"Akal adalah makhluk Allah terbesar yang melayakkan manusia menjadi khalifah-Nya. Tunjuk peta fikiran yang benar dan mendudukkan ilmu pada martabat yang sebenar supaya terjadi seperti sebatang pokok yang bermula dari akar tunjang, perdu, batang, cabang ranting, daun, bunga dan buah." - Ustaz Abdul Halim Abas

Monday, January 21, 2013

Maruah Umat Islam


Maruah Umat Islam

Apa itu maruah? Apa pentingnya maruah? Bagaimana menjaga maruah? Apa jadi kalau hidup tanpa maruah?
Bagaimana cara menaikkan imej umat Islam?

Seringkali kita dengar orang bercakap tentang maruah. Ibu bapa berpesan kepada anak-anak supaya jaga diri di luar. Tujuannya agar maruah tidak tercemar dengan tingkah laku anak mereka sekiranya berlaku sumbang. Para ulama dan cendiakwan juga berpesan kepada masyarakat supaya jaga maruah umat agar kita sentiasa dipandang tinggi oleh orang lain. Pemimpin negara juga sentiasa menyebut tentang maruah terutama untuk menaikkan semangat agar cinta negara dan berbakti kepada ibu pertiwi.

Maruah ialah nilai kebaikan atau kemuliaan diri sesuatu bangsa dan seseorang manusia. Maruah juga dikatakan kehormatan diri ataupun Izzatun Nafsi. Pada bahasanya maruah ini bolehlah dikatakan sebagai harga diri yang perlu dijaga supaya tidak dipandang rendah dan tidak dihormati. Nilai maruah seorang muslim bergantung kepada berapa bagus dia melaksanakan tuntuntan syarak ke atas dirinya dan ahli keluarganya serta seluruh masyarakat sekelilingnya. Di sini keprihatinan seorang muslim ke atas orang-orang di sekitarnya menjadi ukuran dirinya adakah mempunyai maruah yang tinggi ataupun sebaliknya. Seorang muslim yang bermaruah tidak sanggup melihat jirannya kelaparan sedangkan dia cukup makannya pada hari itu. Seorang muslim yang bermaruah, paling tidak akan meletakkan papan penanda di atas lubang-lubang jalan di sekitar tempat tinggalnya dengan niat supaya manusia yang melalui jalan itu selamat dari jatuh ke dalam lubang. Seorang muslim yang bermaruah menitik beratkan ilmu pengetahuan yang baik untuk dirinya, keluarganya serta seluruh masyarakat di sekitarnya. Seorang muslim yang bermaruah tidak rela jika hukum-hukum Islam ditentang dan penentang-penentang itu baginya perlulah diberi peringatan supaya tidak melampaui batas. Seorang muslim yang bermaruah jiwanya lembut dan penuh kasih sayang namun mendidih darahnya apabila agama Islam diperlekehkan. Seorang muslim yang bermaruah apabila mengembara, dia akan membawa manfaat kepada orang-orang yang ditemuinya di dalam perjalanan. Buktinya mereka sentiasa berhubung antara satu sama lain untuk mengekalkan silaturahim. Seorang muslim yang bermaruah tidak suka akalnya diperendah-rendahkan kerana baginya akal yang tinggi menjamain kedekatannya kepada Tuhan kerana dengan akal yang tinggi sahaja kebaikan dapat ditegakkan dan kemungkaran dapat dicegah habis-habisan. Orang Islam yang bermaruah juga tidak akan membiarkan akalnya kosong tanpa ilmu lalu akalnya itu diisi dengan 'makanan-makanan' yang baik. Orang Islam yang bermaruah sangat hormat kepada orang tua, tok-tok guru yang arifbillah, apatah lagi terhadap keduan orang tuanya. Orang Islam yang bermaruah akan mempertahankan pemimpin yang takut Tuhan dan tidak redha duduk di bawah kepemimpan yang fasik. Orang Islam yang bermaruah tidak mahu makan dari hadiah dan sedekah tetapi lebih suka berada pada pihak yang banyak memberi. Orang islam yang bermaruah tidak suka menarik perhatian manusia ke atas dirinya sebaliknya segala kerjanya sedaya upaya disembunyikannya. Orang Islam yang bermaruah, besar jiwanya dan prihatin dia terhadap pembangunan ummah. Orang Islam yang bermaruah itu pemikirannya tepat dalam membezakan hal yang haq atau yang batil secara tersurat dan tersirat. 

