hikmah Allah berkehendak sebaliknya, pengadilan-pengadilan ini menjadi alat yang efektif untuk menyebarkan risalah-risalah an-Nur. Yang demikian itu kerana pembelaan mengagumkan yang disampaikan oleh Sheikh Badiuzzaman di alam mahkamah-mahkamah tersebut – yang diadakan secara terbuka – merupakan sebaik-baik alat untuk menerangkan tujuan risalah-risalah an-Nur dan membongkar tujuan orang-orang yang menentangnya. Pembelaan tersebut ditulis oleh murid-murid an-Nur dan disebarkan secara rahasia kepada orang banyak. Begitu pula pengadilan-pengadilan tersebut – dan kejadian sebelumnya, yaitu penangkapan murid-murid an-Nur dan penahanan mereka – adalah sebaik-baik alat untuk berkenalan dikalangan murid-murid an-Nur yang datang dari berbagai desa, daerah dan kota, sehingga penjara menjadi tempat berkenalan, bersatu, bersahabat dan mengajarkan huruf Arab serta memperbaharui janji menadzarkan diri mereka untuk berkhidmat demi Islam. Benar-benar ia adalah “Sekolah Yusuf”.

Mahkamah Afiyun telah memutuskan untuk merampas risalah-risalah an-Nur, akan tetapi mahkamah bandingan membatalkan keputusan ini kerana bersandar kepada mahkamah tinggi di Denizli yang telah memutuskan keputusan pembebasan risalah-risalah an-Nur dan membenarkannya diedarkan. Kerana kejadian tersebut, maka mahkamah lain diadakan untuk meneliti kembali perkara ini. Ketika mahkamah sedang melaksanakan sidang-sidangnya, pemerintah di Ankara telah ditukar, kerana Parti Demokrasi memegang kendali pemerintahan pada tahun 1950M setelah menang dalam pemilihan umum bebas yang pertama kali di Turki dengan mengalahkan Parti Rakyat Republik yang telah memerintah negara selama seperempat abad dan yang menonjol dengan permusuhannya yang sengit terhadap Islam pada masa pemerintahannya.

Ketika Parti Demokrasi memegang pemerintahan, mereka mengeluarkan ampunan umum di dalam negara. Demikianlah perkara ini ditutup. Setelah tinggal selama dua bulan di kota Afiyun, Sheikh Badiuzzaman bersama murid-muridnya menuju Emirdag. Beliau tinggal di sana selama dua tahun. Setelah itu beliau mengunjungi kota Aski Syahar pada tahun 1951M. Ini adalah kunjungan bebas pertama yang dilakukannya, kerana sebelumnya beliau tidak bisa melakukannya sebelum tahun 1950M. Di sana beliau bertemu dengan murid-muridnya yang lama dan baru. Sheikh Badiuzzaman tinggal selama satu setengah bulan di kota ini, di hotel Yeldez. Beliau bertemu dengan semua peringkat rakyat yang terus-menerus mengunjunginya.

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...