DALAM PERANG DUNIA PERTAMA
Pertempuran berdarah meletus di medan
Caucus pada Perang dunia Pertama. Rusia berusaha bergerak menuju ke
Istanbul. Pada 16 Februari 1916M, tentera Rusia yang berjumlah tiga kali
ganda tentera Uthmaniah mampu memasuki kota Erzurum.
Dalam
pertempuran ini Said Nursi berjuang bersama murid-muridnya melawan
Rusia dengan segenap kemampuan mereka. Dalam pertempuran ini pula di
parit-parit medan perang, Said Nursi mengarang buku “ Isyarat al-‘Ijaz
fi Madhan al-Ijaz ” dalambahasa Arab. Beliau menyampaikannya kepada
muridnya yang bernama Mulla Habib.
Ketika
tentera Rusia memasuki kota Bitlis, Said Nursi dan murid-muridnya
mempertahankan kota tersebut dengan keberanian yang luar biasa.
Pertempuran sengit terjadi di jalan-jalan dan pelosok-pelosok kota. Akan
tetapi angkatan tentera Rusia lebih unggul daripada angkatan kecil
pembela tanah air tersebut.
Dalam pertempuran
ini Said luka parah. Beliau terjatuh ke dalam danau di bawah sebuah
jambatan bersama seorang muridnya. Beliau pengsan selama tiga puluh jam
kerana banyak darah yang mengalir keluar dari tubuhnya. Ketika muridnya
tahu bahawa darah yang terus-menerus mengalir dan hawa yang dingin akan
membawa maut kepada Sheikhnya, maka dia pergi menyampaikan perkara
tersebut kepada tentera Rusia.
Demikianlah Said Nursi ditawan oleh Rusia. Beliau dihantarkan ke sebuah kem di Qustarma di timur Rusia. (17)
KEGAGAHAN SEORANG TAWANAN MUKMIN
Di sana beliau diadili ke mahakamah perang dengan tuduhan menghina Tzar dan tentera Rusia. Ceritanya adalah seperti berikut:
Waktu
itu, bapa saudara Tzar yang menjadi komandan umum tentera Rusia,
Nicolai Nicolavich, mengunjungi kem tahanan. Semua orang berdiri
menghormatinya kecuali Said Nursi. Komandan itu memperhatikan hal
tersebut lalu dia datang semula dan lalu di hadapan Said Nursi sekali
lagi. Akan tetapi beliau tetap tidak berdiri menghormatinya. Pada kali
ketiga komandan berdiri di hadapan beliau dan terjadilah dialog
mengagumkan di antara keduanya dengan perantaraan penterjemah seperti
berikut:
- Nampaknya kamu belum kenal siapa aku?
- Tidak. Saya kenal siapa kamu. Kamu ialah Nicolai Nicolavich, bapa saudara Tzar dan komandan umum di medan Caucus.
- Jadi mengapa kamu menghinaku?
- Tidak. Saya tidak menghina sesiapapun. Saya melaksanakan perintah aqidahku.
- Apa yang diperintahkan oleh aqidahmu?
-
Saya adalah ulama’ Islam. Saya membawa iman di dalam hati saya. Orang
yang di dalam hatinya membawa iman adalah lebih baik dari orang yang
tidak beriman. Kalau saya berdiri menghormatimu nescaya saya tidak
menghormati aqidah dan keyakinanku. Jadi saya tidak berdiri dan
menghormatimu.
- Dengan mengatakan saya tidak beriman beerti kamu
telah menghinaku, menghina tenteraku, bangsaku dan juga Tzar. Mahkamah
tentera harus dibentuk untuk mengadili perkara ini!
Akhirnya
mahkamah pun ditubuhkan dan Said Nursi diadili ke mahkamah tersebut
dengan tuduhan menghina Tzar Rusia dan bangsa serta tenteranya. Suasana
dipos tahanan diliputi dengan kesedihan. Said dikelilingi oleh para
tawanan lain dari Turki, Jerman dan Austria. Mereka memintanya supaya
memohon ampun dari Tzar Rusia. Akan tetapi beliau menolaknya dengan
tegas. Beliau berkata, “Saya suka pergi ke akhirat dan berdiri depan
Rasulullah s.a.w. Jadi saya hanya memiliki pasport ke akhirat. Saya
tidak akan berbuat sesuatu yang menyalahi imanku.”
Mahkamah
membuat keputusan untuk menghukum Said hingga mati. Pada hari
perlaksanaan hukuman, beberapa perajurit yang diketuai oleh seorang
komandan Rusia datang untuk mengambilnya dari tempat hukuman. Said Nursi
bangun dari tempatnya dengan gembira sambil berkata kepada komandan
tersebut, “Saya harap kamu membiarkan saya sebentar untuk menunaikan
kewajipan terakhir saya.” Lalu beliau berwudu’dan solat doa raka’at.