Maruah Islam terangkat jika harga diri umatnya ditingkatkan. Harga diri inilah yang paling penting kita usahakan sekarang ini. Jika tidak diusahakan, sedikit masa lagi umat Islam akan dipandang lebih hina dari yang sekarang. Sudahlah ditindas di serata dunia, para pemimpin pula bersikap opportunis dengan memihak kepada kuasa-kuasa jahat demi mempertahankan kedudukan. Umat Islam sebenarnya sudah terkenal dengan sikap berani mati. Tapi pada saat ini kita perlu berani mati untuk apa? Adakah demi mempertahankan orang fasik? Atau demi mempertahankan pemimpin-pemimpin yang tidak takut Tuhan? Atau mempertahankan pihak-pihak tertentu yang kita ini berkongsi kepentingan dengan mereka? Di manakah semangat sanggup berkorban untuk agama? Adakah kita berkorban untuk agama dengan cara mempertahankan orang fasik? Atau adakah kita tidak sedar pemikiran kita telah dimanipulasi untuk berjuang atas tujuan yang tidak jelas dalam erti kata lain sekadar ikut-ikutan?

Berkorban bukanlah maksud berkorban nyawa, apa yang diperlukan sekarang ialah pengorbanan umat Islam dalam memperjuangkan ekonomi Islam, pendidikan Islam dan segala keperluan asas bagi umat Islam. Sebagai umat Islam maruah hanya dapat ditegakkan dengan mengusahakan pendidikan yang bertepatan dengan kehendak Allah dan Rasul. Berusaha membaiki akhlak umat Islam itu juga satu pengorbanan, maksudnya orang-orang yang melakukan uasah-usaha itu ialah orang yang sanggup berkorban. Akhlak yang mulia itu ibarat bunga, semua orang tertarik padanya. Islam itu sebenarnya dipandang di sudut akhlak umatnya terutamanya golongan pemimpin dan ulama. Apabila pemimpinnya rosak, rosaklah orang bawahannya. Apabila Ulamanya jahat, maka jahat pulalah para pengikutnya. Akhlak yang mulia yang menghiasi diri seperti jujur, amanah, rajin, ikhlas, sabar, prihatin, tawaduk, kasih sayang, peka, pemurah dan berani inilah imej Islam sejati. 

Kadang-kadang terjadi, seorang muslim itu Ilmunya tentang agama bukan kepalang tetapi apabila berjanji dan berurus niaga berunsur khianat. Ini namanya Islam separuh-separuh. Ianya ibarat wanita yang pakai tudung tapi bebas bertepuk tampar dengan yang bukan muhrim. Bila solat mahu jadi imam, tetapi bila bercakap sentiasa takbur. Orang-orang yang berilmu pula apabila bercakap hanya cakap-cakap kosong, tidak memberi manfaat kepada pendengar. Ini semua namanya Islam hanya pada rupa tetapi tidak pada akhlaknya. Terbalik dengan segelintir tokoh-tokoh dunia yang personaliti luarannya nampak indah namun berkarat di dalam. Namun pada hakikatnya inilah satu penipuan demi mencapai tujuan dunia. Jadi apa yang perlu dibaiki di sini?

Umat Islam sepatutnya berbangga dengan jati diri mereka. Tiada dalam agama, budaya atau kehidupan bukan Islam yang mendidik tentang maruah.  Iman, Islam dan akhlak tidak boleh dikompromi. Jika cicir salah satunya maka rosaklah nilainya. Jika maruah sudah tercemar ataupun sudah tiada nilainya maka lahirlah manusia-manusia yang menggadai Tuhan, menggadai Nabi, menggadai bangsa. Lebih parah lagi jika orang-orang ini berpura-pura baik di depan masyarakat. Orang Islam yang kurang akalnya akan mudah terpengaruh dengan manusia-manusia yang semacam ini. Akhirnya, maruah Islam tercemar dalam tangan-tangan mereka.

Kadang -kadang timbul rasa takut pada diri umat Islam dengan bermacam-macam andaian tentang Islam. Mereka tidak yakin sepenuhnya bahawa umat Islam hanya akan jadi maju dengan memperjuangkan iman, Islam dan akhlak. Segelintir mereka tidak faham sekiranya mereka terus tunduk dengan undang-undang Taghut, Islam tidak akan maju sampai bila-bila. Di setengah tempat, umat Islam ditakut-takutkan oleh pemimpin mereka sendiri yang beragama Islam. Mereka ini adalah pemimpin-pemimpin beragama Islam yang kebetulan lahirnya sudah Islam tetapi amat membenci Islam, cuma jika mahu isytihar benci Islam takut pula hilang sokongan kerana memerintah di negara yang majoritinya orang Islam. Ini namanya pemimpin munafik. Pemimpin begini kalau dibiarkan terus berkuasa, selepas sepuluh atau dua puluh tahun sudah pasti Islam dikikisnya sikit-sikit dari hati rakyat.