Setelah
solat, komandan umum datang kepadanya dan berkata, “ Saya meminta maaf
kepadamu. Dahulu saya anggap bahawa kamu melakukan perkara itu untuk
menghinaku. Sekarang saya yakin bahawa kamu melakukan apa yang
diperintahkan oleh aqidahmu dan imanmu. Oleh kerana itu, keputusan
mahkamah telah saya batalkan. Dan saya mengucapkan selamat atas
ketabahanmu dalam memelihara aqidahmu. Sekali lagi saya meminta maaf.”
(18)
KENANGAN KETIKA DITAWAN
Setelah menjadi tawanan
selama dua tahun, empat bulan dan empat hari Said Nursi akhirnya dapat
melarikan diri kerana terjadinya pemberontakan Bolshevik dan huru-hara
di sana. Beliau lari ke Jerman. Di sana beliau disambut dengan meriah.
Kemudian beliau menuju ke Istanbul.
Said Nursi
menuliskan kenangannya pada hari-hari tawanan. Katanya, “Ketika Perang
Dunia Pertama saya menjadi tawanan di kota yang sangat jauh, di timur
laut Rusia yang disebut Qustarma. Di sana ada sebuah masjid kecil milik
bangsa Tartar di tepi Sungai Volga yang mahsyur. Di kalangan para
komandan tawanan saya paling sedih, lalu saya pilih untuk mengasingkan
diri. Saya tidak boleh berjalan-jalan ke luar tanpa izin. Kemudian saya
diperbolehkan untuk berteduh di masjid tersebut dengan jaminan para
penduduk Tartar. Di dalamnya saya tidur seorang diri. Musim bunga hampir
tiba. Di situ waktu malam terasa amat panjang. Saya tidak boleh tidur
pada malam-malam yang gelap itu kerana merasa sedih dengan keterasingan
yang gelap itu. Tidak mendengar apa-apa kecuali suara gemersik air
Sungai Volga dan rintikan air hujan dan dendang perpisahan dari bunyi
angin. Semua itu cukup membangunkan aku sementara waktu dari tidur
–kelalaian yang nyenyak. Meskipun saya belum menyiapkan diri sebagai
orang yang tua, akan tetapi orang yang menyaksikan Perang Dunia Pertama
pasti akan berubah. Hari demi hari berlalu membuatkan anak-anak- berubah
kerana kedahsyatannya. Seakan-akan salah satu rahsia daripada
rahsia-rahsia ayat Al-Qur’an: “Hari yang membuat anak-anak beruban”
(Surah al-Muzammil: 17) telah terjadi. Meskipun umurku baru mencapai
empat puluh tahun akan tetapi saya merasa seolah-olah sudah berumur
lapan puluh tahun.
Pada malam-malam hari yang gelap,
panjang dan menyedihkan itu dan di dalam suasana yang penuh dengan
kesedihan kerana keterasingan itu dan melihat peristiwa yang memedihkan
itu, putus asa yang berat menyelinap ke dalam dada mengenang kehidupan
dan tanah airku. Setiap kali saya menoleh pada kelemahan dan
keterasinganku, putuslah harapanku. Akan tetapi pertolongan dari
Al-Qur’an Al-Karim tiba-tiba mendatangiku. Lisanku mengulang-ngulang:
“Cukuplah
Allah menjadi Penolong kami dan Allah sebaik-baik pelindung.” (SurahAli
Imran: 173 ) hatiku menangis dan menjerit, “Saya terasing… saya lemah…
saya tidak berdaya… saya menginginkan keamanan… saya mohon maaf… saya
meminta pertolongan di pintu-Mu wahai Tuhanku..”
Adapun
jiwa saya mengenang kawan-kawan lama yang tersayang di negeriku dan
menggambarkan kematianku di pengasingan ini, ia telah terukir di dalam
bait-bait syair Niyazi al-Misri, iaitu bait-bait mencari kawan:
“Aku telah melewati kesedihan dunia
Sayapku ku bentangkan menuju kehampaan
Terbang dalam kerinduan
Menjerit tiap saat:
“Kawan! Kawan!”
Namun
kelemahan dan ketidakupayaanku pada malam-malam yang menyedihkan,
panjang dan penuh dengan perasaan perpisahan, kelemahan dan keterasingan
ini telah menjadi dua wasilah untuk bertaqarrub kepada Allah Ta’ala dan
menjadi penolong untuk mengadu kepada-Nya sehingga kini saya masih
hairan mengapa saya boleh, hanya dalam beberapa hari sahaja melarikan
diri dan menempuh jarak yang tidak mungkin ditempuh dengan jalan kaki
kecuali setahun berlalu dengan cepat sekali; tambahan pula saya tidak
tahu berbahasa Rusia. Saya mampu membebaskan diri dari penawanan yang
aneh sekali iaitu dengan pertolongan Tuhan, setelah mengetahui kelemahan
dan ketidakupayaanku. Saya tiba di Istanbul dengan melewati Warsaw dan
Vienna. Demikianlah saya selamat dari penawanan itu dengan aneh sekali
kerana begitu mudahnya. Perjalanan melarikan diri yang lama itu saya
tempuh dengan mudah dan menyenangkan. Padahal orang yang paling berani,
paling cerdik dan paling tangkas serta pandai berbahasa Rusia pun belum
tentu boleh melakukannya.” (19)
DARI DAR AL-HIKMAH AL-ISLAMIYYAH
Di
Istanbul pada 13 Ogos 1918M, Badiuzzaman dilantik tanpa pengetahuannya
sebagai anggota Dar al-Hikmah al-Islamiyyah sebagai penghormatan
untuknya. Keanggotaan Dar al-Hikmah tersebut tidak diberikan kecuali
kepada para tokohdan ulama’ yang menonjol. Anggotanya antara lain
adalah: Penyair yang terkenal Muhammad Akif, ulama’ Ismail Haqqi, ahli
tafsir yang mahsyur Hamdi Alamili, Syaikh Islam Mustafa Sabri, Sa’duddin
Basha dan lainnya.
Said belum pernah menyertai
pertemuan Dar al-Hikmah kerana memang sangat memerlukan istirehat
setelah menderita di dalam tawanan. Kerana sering tidak hadir maka
beliau mengundurkan diri dari keanggotaan ini. Ketika itu pemerintahan
telah memperuntukkan gaji untuknya. Beliau tidak menerima gaji tersebut
kecuali untuk keperluan hidupnya. Bakinya beliau gunakan untuk mencetak
beberapa risalah untuk disebarkan di kalangan kaum Muslimin secara
rawak.
Anak saudaranya, Abdurrahman, yang tinggal
bersamanya ketika itu berkata di dalam surat yang ditujukan kepada bapa
saudaranya, Abdul Majid, “Saya sungguh hairan dengan sikap bapa saudara
saya (Said). Beliau telah memadamkan harapan keduniaanku. Pemerintah
telah memberi beliau gaji yang amat besar. Sayamenyimpan baki yang
tertinggal dari keperluan kami. Beliau waktu itu telah banyak menulis
buku dan suatu hari beliau memanggilku, “Pergilah. Panggilkan pengarah
percetakan itu.” Lalu saya pun pergi. Ketika beliau menyerahkan
karangan-karangannya kepada pengarah tersebut beliau berkata kepadaku, “
Hai Abdurrahmana! Ambil wang yang kamu simpan dan berikan kepada
pengarah ini.”Maka saya pun melakukan apa yang disuruhnya. Ketika
pengarah itu telah pergi mata saya bergenang dengan air mata, akan
tetapi saya terus menghiburkan diri sambil berkata di dalam hati,
“buku-buku itu akan dicetak dan dijual. Wang itu pasti kembali dan nanti
saya akan simpan wang itu.”
Akan tetapi selang beberapa
hari beliau mengutusiku lagi untuk memanggil pengarah percetakan
tersebut. Kali ini beliau berkata kepada pengarah, “ Saya memohon engkau
menulis di atas buku-buku saya bahawa ia dibahagi-bahagikan kepada umat
Islam secara menyeluruh.” Ketika pengarah itu keluar, saya merasakan
bahawa ikatan batin yang saya alami dengan bapa saudaraku yang besar ini
telah goyah. Saya tidak mampu menahan perasaan untuk tidak menangis.
Saya berkata kepada beliau, “Wahai bapa saudaraku! Saya menyimpan
wang-wang itu untuk membangunkan rumah kita yang telah dimusnahkan oleh
peperangan akan tetapi sekarang engkau telah menghancurkan harapan itu.
Bolehkah begitu?” Bapa saudaraku tersenyum kepadaku seraya berkata, “Hai
anak saudaraku..Abdurrahman! Pemerintah memberi gaji besar kepadaku
sedang aku tidak berhak mengambilnya kecuali sekadar untuk keperluan
kita. Baki yang selebihnya itu harus dikembalikan kepada baitul mal.
Maka saya telah mengembalikannya kepada kaum Muslimin. Saya yakin engkau
belum memahaminya, akan tetapi saya tahu bahawa jika Allah
mengkehendakinya, Dia pasti memberimu rumah di mana sahaja di tanah air
yang tercinta ini.” (20)
0 comments:
Post a Comment