Umat Islam kini seolah-olah lupa bahasawanya Islam tersebar dengan luas kerana akhlak orang-orangnya yang sangat baik. Buktinya Rasulullah SAW dan  para sahabat diundang ke Madinah untuk jadi pemimpin sedangkan pergerakan mereka di Mekah pada waktu sebelum Hijrah sangat terbatas. Bagaimana orang Madinah menjadi sangat tertarik dan yakin dengan kepimpinan Rasulullah SAW? Bagaimana juga Rasulullah SAW boleh jadi terkenal di Madinah malah dirindui kedatangannya di sana? Salahuddin Al Ayyubi yang bangkit di kalangan umat Islam yang lain, sanggup mati menentang kafir Eropah serta pengkhianat Islam di Palestin. Saladin diangkat bukan sahaja oleh orang-orang Islam tetapi dipuja oleh sekalian orang Eropah. Sewaktu menggempur Baitul Maqdis, beliau memilih panglima tentera yang warak serta yang menjaga akhlak dengan Allah untuk bertempur dengan tentera Ricahard. Beliau sangat teliti dengan akhlak sehingga menjadi tauladan kepada Richard sendiri yang di waktu itu terkenal garang dan berani. Sultan Muhammad Al Fateh yang pernah disebut Rasulullah SAW keperibadiannya dalam hadis, berjaya menundukkan kekuasaan Byzantin di Istanbul memiliki tentera yang berakhlak mulia, berdisiplin dan taat kepadanya. Said Nursi Bediuzzaman digeruni Sultan Ottoman dan dibimbangi pengaruhnya pada era Attarturk, memilih jalan berkorban demi agama Islam sehingga setiap duit dan harta yang ada padanya digunakan untuk mencetak buku-buku agama untuk diberikan kepada umat Islam secara percuma. Beliau bergerak tanpa jemaah yang besar cuma dibantu sedikit sebanyak oleh para simpati dan akhirnya pada zaman itu beliau dianggap sebagai peneyelamat akidah umat Islam. Imam Shamil di Chechnya terkenal gagah dan nekad memperjuangkan hukum-hukum Allah. Beliau berjaya menyatukan sekitar 40 suku-sakat Balkan di bawah panji Islam untuk mempertahankan Daghestan dan Chechnya serta sekitar kawasan Kaukasus daripada pencerobohan tentera Tzar dari Russia. Beliau mendokong tinggi syariat dan Hukum Allah dan bersedia menjatuhkan hukuman berdasarkan undang-undang Islam hatta kepada ibunya sendiri. Cita-citanya sangat besar iaitu kalau diizinkan Allah mahu saja dia gempur Kristian Russia di St. Petersburg dan Moscow. Tidak kurang hebatnya dengan perjuangan wali-wali Allah di Nusantara Indonesia dan Tanah Melayu terutamanya di Acheh, Perak, Pahang , Kelantan, Terengganu, Kedah dan Negeri Sembilan. Mereka ialah pejuang yang berusaha mempertahankan Islam dalam jiwa masyarakat melayu yang tanahnya dijarah oleh orang kafir selama 446 tahun.

Untuk menjadi orang Islam yang bermaruah, bijaksana, maju, moden dan bertamadun, kita perlu kembali kepada jalan Islam yang bertepatan dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW, para sahabat dan salafussoleh. Identiti dan maruah diri umat Islam perlu dibina semula dengan ciri-ciri akhlak mereka. Tugas para pendidik dan pendakwah bukan sahaja mengislamkan orang malah mereka juga bertanggungjawab mencetak watak-watak pejuang yang bijak, berani dan berakhlak. Kerja mendidik manusia akan mudah berhasil jika akhlak Islam diterapkan ke dalam jiwa kanak-kanak dan anak-anak muda. Didik mereka jadi hafiz supaya boleh memperjuangkan kandungan Al Quran. Sama juga seperti kita hantar anak-anak ke sekolah, agar suatu masa dapat mereka membela nasib kita di hari tua. Pengorbanan yang manakah yang kita pilih? Anak yang disediakan untuk perjuangan Islam atau anak yang disediakan untuk membela diri kita? Sebenarnya kedua-duanya elok, namun lebih baik kita mempersiapkan mereka untuk berbakti kepada agama. Tidak kiralah mereka ini belajar ilmu apa sekali pun, didiklah supaya tertanam cita-cita untuk berkhidmat kepada Islam. Ekonomi Islam akan maju jika akhlak Islam diterapkan ke dalam perlaksanaan program-program perniagaan, kewangan dan pengurusan. Peribadi ahli korporat Islam perlu dibentuk semula agar ada kesedaran yang tinggi tentang berkorban di jalan Allah demi menyediakan keperluan umat Islam di sekitar mereka. Dalam erti kata lain, akhlak Islam perlu diterapkan ke dalam seluruh institusi termasuklah di bidang perubatan, pertahanan, kenegaraan dan kebajikan.

Iman adalah pengerak utama untuk menggerakkan dam memandu kemajuan atau tamadun Islam. Hukum-hukum Allah hendaklah dibangunkan agar menjadi syiar kemuliaan dan ketinggian Islam. Ibarat akhlak yang menjadi bunga bagi Islam, iman pula adalah untuk mempertahankan maruah Islam. Sistem yang ada dalam Islam menjadi penentu kepada sistem kehidupan seperti yang dikehendaki Allah. Al Quran dan sunnah adalah ukuran kepada salah-betul perlakuan kita. Tanda berjayanya ilmu Islam itu ialah apabila bukan saja umat Islam dapat manfaat malah seluruh masyarakat bukan Islam turut dapat menikmati keamanan, kedamaian, keadilan, kesaksamaan dan kasih sayang. Mereka rasa sangat beruntung hidup di bawah Islam, selamat pula tinggal dalam tetangga Islam dan rukun damai apabila bermasyarakat dengan umat Islam. Inilah yang berlaku di Madinah di zaman Rasulullah s.a.w, dimana ramai manusia yang takut Allah daripada manusia yang fasik.

Umat Islam yang tidak minat memikirkan nasib umat mereka akhirnya akan jadi pak turut dan tidak kurang jahatnya daripada orang-orang fasik. Walaupun kehidupan mereka kaya-raya namun seluruh kehidupan mereka itu terpaksa menadah tangan kepada orang-orang fasik untuk menyediakannya. Orang Islam di Dubai gemarkan sukan lumba unta. Namun unta yang disediakan untuk berlumba itu disusukan dan diternak oleh penternak Australia di negara mereka sendiri. Bangunan-bangunan pencakar langit di sekitar Abu Dhabi dan Dubai dibina oleh jurutera asing, arkitek dan tenaga buruh asing dari Jepun, Korea, China, Eropah, Amerika, India, Bangladesh, Indonesia dan Filipina menggunakan duit-duit raja Arab dan pelobi-pelobi mereka. Orang Arab diajar minum kopi berjenama, lalu syarikat dari Amerika membuka cawangan kedai-kedai kopi di seluruh negara Arab yang kaya. Keuntungan syarikat dari Amerika itu 70% datangnya dari hasil perniagaan mereka di negara-negara teluk. Orang Islam yang gaya hidupnya sudah tidak serupa Islam walaupun pakaiannya ikut Sunnah, tidak layak diberi harapan untuk mempertahankan apatah lagi memperjuangkan Islam. Mereka ini umat Islam yang sudah tiada harga diri. Mereka sangat pemalas pada jasad dan rohaninya untuk membangunkan Islam malahan perut-perut mereka buncit dengan makanan, minuman, hiburan dan kesedapan yang tidak putus-putus. Sehinggakan mereka bersikap buta, tuli pekak dan bisu tentang nasib saudara mereka di Palestin, Iraq, Syria dan sekitarnya. Oleh itu kalau sekadar kaya tetapi tidak mahu menyediakan keperluan umat, akhirnya umat Islam terpaksa duduk di bawah penguasaan orang fasik. Jadi apalah gunanya kekayaan, kebebasan dan pendidikan jika tidak dipakai untuk menegakkan hukum Allah?

Oleh itu, apabila umat Islam mahu kemabali kepada maruah diri maka untuk mempertahankannya biarlah secara habis-habisan. Apabila sudah sanggup membangunkan cara dan sistem Islam dalam kehidupan maka tunggulah hasil yang dijanjikan Allah iaitu masa emas yang dijanjikan untuk umat akhir zaman. 

Kongsikan :

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...